Peugeot met koelvloeistof in de olie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor henkvd » 30 Dec 2013, 21:02

In de zuig hoort niet meer dan een wierbak, een buitenboord kraan en een noodzakelijk stukje pijp.

Jan dat het om praktische redenen zo uitgevoerd wordt, wil nog niet zeggen dat het goed is.
Lees voor praktisch, ruimte of leidingwerk besparend.

Hier een voorbeeld waar het laatste op van toepassing is.
De smeeroliekoeler van de koppeling is in de zuig geplaatst louter om bovenstaande redenen.
Afbeelding
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor stentor950 » 30 Dec 2013, 21:18

Stel!

Je koppelt een slang aan de kraan en zet deze open. Door de waterdruk (perszijde) spuit het water uit de kraan.

Stel!
De waterleiding staat wel vol met water, maar er staat geen druk op. Probeer dan maar eens door aan het slanguiteinde te zuigen er dezelfde opbrengst uit te krijgen.

NB. Zo moeilijk is natuurkunde toch niet.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Klaver vier » 30 Dec 2013, 21:42

Stentor ik denk niet dat dit klopt op de kraan staat +-4 Atmosfeer probeer dat maar eens te zuigen.Als iemand dat kan is het een echte uitzuiger ha ha .Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Jan Huibers » 30 Dec 2013, 21:52

Zoveel moeilijker om de oliekoeler in de pers of in het gesloten koelcircuit te hangen is het niet, of gaat dit echt om een halve meter pijp/slang extra??

En dat vindt ik geen goed voorbeeld Stentor... Ik ben niet helemaal dom, snap best iets van natuurkunde.

Maar ik ben opzoek naar een onderbouwde berekening waarom in het geval van bijv Dolman1975 of Adema het niet goed is om de oliekoeler in de aanzuig te hebben, wat het zou schelen in de koeling als ze het anders zouden doen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Broertje » 30 Dec 2013, 22:02

Ik heb geen oliekoeler hoor.
Broertje

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 30 Dec 2013, 22:13

René,

Ik probeerde duidelijk te maken dat persen nu eenmaal makkelijker gaat dan zuigen.

NB. Hans probeerde dat ook al duidelijk te maken, maar blijkbaar komt dit bij een aantal mensen niet goed door.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 30 Dec 2013, 22:45

stentor950 schreef:René,

Ik probeerde duidelijk te maken dat persen nu eenmaal makkelijker gaat dan zuigen.

NB. Hans probeerde dat ook al duidelijk te maken, maar blijkbaar komt dit bij een aantal mensen niet goed door.

Ik kan prima lezen Stentor, ik vraag alleen om een onderbouwing door berekening en een betere reden dan dat het goedkoper of simpeler zou zijn.

Denk jij dat een impellorpomp op een Mitsu een zware beur aan heeft om door een oliekoeler heen het water te pakken?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor Klaver vier » 30 Dec 2013, 22:55

Stentor ik denk ook dat persen makkelijker gaat dan zuigen,maar een voorbeeld met de kraan open of dicht slaat nergens op.Ik ben het met je eens dat als je op een slang blaast waar zich een bepaalde weerstand in bevindt dat dit makkelijker gaat als dat je er op zuigt.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 30 Dec 2013, 23:10

Jan Huibers schreef:Zoveel moeilijker om de oliekoeler in de pers of in het gesloten koelcircuit te hangen is het niet, of gaat dit echt om een halve meter pijp/slang extra??

En dat vindt ik geen goed voorbeeld Stentor... Ik ben niet helemaal dom, snap best iets van natuurkunde.

Maar ik ben opzoek naar een onderbouwde berekening waarom in het geval van bijv Dolman1975 of Adema het niet goed is om de oliekoeler in de aanzuig te hebben, wat het zou schelen in de koeling als ze het anders zouden doen.

Jan,

Lees ook eens goed terug..

Ik heb het alsmaar over een natuurkundige wetmatigheid dat een pomp in de praktijk gebaat is bij een zo laag mogelijke aanzuigweerstand om dat de theorie (+ praktijk) ons leert dat we in de aanzuig van een pomp tussen de 0.3 en 0.6 bar onderdruk KUNNEN halen. Dat daalt met meer weerstand enorm.
Aan de perszijde levert een pomp veel meer druk en is de aangesloten weerstand veeeeel minder van invloed op de pompcapaciteit (zie ook de reactie van Wolf1).

Het gaat niet alleen om extra slang maar vooral over de weerstand van de in de zuig aangesloten appendages, dat is van relatief grote invloed op de gehele capaciteit.
Ieder mens met kennis van zaken doet dit niet zo en geeft daarmee een bewijs van onkunde af als het wel zo wordt aangesloten.

Aanvullend: Extra weerstand in een aanzuigleiding leidt ook nog tot cavitatie waardoor de pomp sneller slijt.

Theorie over vacuüm: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vacu%C3%BCm
Daar kan je zien dat het THEORETISCH maximaal bereikbare vacuüm 1 bar is, in de praktijk haal je dat (zeker met water) nooit.
(bij gassen is het gunstiger omdat een gas veel minder weerstand ondervindt in een leiding (lucht is bv. 800x lichter dan water..).

In de tijd heb ik al vele "vaklieden" meegemaakt waar ik het niet mee eens was maar ze iedere keer vertelde dat ze het zo al jaren zo deden.
Dat noemen wij knoeiers..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 30 Dec 2013, 23:18

De Stoere schreef:Stentor ik denk ook dat persen makkelijker gaat dan zuigen,maar een voorbeeld met de kraan open of dicht slaat nergens op.Ik ben het met je eens dat als je op een slang blaast waar zich een bepaalde weerstand in bevindt dat dit makkelijker gaat als dat je er op zuigt.Gr René ( De Stoere).

Zeker als er een tennisbal in een tuinslang zit... Het gaat niet om zuigen of persen... Die impellorpomp hangt toch al in het water, die bevindt zich immers op of net onder de waterlijn, die heeft dus totaal geen kracht nodig om aan te zuigen.

Waar ik naar opzoek ben is welke weerstand een oliekoeler in de aanzuig veroorzaakt en wat de werkelijke reden is dat een Mitsu op die manier gemariniseerd wordt. Volgens mij wordt het alleen een probleem als de doorlaat in de oliekoeler te klein is.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard