Uitlaat Farymann 1 cil diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Uitlaat Farymann 1 cil diesel

Berichtdoor reneweteling » 13 Jun 2014, 15:45

Hey hallo,

Ik hen sinds een paar weken een grappig sloepje gekocht met een Farymann 1 cilinder diesel. De verkoper gaf aan dat het een 2pk motor is, maar daar vind ik hem persoonlijk erg hard voor gaan en te groot voor. Maar goed gaat het even niet over.

Het probleem is dat de uitlaat lek is, ik heb even geen foto bij de hand maar die 1 cilinder trilt nog al, wat de vorige eigenaar gedaan heeft is een 90 graden flens op de motor gemonteerd en zeer snel daarop een tussendemper, deze gaat logisch flink heen en weer en dit metaal is al niet het meest sterke en begint dus te scheuren.

Wat ik idialiter zou willen is het een gekoelde uitlaat ( koelwater door de uitlaat ) dit vind ik altijd zo grappig al boten dat hebben. Alleen ik heb geen idee of zo iets kan, wat dat kost etc...

Ik snap dat ik met een wat vaag verhaal kom, dus u vraagt wij daaien. ( ik zal vanavond even wat foto's maken van de uitlaat )

ik heb wel een filmpje bijgevoegd van de motor.

https://www.youtube.com/watch?v=Nsatd4h8O_8

Alvast bedankt!
reneweteling

ligplaats: amsterdam
info:

Re: Uitlaat Farymann 1 cil diesel

Berichtdoor elrenegado » 13 Jun 2014, 15:55

zomaar even de uitlaat aanpassen naar watergekoeld doe je niet 1,2,3.

Ik denk dat in dit geval het beste is om er een flexibel stuk tussen te monteren.
Dus de demper zit gewoon vast aan de boot en beweegt niet, dan flexibel stuk, dan de motor.

nou ben ik niet bekend met farymann, maar staat deze niet heel erg te schudden ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Lucter » 13 Jun 2014, 19:13

Faryman, Bukh en Hatz eencilinders schudden allemaal bij stationair, lijken wel heimachines

Deze lijkt ook niet op "stevige" motorsteunen te staan :?:

Voordeel; die krengen hebben bijna het eeuwige leven :lol:

Ik heb er eens een gestart zien worden mbv ether, dat ding vloog met 20.000 toeren op gang ( het leek of er een straaljager overkwam) en heeft tot mijn verbazing nog jaren prima gedraaid 8-)

Zoals elrenegado schreef een flexibel ertussen is de beste oplossing.
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jun 2014, 19:50

Is een liggende Farrymann en zal tegen de 10 pk zijn.

Hoe wordt de motor gekoeld? Met buitenboordwater of middels een gesloten (buizen)systeem?
Als het buitenboordkoeling is dan is het niet erg ingewikkeld om er een waterinjectie systeem aan te hangen.
Dan heb je een injectiebocht nodig (laten maken), slang, wat klemmen, een waterlock en een speigeldoorvoer.

Let dan wel op dat het injectiepunt ruim boven de waterlijn zit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard