Mercedes OM636 Bosch brandstofpomp

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Mercedes OM636 Bosch brandstofpomp

Berichtdoor dennisjansen » 02 Mrt 2026, 23:01

Hallo allemaal,

Mijn OM636 heeft een Bosch brandstofpomp erop zitten. Op deze pomp (model bosch pes4a50b410rs144) zitten twee onderdelen die ik niet helemaal kan plaatsen en ik kan er online weinig over vinden. Ten eerste heeft de pomp een slang die uitkomt ergens in mijn motorruim, maar niet is aangesloten. Het lijkt wel een oliedrukmeter te zijn zonder aangesloten meter. Kan het kloppen dat dit een oliedrukslang is? Dit zou ook het tweede onbekende onderdeel erop voor mij verklaren, het lijkt alsof er een mini olie pijlstok op de omvormer zit, met de cirkel op de foto aangegeven.

Ik las online bij iemand anders dat er inderdaad werd verteld dat deze pompen op olie draaien, en er dus een dipstick is en dat zou wellicht ook verklaren waarom er bij mij een drukmeter op gezeten heeft? Ik zou niet goed weten wat de druk zou moeten zijn op deze pomp om iets nuttigs van de meter af te lezen. Ook ben ik heel nieuwsgierig hoe de olie eventueel ververst zou moeten worden. Als iemand tips heeft of kennis van deze pompen hoor ik het graag!

Groet,

Dennis
Afbeelding
dennisjansen

ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Mercedes OM636 Bosch brandstofpomp

Berichtdoor Wolf1 » 02 Mrt 2026, 23:41

Inderdaad een olie peilstok voor het olie niveau in het nokkenas huis.
Modernere pompen zijn aangesloten op de druksmering van de motor.
Hier wordt niets druk gesmeerd de nokken draaien door de olie.
(Geen olie leiding) Die zelfde nokkenas drijft de kabel aan voor de mechanische toerenteller.
En de trek/druk kabel is de motorstop c.q. kou start.
Zie ook heel veel foute slangen
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor dennisjansen » 03 Mrt 2026, 08:39

Dank voor de toelichting Wolf! Heb je toevallig ook een idee waar die slang voor is dan? Is dat dan waar ooit een mechanische toerenteller op heeft gezeten? Of toch een oliedrukmeter specifiek van deze pomp?

En enig idee hoe die gevuld moet worden?

Super fijne informatie bedankt!
dennisjansen

info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mrt 2026, 11:08

Je leest slecht ! Als het een buiten en binnen kabel is, is het geen slang voor een oliedrukmeter !
Voor jou gezien aan de achterkant van het pomphuis (tussen het blok en de pomp) zit een banjo boutje met een naar beneden gebogen pijpje.
Dit is de olie overloop hoogte niveau !
Het peilstokje is bedoeld om te kijken hoe de staat van de smeerolie is.
De HD-pomp elementen lekken doorlopend dieselolie in de smeerolie en verdunnen dus de smeerolie !
Het oliepeil gaat hierdoor ook omhoog en loopt dus over, via de banjo-bout.
Door tijdens een stilstand door overnachting, een hoeveelheid (kleintje bier) door het gat van het ontlucht filter op de regelateur te gooien, zal het soortelijk gewicht verschil de olie verversen.
Hoe gaat het inmiddels met je omvormer ? ? ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 03 Mrt 2026, 12:00

Slangetje is volgens mij een brandstof retour slang, die normaliter gelekte brandstof weer terug gooit in de tank....
Lijkt me stug dat er een oliedrukmeter op een brandstofpomp zit... oliedrukmeter van de motor zit ergens anders aangesloten en niet met een slang maar met een koperen leiding.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mrt 2026, 12:10

heuvels schreef:Slangetje is volgens mij een brandstof retour slang, die normaliter gelekte brandstof weer terug gooit in de tank....
Lijkt me stug dat er een oliedrukmeter op een brandstofpomp zit... oliedrukmeter van de motor zit ergens anders aangesloten en niet met een slang maar met een koperen leiding.

Ben beter van je gewend, je leest ook al niet ! Draai de wartel moer eens los, kan je zien dat er een toerental aandrijving achter zit !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 03 Mrt 2026, 12:57

Wolf1 schreef:Ben beter van je gewend, je leest ook al niet ! Draai de wartel moer eens los, kan je zien dat er een toerental aandrijving achter zit !
Mmmm denk dat je gelijk hebt, jaar of 15 geleden deze kabel nog verwijderd en de toerenteller vervangen door een elektrische met aansluiting op dynamo W contact. Was beetje van mijn netvlies verdwenen maar nu weet ik het weer.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor dennisjansen » 04 Mrt 2026, 20:46

Hoi beide,

Contact gehad met Hans, de OM636 expert die heeft me even verder geholpen. Hij meldde ook dat de opvoerpomp niet goed is aangesloten met deze slang inderdaad. Dank voor het meedenken Wolf! De andere slang zoals je zei is de toerenteller, dus die kan eraf want die gebruik ik inderdaad niet meer.

De omvormer is trouwens vervangen, haha! Onder garantie. ze hadden getest en de relais van ac in en accu was kapot. Er werd mij aangeraden een grotere omvormer te nemen die beter bestand is tegen frequent schakelen van de relais. Dus die doet het weer tip top!

Lijkt erop dat ik er dus achter ben wat alles is, en nu ook weet wat ik kan gaan aanpakken. Mogelijk nieuwe opvoerpomp maar daarvoor ga ik even met Jan praten, die heeft alles rondom deze motoren overnemen van Hans. Fijn om zo verder te kunnen bedankt allemaal!
dennisjansen

info:

Berichtdoor stefan » 04 Mrt 2026, 22:48

De foute slang die ik zie is die zwart geribbelde Tubano slang. Deze werden wel gebruikt als koelwaterslang maar zijn gevaarlijk. Kunnen spontaan afbreken/ scheuren. Bij buitenwater koeling geeft dat meteen zoveel water binnen…
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor dennisjansen » 05 Mrt 2026, 07:24

Dank Stefan! Daar kan ik wat mee. Ik ga er mee aan de slag. Nog meer suggesties voor verbeteringen zijn altijd welkom :). Groetjes!
dennisjansen

info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard