Motor start niet meer na lange tijd draaien

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor start niet meer na lange tijd draaien

Berichtdoor quichot » 02 Sep 2025, 13:26

Is de startmotor okee? Niet te zwak?
Ik vraag het hierom, omdat bij een motor die op bedrijfstemperatuur wordt gestopt de cilinderwanden en zuigerveren nog een goed afsluitend oliefilmpje hebben, en bij een hete motor ook de spelingen krapper zijn.
De toleranties die de fabrikant bij koude motor opgeeft zijn bedoeld om de boel niet te laten vastlopen wanneer de bewegende delen door de hitte zijn uitgezet. Die toleranties zijn zo berekend dat de speling tussen zuiger en cilinderwand bij bedrijfstemperatuur optimaal klein is, en dan zit dat oliefilmpje er ook nog eens tussen.
Met andere woorden, de compressie is bij een hete motor hoger dan bij een koude motor. Een te zwakke of versleten startmotor zou hem dan net niet meer rond kunnen krijgen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor markdekker » 02 Sep 2025, 13:34

Dank je wel, we zijn wel van plan om de startmotor te laten reviseren.
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 02 Sep 2025, 14:07

Ik vraag het nog maar een keer.
Foto(s) van de situatie ,cq configuratie .
Fotoos zeggen meer dan duizend woorden.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor peter jansen » 02 Sep 2025, 14:08

je zegt dat je 0,05 Ampere meet tijdens het lopen van de motor, hoe, op welke plaats en waarmee heb je dat gedaan?
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Binnenkort nieuw project starten.... wij hebben weer wat op de hals gehaald!

Berichtdoor markdekker » 02 Sep 2025, 14:11

Renegade schreef:Ik vraag het nog maar een keer.
Foto(s) van de situatie ,cq configuratie .
Fotoos zeggen meer dan duizend woorden.

Ik ben er pas donderdag weer, en zal proberen foto's te maken.
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor markdekker » 02 Sep 2025, 14:13

peter jansen schreef:je zegt dat je 0,05 Ampere meet tijdens het lopen van de motor, hoe, op welke plaats en waarmee heb je dat gedaan?

We hebben een volt/ampere meter op het dashboard en bedenk me nu dat ie eigenlijk en alleen alles meet op het dashboard, hij meet wel het voltage van de accu zover ik weet maar niet het amperage van de motor, dus misschien moeten we dat even uitbesteden aan iemand die dat wel kan meten.
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Keesl » 02 Sep 2025, 14:39

Ik ga ook even een duit in het zakje gooien. Heb dit draadje meermaals doorgelezen met de adviesen daarbij. De voorzichtige conclusie die nu kan trekken is dat er iets mis is met je dynamo, spanningsregelaar en of bekabeling. Het klinkt niet goed dat je al aan je 4e accu bezig bent.

Waarom vermoed ik dit, omdat bij een koude start met volle accu de motor goed start. Tijdens varen verbruik je stroom zoals jij schrijft. Vind ik vreemd, bij mij laad de accu dan op.
Dus er moet iets mis zijn in het laadstroom circuit en eventueel de accu.

Bekabeling eerst goed controleren en alle aansluitingen schoonmaken. Tijdens varen moet de accu op laden. Hier zou ik mee beginnen.

Meerdere forum leden hebben dit ook geopperd, begrijp ook dat je dit niet a la minute kan uitvoeren. Ook ik ben niet iedere dag bij mijn bootje.

Veel succes en houd ons op hoogte, ook als je succes boekt. Voor velen is dit forum ook een vraagbaak.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor markdekker » 02 Sep 2025, 14:45

Dank voor je antwoord.

Ik ben dus donderdag weer bij de boot, ook is de accu nu net 8 maanden oud, gaan we hem toch vervangen. De startmotor willen we ook reviseren.

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met de kabels vervangen, zodat in ieder geval de kleurcodes kloppen en dat het allemaal hetzelfde soort draad is. In het verleden vermoedde ik dat het aardewerk misschien niet helemaal klopt.
Het is een sloep met een metalen frame ingelast, Heel veel zit geaard aan dat frame, en misschien denk ik een beetje simpel maar we hebben nooit kortsluiting of iets gehad, geen hete kabels dus we waren zo simpel om er van uit te gaan dat het dan klopt maar ik ga donderdag even de kabels doorlopen en ook doormeten.
markdekker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 02 Sep 2025, 15:11

markdekker schreef:Het is een sloep met een metalen frame ingelast, Heel veel zit geaard aan dat frame, en misschien denk ik een beetje simpel maar we hebben nooit kortsluiting of iets gehad, geen hete kabels dus we waren zo simpel om er van uit te gaan dat het dan klopt maar ik ga donderdag even de kabels doorlopen en ook doormeten.

Begrijp ik hieruit ,dat het een polyester sloep is,waar een soort van huid of frame in zit ,waarop alle min aansluitingen zitten ,en ook die van de accu?
En niet alleen kabels doorlopen en doormeten, nee daadwerkelijk loshalen, fijntjes opschuren zodat alle vliegroest etc weg is ,en de aansluitpunten ook zo behandelen. ook je massa kabel van de motor niet vergeten los te halen ,ontroesten en weer vast maken.
Waardoor het komt dat je een lichte ontlading van de accu's heb tijdens het varen weet ik niet.
Het kan zijn dat je verbruikers hebt die nogal wat gebruiken,meer dan een dynamo bij kan laden ,dat zou mogelijk kunnen zijn.
Echter je motor gebruikt geen spanning naast brandstof .
Hooguit een beetje spanning voor de oliedruksensor en watertemperatuurmeter.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor markdekker » 02 Sep 2025, 15:14

Dat is een goede tip.

Klinkt het logisch dat als ik meer gas geef ik op mijn voltmeter het voltage zie stijgen? Soms denk ik dat de band van de motor naar de dynamo misschien niet strak genoeg zit.
markdekker

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard