-Opgelost- Koelsysteem?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

-Opgelost- Koelsysteem?

Berichtdoor Faber58 » 07 Jun 2014, 22:25

Hallo allemaal,
Ik ben op dit moment bezig om het koelsysteem van mijn boot te maken.
Water uit de plomp komt via schelp, afsluiter, wierpot en pomp door een warmtewisselaar voordat het het uitlaatsysteem ingespoten wordt.
Door de motor en warmtewisselaar stroomt er koelvloeistof rond voor de koeling. Dit, hopelijk, dankzij het uitgekiende systeem en door het thermo-sifoneffect.
De koelvloeistof zal heet worden en dus uitzetten. Er moet dus iets komen om dit op te vangen.
Wat zou nou beter zijn, een "open" ouderwets systeem, lage druk, met een radiatordop die de boel beveiligt en de overvloedige vloeistof eruit gooit? Of een moderne variant hiervan, met een expansievat die verschillen opvangt maar het systeem onder (niet al te hoge) druk houdt?
Als het tweede alternatief beter is, waar sluit je het vat in zo'n systeem aan? Ik zag al onder een motorkap dat er 2 slangen uit zo'n vat komen. Het valt alleen niet te traceren of te zien, het motorcompartiment zit bomvol tegenwoordig.
Alvast bedankt voor tips en ideeën!
Laatst gewijzigd door Faber58 op 10 Jun 2014, 07:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Faber58

ligplaats:
info:

Re: Koelsysteem?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jun 2014, 23:40

Over welk merk en type motor gaat het??

Interne koeling werkt met een pomp en niet via natuurlijke stroming.
Er bestaat geen modern of ouderwets systeem, je moet met een expansietankje werken met een drukdop.
(ik snap je uitleg dan ook niet,wees eens duidelijk)

In je laatste opmerking had je het over een auto (ik las 'onder de motorkap')?
Sommige dieselmotoren in auto's hebben wel 5 aansluitingen op dat tankje...

Graag met concrete gegevens komen en bij voorkeur ook foto's, dan kunnen we er iets mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard