Wolf1 schreef:Bijna alle keerkoppelingen zijn uitgevoerd, om de stuwdruk, op te kunnen vangen !
Geen stuwdruklager houd in, dat de door de schroef ontwikkelde radiale kracht opgevangen moet worden, door de de motorfundatie.
Die willen we tegenwoordig om resonantie te verminderen, met een gedeelte rubber uitgevoerd hebben, wat tot gevolg heeft dat de motor radiaal verplaaatst, bij voor en achteruit schakelen, deze verplaatsing is dan wel weer afhankelijk van de hardheid van het rubber.
Hoe zachter het rubber hoe minder resonantie hoe groter de verplaatsing !
Die verplaatsing is mijn grootste probleem, denk b.v. eens aan de uitlaat, vroeger met een rubberslang was dat geen probleem, maar vanwege de waterplanten willen we dat niet meer !
Nu zijn daar dan wel weer flexibele hittebestendige verbindingen voor bedacht, maar daarmee is mijn ervaring, hoe meer beweging hoe meer problemen !
De Indunortjes met de aluminium motorsteuntjes daar zijn al boekdelen over geschreven.
Het verband wordt lang niet altijd gezien, al die problemen voorkom je met een stuwdruk lager.
Eén van de dingen, waaraan je goed gebouwd schip herkent, is voorzien van een stuwdruklager !
Op je gezondheid. Gr. Wolf1
Dat klopt, ga je met stalen compensators werken, en starre verbindingen aan water en uitlaat ect.. Dan ontkom je er niet aan, want anders krijg je nooit balans in het geheel.
Ik ben ook met je eens dat het in de regel beter is om een apart stuwdruklager te hebben. Echter als het niet nodig is niet doen, het is namelijk ook complexer. als het systeem goed werkt en redelijk stil is dan
zou ik het niet ombouwen. Maargoed het is maar wat je wilt natuurlijk, en welke eisen je stelt aan geluid en trillingen.
Wat ook wel meetelt is dat nieuwe motoren veel minder massa hebben dan die gietijzeren blokken zoals DAFjes, Mercedessen ect,,, ect,,, Je gaat zomaar van 800+kg naar +- 300kg voor een geheel met een gelijk vermogen.
Vaak zijn ze tegenwoordig ook korter dus dat geeft dan ook mogelijkheden om iets (zoals een stuwdruklager) te plaatsen achter de motor.
Zou dus met een moderne motor veel sneller kiezen voor een apart stuwdruklager.
Een heel irritante ontwikkeling in dat ze overal maar homokineekopelingen plaatsen, die slijten, verbruiken vermogen, zijn duur en vaak totaal niet nodig als men de fundatie en uitlijning op orde brengt.
De enige geode usecase is naar mijn idee, wanneer je slechts een enkele graden wilt compenseren zodat de as horizontaal kan liggen zodat het rendement iets hoger wordt.
In ieder geval, iemand moet er gewoon even goede engineering op toepassen, bij hermotorisatie en dat gebeurt niet zo vaak. Het is vaak gebaseerd op (denkbeeldige) ervaring of eigenwijsheid.
Plus dat kost natuurlijk een stuk meer.
Offtopic:
Ik heb meer het vermoeden dat uitlaat slangen steeds vaker worden gebruikt, die dingen roesten niet door en zijn vaak betrekkelijk simpel te vervangen. De bijkomende geluidsdempende werking van slangen is ook een voordeel.
Ik zit er over te denken om de stalen pijp uit de boot te slijpen, die begint dun te worden en iedere keer vliegt er een berg roest uit als ik start.
Over waterplanten gesproken, doel je erop dat uitlaten vaker warm worden uitgevoerd, icm met kielkoeling? Ik begrijp dat stuk niet geheel.