Slecht aanslaan van DAF 575

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Slecht aanslaan van DAF 575

Berichtdoor Martijn_DAF575 » 21 Feb 2026, 18:54

Goedenavond,

Ik zal me even voorstellen, sinds kort eigenaar van een 10 meter lang motorkruiser met een DAF 575 als voortstuwing en Vetus kopschroef.

Alles werkt naar behoren, maar het slechte aanslaan van de daf zie ik toch liever wat beter worden.

De filters zijn vervangen, het kleine filtertje achter de banjo bout moet ik nog doen. Door dit forum kwam ik erachter dat er nog een gaas filter zat. Echter na lang starten slaat de motor eindelijk aan. Als ik de koude start uittrek dan slaat de motor direct, heel even, aan en gaat daarna gelijk weer rond door enkel de startmotor.

Zelf zat ik te denken aan het brandstof opvoer pompje, de brandstof pomp is een CAV pomp met vacuüm regeling. Ik heb het vacuüm membraan getest, door de 2 leidingen los te halen, met m’n vingers dicht te houden en dan de stop hendel bedienen. Dit was goed, hij hield vacuüm.

Om de opvoerpomp te demonteren, dien ik dan alleen de 2 boutjes en diesel leidingen los te halen?

Alvast bedankt voor het mee denken!
Martijn_DAF575

ligplaats: Tolkamer
info:

Re: Slecht aanslaan van DAF 575

Berichtdoor jkb » 21 Feb 2026, 19:55

Vraag eens bij Hans Spaanderman een reparatiesetje voor het opvoerpompje. +31 6 13 19 08 84
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 22 Feb 2026, 06:27

Welkom op het forum Martijn.

Iedereen is nog in winterslaap, maar geduld, er zitten hier diverse leden op het forum die je zekers verder kunnen helpen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Rene » 22 Feb 2026, 09:34

Met de temperaturen van afgelopen tijd, heeft een Daf er geen zin in om zonder koudstart geactiveeerd te starten. Mijn 575 met de zelfde brandstofpomp doet het zelfde.
Als de temperaturen weer iets oplopen in de loop van de weken, dan start de Daf zonder koudstart weer zoals je verwacht.
Opvoerpomp zal in deze de boosdoener niet zijn.
Zij wilde de wereld zien, hij installeerde google earth.
Gebruikers-avatar
Rene

ligplaats: Giethoorn.
info:

Berichtdoor Martijn_DAF575 » 22 Feb 2026, 10:30

Rene schreef:Met de temperaturen van afgelopen tijd, heeft een Daf er geen zin in om zonder koudstart geactiveeerd te starten. Mijn 575 met de zelfde brandstofpomp doet het zelfde.
Als de temperaturen weer iets oplopen in de loop van de weken, dan start de Daf zonder koudstart weer zoals je verwacht.
Opvoerpomp zal in deze de boosdoener niet zijn.

Daar kan ik me in vinden, koud weer dat de motor slecht aanslaat. Hoewel ik het nog wel vreemd vind dat met de koude start de motor gelijk aanslaat, maar zodra de koude start uitschakelt de motor niet meer op eigen kracht loopt maar alleen nog rond gaat dmv de startmotor
Martijn_DAF575

info:

Berichtdoor Wolf1 » 22 Feb 2026, 13:22

Martijn_DAF575 schreef:Daar kan ik me in vinden, koud weer dat de motor slecht aanslaat. Hoewel ik het nog wel vreemd vind dat met de koude start de motor gelijk aanslaat, maar zodra de koude start uitschakelt de motor niet meer op eigen kracht loopt maar alleen nog rond gaat dmv de startmotor
Correcte diagnose ! En daarmee lijkt het dat de brandstof uit de HD pomp wat afloopt.
Zit de retour leiding in het reservoir wel onder het niveau in de tank ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martijn_DAF575 » 22 Feb 2026, 14:43

Mijn vermoeden wordt bevestigd, toen ik de filters heb vervangen kwam er minimaal diesel in het filterbeker. Normaal met een lopende motor zou deze toch snel gevuld raken. Ik denk dat het membraan in de opvoerpomp vervangen moet worden. Welke retour leiding uit het reservoir bedoel je precies Wolf1?
Martijn_DAF575

info:

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Feb 2026, 17:06

Martijn_DAF575 schreef:Ik denk dat het membraan in de opvoerpomp vervangen moet worden.

Vergeet in dat geval niet om ook het zuig- en persklepje te vervangen. Was bij mij ook eens de oorzaak van slecht starten doordat de veertjes in de klepjes lam waren.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 22 Feb 2026, 17:49

Precies dat laatste leek bij een buurboot de oplossing.klep en veertjes. Hans Spaanderman levert die.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 22 Feb 2026, 20:31

De goede werking van de opvoerpomp is in luttele minuten te controleren met de vinger proef!
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard