Jan Huibers schreef:Zoveel moeilijker om de oliekoeler in de pers of in het gesloten koelcircuit te hangen is het niet, of gaat dit echt om een halve meter pijp/slang extra??
En dat vindt ik geen goed voorbeeld Stentor... Ik ben niet helemaal dom, snap best iets van natuurkunde.
Maar ik ben opzoek naar een onderbouwde berekening waarom in het geval van bijv Dolman1975 of Adema het niet goed is om de oliekoeler in de aanzuig te hebben, wat het zou schelen in de koeling als ze het anders zouden doen.
Jan,
Lees ook eens goed terug..
Ik heb het alsmaar over een natuurkundige wetmatigheid dat een pomp in de praktijk gebaat is bij een zo laag mogelijke aanzuigweerstand om dat de theorie (+ praktijk) ons leert dat we in de aanzuig van een pomp tussen de 0.3 en 0.6 bar onderdruk KUNNEN halen. Dat daalt met meer weerstand enorm.
Aan de perszijde levert een pomp veel meer druk en is de aangesloten weerstand veeeeel minder van invloed op de pompcapaciteit (zie ook de reactie van Wolf1).
Het gaat niet alleen om extra slang maar vooral over de weerstand van de in de zuig aangesloten appendages, dat is van relatief grote invloed op de gehele capaciteit.
Ieder mens met kennis van zaken doet dit niet zo en geeft daarmee een bewijs van onkunde af als het wel zo wordt aangesloten.
Aanvullend: Extra weerstand in een aanzuigleiding leidt ook nog tot cavitatie waardoor de pomp sneller slijt.
Theorie over vacuüm:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vacu%C3%BCmDaar kan je zien dat het THEORETISCH maximaal bereikbare vacuüm 1 bar is, in de praktijk haal je dat (zeker met water) nooit.
(bij gassen is het gunstiger omdat een gas veel minder weerstand ondervindt in een leiding (lucht is bv. 800x lichter dan water..).
In de tijd heb ik al vele "vaklieden" meegemaakt waar ik het niet mee eens was maar ze iedere keer vertelde dat ze het zo al jaren zo deden.
Dat noemen wij knoeiers..