houdbaarheid diesel brandstof

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: houdbaarheid diesel brandstof

Berichtdoor Lucter » 04 Dec 2013, 21:00

Bericht door Lucter » do 10 mei 2012, 20:22

@ allen; blijf toch eens bij het topic, de laatste posts dragen niets bij......

We kunnen een nieuw topic starten; wat is de gewenste/nuttige tankgrootte ;) , dat zal voor iedereen anders zijn.

Zo vindt ik het prettig om mijn tanks ( 2 x 300 ltr) een of twee keer per jaar te laten afvullen door mijn vaste leverancier. Hij komt met een tankwagen langszij
en je wilt niet weten wat het prijsverschil is t.o.v. de gemiddelde watersport-leverancier. Daar komt nog bij dat in het voorjaar en de zomer de brandstofprijzen
behoorlijk omhoog gaan ivm de cyclische prijsontwikkeling in de brandstofhandel. Gemiddeld tank ik € 0,10 to wel € 0,60 ct per liter goedkoper dan de "listprijs"voor
autodiesel op dat moment. :!: Dat lukt niet altijd; je komt niet altijd uit, ook ik ben wel eens aan het sleuren geweest met jerrycans om het seizoen uit te komen :oops:

Aan het eind van het seizoen vul ik mijn tanks "tot de nok" om condensatie te voorkomen, in de wetenschap dat die brandstof het volgend voorjaar naar alle
waarschijnlijkheid toch weer duurder is :lol:
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 04 Dec 2013, 21:01

Bericht door vuuren1 » do 10 mei 2012, 20:58

Er zijn grofweg twee belangrijke factoren die de kwaliteit van de brandstof aan boord uiteindelijk bepalen:

- Wat is de kwaliteit van de ingenomen brandstof bij aflevering?
- Hoe ziet de de situatie van de tanks er aan boord uit?

In geval 1 kan het zijn dat je dat niet in de hand hebt en dan zijn er tot op zekere hoogte technische oplossingen zoals periodieke inspectie van de tank(s) en de juiste filters/waterafscheiders.
In geval 2, wat eigenlijk de basis moet vormen voor een goede situatie, gaat het er om dat de tank zo weinig mogelijk ademt omdat er bij het ademen steeds weer vocht binnengehaald wordt.
Dat vocht zal condenseren en toegevoegd worden aan de dieselolie.
In het meest gunstige geval tap je het af (of direct of middels een Separ of Racor filter) en in andere gevallen zorgt het voor -baggervorming-.

De basisgedachte:
Een dieseltank die minimaal ademt!
Ofwel een tank met een zoveel als mogelijk constante temperatuur.
En dat is de dubbele bodemtank die ook in de beroepsvaart al eeuwen standaard is..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Dec 2013, 21:02

Bericht door R.C.Grootveld » do 10 mei 2012, 21:03

Popeye schreef:
Maar...... sinds 2009 kwam het er kennelijk niet meer van. :?: :?: :?:

Ik weet niet voor wat voor termijn jij je schip gekocht hebt, maar bij die van ons zijn we toch uitgegaan van een jaar of 20 .....
Dus wat niet is, kan nog komen ..... (volgend jaar)
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jonas » 08 Jan 2016, 21:36

Lucter schreef:Bericht door Lucter » wo 09 mei 2012, 23:18

Na vele jaren in de oliehandel te hebben gewerkt, incl de berekeningen voor bv het z.g. blenden van zware stookolie met bhv cutterstocks en marine gasoil/marine diesel meen ik hier wel wat te melden te hebben.
De huidige gasolie (autodiesel/scheepvaartgasolie rood/wit) is een pot nat.(de kwalitein wordt bepaald door het sg = kleiner dan 0.845, en tegenwoordig het zwavelgehalte) Het verschil tussen witte en rode diesel is de toevoeging van furfural; een rode kleurstof, bij het ontbreken daarvan in de raffinaderij bij het laden, zijn vele rijk geworden (KIJK ME NIET AAN :oops: )

De toevoeging van bio-bestanddelen heeft geen enkele invloed op de houdbaarheid van diesel (laten we het nu even gewoon diesel noemen). Nadelen zijn er uiteraard, een daarvan is de verhoogde (uiterlijk verborgen) aanwezigheid van H2O dus water. In de praktijk betekend dit voor gebruikers van tanks met lage doorstroming dat zij attenter moeten zijn op de aanzwezigheid van dat water.
Hoe oud je tank ook is, waterzak of niet, hoe oud de diesel ook is; belangrijk is dat je de brandstof op sludge kan controleren. Dit is ook in een ouder jacht, met een tank zonder waterzak vrij eenvoudig te realisereren.
Op de aflaat van de tank (dus onderaan) sluit je een pompje aan welke de brandstof naar een (los van de motor) brandstoffilter met water-afscheider pompt. Van dat filter wordt de brandstof via de retouropening van de tank (bovenaan de tank) gepompt. Van belang is dat je de toestand van het filter tussentijds kunt controleren, de vroegere VolvoPenta filters met een papieren inlegfilter zijn hiervoor perfect. Geen sludge/drab? dan hoef je jezelf geen zorgen te maken over bacterien, wel sludge/drab? filter vernieuwen en door blijven rondpompen, ondertussen de wateraftap van je filter in de gaten houden.
Sta er ook bij stil dat een stalen tank (onbehandeld) niet kan corroderen indien gevuld met diesel zonder water!! Loopt de pomp/filter direct vast dan heb je een echt probleem en zul je, indien je geen mangat kunt maken, de tank chemisch moeten reinigen.(Ook dit is mogelijk dmv doorspoelen zonder mangat, zie internet)

De meest simpele stelregel in het verhaal is; geen water-geenzorgen, ook niet over bacterien. Een goede waterafscheider is van belang, dat kun je duur oplossen door bijna onbetaalbare "Separ-systemen"
of hetgeen ik hierboven heb geschreven.

Heb een Separ filter/waterafscheider type SWK2000-40; volgens datasheet kan het filter 40 liter per minuut aan.
Wat is nu bij zo' Separ filter de meest gunstige doorstroom snelheid wat betreft scheiding water/dieselolie.
Graag jullie reactie.
Groeten,
Jonazz.
Jonas

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jan 2016, 22:39

@Jonaz

De beste snelheid is dus 40 liter per minuut, daaronder neemt de centrifugewerking erg rap af en werkt dat gedeelte niet meer.
In de reclamefilmpjes zie je de brandstof er doorheen vliegen en dan werkt het, in de praktijk gebeurt dat eigenlijk nooit dus is het onrealistisch.

Het is een commercieel verhaal waar ik op tegen ben omdat het misleidend is.
Op zeeschepen draait er continue een separator (purifier) om de brandstof van het water te scheiden.
Dat is een machine die 7x duurder is dan jouw hele dieselmotor en die centrifugeert de brandstof met een vast toerental, een vaste doorstroomsnelheid van de brandstof en een soortelijke massa ring die precies is afgestemd op de soortelijke massa van de toegepaste brandstof.

En dan wil iemand met een simpel filtertje met wat gebogen plaatjes gaan beweren dat hun apparaat hetzelfde doet?
In dat geval zouden alle rederijen en scheepswerven nooit meer een purifier installeren omdat het simpele filtertje hetzelfde doet..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 09 Jan 2016, 08:14

is dat niet een beetje hetzelfde als een micro seperator ?
Die zuivert toch ook via de centrifugale krachten ? en een magneet ?

is dat zinvol op een motorjachtje ?
Of beter gewoon een goede cav 296 filter ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jan 2016, 23:28

Een CAV 296 filter is niks anders dan een filter, goedkoop maar matig.
Leuk voor een auto of dieselgenerator die je dagelijks gebruikt, ofwel de brandstof veel doorstroming heeft / je veel brandstof tankt en niet zoals de meeste jachtjes die vaak stilliggen.

Er zijn veel betere opties maar die zijn een stuk duurder.

De verhalen over centrifugaalwerking mag je vergeten, dat is behalve in de meeste gevallen onzin ook nog erg kostbaar.

Zelf kies ik voor een Racor filterset met water opvang (doorzichtig = voor CE verboden maar jammer dan = kunststof en men heeft bedacht dat dat brandbaar is).
Daarbij moet het een omschakelbare set zijn met 2 filterunits, dan kan je in geval van narigheid omschakelen naar een nieuw en schoon filter en een veilige haven proberen te halen.
Die is ook niet goedkoop (is wel een goede koop maar men vindt het vaak te duur..).

Als nog minder mag kosten (dan moet je eigenlijk geen boot kopen ;) ) dan kan je 2x een CAV filterunit kopen met een glaasje voor wateropvang en die zelf middels een paar kogelkranen en wat handigheid omschakelbaar maken.
Dat is m.i. de minimale optie die je verder kan helpen als de boel dichtloopt met troep (wat een veel voorkomend en toenemend probleem is bij jachtjes omdat er 5% bio in je dieselolie zit wat veel ellende kan geven).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 10 Jan 2016, 08:47

Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Jonas » 10 Jan 2016, 08:50

Hans,
Mijn bedoeling met dat separ filter is dat ik eens per week de hele tank inhoud een keer of wat door dat filter pomp; er zit een rvs schoonmaakbaar filter element in.
Hoop zo zooi/water in tank te voorkomen.
Wat is er te zeggen van dit idee??
Graag reactie.
Vriendelijke groeten,
Jonazz.
Jonas

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2016, 22:13

Als je dat met de opgegeven 40 liter per minuut kan doen dan werkt het ding, kijk maar naar deze film:
https://www.youtube.com/watch?v=b1zHKOalysY

Bij normale snelheden van een standaard opvoerpompje gaat het niet op.

Heb je in de basis de tank schoon? Dat is erg belangrijk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard