welke motor ter vervanging indenor?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: welke motor ter vervanging indenor?

Berichtdoor stentor950 » 27 Mrt 2016, 19:59

Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor gast » 27 Mrt 2016, 20:43

Tja dat moet je aandurven, zoals eerder gemeld is het ook hier een stickermerk (lees eigen merk Marinepower)
Nu weet ik niet hoe het zit met de gelijkenissen tussen de Chinese binnenboordmotoren onderling, maar zal mij niks verbazen als deze motoren ook de naam Lomatec hadden.

Het is trouwens niet vreemd dat een bedrijf low budget in het assortiment heeft, bij de buitenboordmotor boeren zijn er ook een aantal die low budger verkopen (bijv Kewi in Rotterdam).

Mijn ervaring met de Chinese buitenboordmotoren is gewoon slecht en die trek ik voor eigen gevoel ook door naar de binnenboordmotoren (heb ik ook al slechte recensies van gelezen). Een buitenboordmotor van 1000 euro is financieel nog te overzien, echter zo'n binnenboordmotor is van een hele ander prijsklasse incl het inbouwen. Zit er 2 jaar garantie op wat weinig is, en gaat er wat stuk in die 2 jaar zal het zeker gerepareerd worden maar daarna heb je gewoon pech.

Ik zal voor dit geld altijd kiezen voor een A merk, en voor dat lage geld dan maar een 2e hands Yanmar gereviseerd en garantie bijv.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 27 Mrt 2016, 21:56

Drinkwaard is een lang bestaand bedrijf wat het goed doet.
Als die zich op Chinese motoren oriënteren zullen ze niet over een nacht ijs gaan omdat ze met service in hun hoedanigheid slecht nee kunnen verkopen.

Als anderen Chinese motoren aanbieden, waarom zou je dan zelf ook geen Chinezen aan gaan bieden? Dan komt de potentiële koper ook bij jou kijken.

Ik vermoed dat als je daar voor een Chinese motor gaat kijken ze je wel duidelijk maken dat ze de keuze hebben uit Craftsman Marine (lijkt erg op Vetus en Solé), hun eigen gemariniseerde Mitsubishi's en John Deere.
Of de range revisie motoren.

Dan is die klant niet bij een ander binnen gestapt en wellicht gaat hij de deur uit met een iets duurdere maar betere motor?

Ik zie het als een marketingstrategie en als iemand toch een Chinees wil zullen ze toch op langere termijn voor service en onderdelen zorg moeten dragen anders werkt dit concept ze uiteindelijk tegen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 18 Apr 2016, 10:35

aangezien ik toch maar besloten heb om in het bootje een sole 62 te zetten wou ik eens vragen of er mede forumers zijn die ervaringen hebben met deze motor .
groet wout.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor broekie » 18 Apr 2016, 11:18

Wij hebben een Sole 105. Prima 6-cyl. motor.
Vorig seizoen nieuw en ca. 250 uur gedraaid zonder problemen. Zuinig, rustig en weinig trillingen.
De basis van de 105 is een beproefd Mitsubishi blok.
Dit blok gebruiken meer scheepsdiesel leveranciers als basis, ook Drinkwaard.

Over de Sole 62 - 4 cyl. kan ik niets zeggen, behalve dat Sole wordt ingebouwd door de betere werven.
Ook de 62 is een Mitsubishi blok.
Dus ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt voor de komende 40 jaar?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Amersfow » 18 Apr 2016, 14:57

Zou even goed naar het aantal PK's kijken. Heb nu een 10,30 x 3,10, 8 ton, met Sole mini 55; en de 52 Pk is veel te veel voor de romp. Maakt waanzinnige snor en golven.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 18 Apr 2016, 15:09

52 pk motorvermogen is prima voor een scheepsgewicht van 8 ton hoor!
Vuistregel voor het berekenen van benodigd motorvermogen is 5 pk/ton en dit vermogen wordt dan ideaal behaald bij 80% van het totaal.

8 x 5 /0,8 = 50Pk

Bedenkt dat de keerkoppeling ook nog een beetje vermogen kost.

Uiteraard zal elke boot met dergelijk vermogen een snor en golf maken, het vermogen is niet alleen om de topsnelheid te halen maar om fatsoenlijk te kunnen manoeuvreren.

Een boot van 10 meter met een dergelijk gewicht gebruikt doorgaans 3-3,5 l/uur , daar krijg je dus een 12-14 pk vermogen voor.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor varg » 18 Apr 2016, 19:05

9 meter lwl, tien ton, 50 pk Yanmar 4JH4e
gem. 2 liter/uur, gemeten over de laatste 7 jaar
Kortom, het zou best iets minder mogen...maar ik heb liever een 4 dan een 3 cilinder en dat beperkt de keuze.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Apr 2016, 22:44

Solé maakt gebruik van meerdere merken basismotoren, die overigens goed zijn.

De mini 62 is een Mitsubishi en de vermogens daaronder ook.
Niks mis mee.

Voor een 10 meter boot van 9 ton (Dutch Tender) is 50 pk al veel, de 42 pk is ook ruim voldoende.
De mini 55 heeft een turbo en zou ik niet voor kiezen.

Als je met een 2,5:1 keerkoppeling werkt kan je kiezen voor een TMC345 (hydraulisch).
Dan heb je een beter schroefrendement dan met een standaard tmc60 2:1 en kan je met 42 pk toe.
Een goedkopere mechanische tmc60 of 260 met een 2.5 reductie kan ook maar moet je niet willen.

Ik heb nog een 6,5 ton 8.6 meter boot met een 42 pk Vetus en als je gas geeft valt iedereen om als ze zich niet vasthouden.
2,5:1 keerkoppeling en 18 duim 4-blad schroef.
14 km/u max.
Gemiddeld 1,6 -1,8 liter per uur over 15 jaar.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 20 Apr 2016, 07:19

tja ik weet niet of ik het vermeld had ,maar het is een romanza kruiser gebouwd bij van der torre ,amerstol,lang 10.50 x3.00x 1.00
stond nu een indenor in xpd90 velvet kopp en schroef 22x16 lh4. snelheid nooit gemeten omdat hij bij meer dan 2000 t al ver boven de temperatuur begon te komen ,en dan een rookgordijn legde waarvan je bloosde.
koppeling word even nagekeken en ev onderdelen vervangen en weer achter de sole 62 geplaatst ,omdat de ze met de uitgaande as in het verlengde licht van de krukas ,en er te weinig inbouw hoogte is .boven het vlak.
aan de schroef zal dan wat worden geknutseld worden .
waarom deze pk,s omdat ik graag een ietsje over wil hebben als ik op de rivieren even wat nodig heb .
komt zo omdat je van vroeger op de vaart wel eens wat pk,s te kort kwam op moeilijke plekken en dan werd het heel spannend en stond je achteruit te bidden .
de snelheid nou als hij de 16 km zou kunnen halen als het nodig is ben ik tevreden ,maar we wachten af .
onze inbouw werf doet zijn best en die vermeld ik wel als de boot is opgeleverd ,
groet wout.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard