Uitleg werking (kiel) koeling systeem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor Marcel010 » 22 Feb 2015, 13:28

Binnenkort ga ik wat koelslangen vervangen en ik vroeg mij af hoe het koelsysteem precies werkt.
Ik heb even alles op een rijtje gezet en een schema gemaakt hoe het nu volgens mij zit:

Afbeelding

De waterpomp wordt aangedreven door de motor, bij een KVS temperatuur die onder de openingstemperatuur van de thermostaat ligt zal de kvs alleen door de onderste slang gaan.
Dat gaat door de koeler van de keerkoppeling, daarna weer terug door het uitlaatspruitstuk naar de waterpomp.
De motor staat dan de KVS in een klein circuit rond te pompen.

Als de thermostaat opengaat dan wordt ook de bovenste slang aangesproken, de KVS gaat dan ook door de buizen onder de boot en komt weer uit bij het T-stuk en gaat dan via het uitlaatspruitstuk weer terug.

Maar is het dan niet zo dat de keerkoppeling koeler altijd vrij warm water ontvangt?

Of zie ik het verkeerd en werkt het op een totaal andere manier?

Als ik het zo zie dan zuigt de waterpomp van rechts aan en het perst het dan door naar de 2 aansluitingen.

Zie ook een foto van mijn situatie:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Uitleg werking (kiel) koeling systeem

Berichtdoor aquanaut » 24 Feb 2015, 21:31

Marcel,

Volgens mij werkt het anders, maar kan sommige slangen in je tekening/systeem niet helemaal verklaren.
Bij een koude motor, dus gesloten thermostaat circuleert de koelvloeistof intern, onder de pomp bevinden zich immers een zuig en een pers.
In het zuigpunt zit de waaier van de pomp, in galerij rond de verstuivers zit de pers.
M.a.w., bij gesloten thermostaat stroomt er geen koelvloeistof door de kielkoeling.
De getekende slang met de kk oliekoeler is de zuig naar de pomp de leiding met de thermostaat is de pers vanaf de pomp.
Zodra de thermostaat open gaat, gaat de pomp zijn water wegzetten naar de kielkoeling, er ontstaat onderdruk in het blok waardoor de stroom op gang komt.
Het koudste water gaat dus eerst door de kk oliekoeler via de pomp het blok in en via de thermostaat er weer uit enz.
De leidingen die van de pomp en één van de koeleraansluitingen naar het uitlaatspruitstuk lopen dienen mijns inziens als ontluchtings pijpen.
Waarschijnlijk omdat de inhoud van de buizenkoeler vrij vors is en de expansie navenant en is er zodoende extra expansieruimte toegevoegd in de vorm van en extra tank.
Bij geringere inhoud is het uitlaatspruitstuk direct de expansietank, en zit er een dop op de plaats van het afdekplaatje.

Voelen bij draaiende motor kan een hoop giswerk besparen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Marcel010 » 25 Feb 2015, 22:52

Beste Aquanaut, hartelijk dank voor je uitleg, ik heb de tekening wat aangepast:

Afbeelding

Dat vierkante plaatje daar zie ik bij veel dezelfde motoren inderdaad een dop opzitten, echter zit mijn motorluikt hier vrij dicht op zodat ik die hoogte niet heb.
Vandaar dat er een slangentje met verderop (op een hoger punt) een reservoir zit.
Dat is dan wat mij betreft duidelijk.
De losse kleine slang ga ik nakijken, die heb ik voor de duidelijkheid van de tekening maar even weggelaten evenals wat andere irrelevante zaken.

Dus als ik het goed begrijp, de waterpomp begint te draaien, zuigt de kvs door de oliekoeler en perst het door het blok, daarna door het uitlaatspruitstuk en komt vervolgens weer bij de oliekoeler uit.
Het blok, het uitlaatspruitstuk en de oliekoeler geven warmte af aan de nog koude kvs.
Laten we zeggen dat ik een 80 graden thermostaat heb, die gaat dan bij 80 graden open en gaat dus een deel van het water door het blok heen, het andere deel gaat door de thermostaat heen, wordt afgekoeld door de kielkoeling en komt bij het t-stuk weer uit en wordt weer vermengd bij het warme water wat hierdoor afkoelt.
Dit proces blijft zich net zo lang herhalen totdat het water weer onder de 80 graden is, en de thermostaat zal sluiten.

Vervolgens begint het hele proces weer opnieuw.
Het is continue opwarmen, afkoelen, even stabiel en weer opwarmen.

Dat heb ik goed begrepen nietwaar?

Echter hoe wordt dan geregeld dat het te warme water ook daadwerkelijke door de thermostaat gaat als deze open is en niet blijft rond circuleren in het kleine circuit?
Ik neem aan omdat de persopening van de waterpomp een grotere diameter heeft en water de weg van minste weerstand zoekt?
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor aquanaut » 26 Feb 2015, 06:33

Hallo Marcel,

Nee, niet helemaal
De verbinding die je tekent tussen blok en uitlaatspruitstuk bestaat niet.

Afbeelding

In koude situatie circuleert het water puur door het blok niet door de buizen.
Bij het openen van de thermostaat gaat er door het optredend drukverschil vloeistof door de buizen lopen.
De balans tussen deze twee wordt door de thermostaat geregeld.
Jouw uitlaatspruitstuk maakt geen deel uit van de koelcirculatie, anders dan een miniem deel wat door het kleine slangetje vanaf de pomp loopt (ontluchting)
Deze zelfde hoeveelheid loopt in koude situatie ook door je kk oliekoeler.

Is het je nu duidelijk?

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor Marcel010 » 26 Feb 2015, 20:58

Nogmaals bedankt, nu is het helder.

Ik heb trouwens bij toeval dit gevonden:
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de waterpomp van de indenor, door de dunne slang wordt het dan aangezogen en zodra de thermostaat opengaat wordt het water wat in het blok zit dan door het grote gat naar de grote slang geperst en zo ontstaat de circulatie.
Nu snap ik helemaal, bedankt!
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor Marcel010 » 20 Mrt 2016, 18:11

Aquanaut (en anderen), toch nog even een vraag omdat ik nu bezig ben met wat aanpassingen in de bilge.
Vanaf het watergekoelde spruitstuk loopt er dan een stuk slang naar het reservoir, het reservoir is een stalen gelast reservoir (zelfbouw denk ik) met 2 aansluitingen.
1 grote aansluiting en daar zit een stuk slang op van 5cm en dan door direct bovenop zit de dekvuldop in het gangboord.
Verder nog een 1/2 '' aansluiting met een slangtule, daar zat een stuk slang aan en dat ging vervolgens naar de een huiddoorvoer met ontluchting.
Is dat een juiste situatie zo?
Ik dacht deze systemen moesten worden voorzien van een drukdrop, volgens mij ligt het kookpunt van KVS dan ook lager.
Bij mij is het nu gewoon een open systeem.
Daarnaast heb ik gezien dat in de pers van de waterpomp waar de thermostaat hoort te zitten niks zit.
Nu draai ik in de zomer rond de 70 graden en bij stevig waren wil dat wel 85 worden maar ook absoluut niet hoger.

De originele thermostaat is 72 graden opening en ik kan hier vrij makkelijk en goedkoop aankomen.
Lijkt me toch wel zinvol om die erop te zetten voor een snellere opwarming voor de motor?
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor aquanaut » 20 Mrt 2016, 21:09

Marcel,
De drukdop zorgt bij het opwarmen van het koelmiddel dat er een overdruk ontstaat in het systeem.
Hierdoor verhoogt inderdaad het kookpunt van de vloeistof, en voorkomt hiermee cavitatie van de vloeistof wat bij een lagere druk vooral kan optreden in de pomp.
Drukdoppen variëren in openingsdruk grofweg tussen 0,5 en 1,5 bar.
Als je dit zou willen creëren met een hoog aangebrachte tank met open verbinding zou je deze minimaal 5 meter hoger moeten hangen als de motor.

Een drukklepje in de ontluchtingsleiding zal hier dienst kunnen doen.

Dan de thermostaat, die hoort er wel in te zitten ja......
De vraag is natuurlijk wel wie, en waarom de thermostaat eruit is gehaald.
Als je nu al 85 graden draait bij flinke belasting zal de temperatuur met geplaatste thermostaat alleen maar toenemen, omdat deze de flow zal blokkeren, ook al staat hij volledig open.

>85 graden wil je eigenlijk voorkomen bij een Indenor.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor Marcel010 » 20 Mrt 2016, 22:21

Aquanaut,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.
Wat betreft het reservoir, deze hangt nu 50 cm boven de motor met een open verbinding en dat is 2 jaar (de tijd dat we de boot hebben) goed gegaan.
5 meter hoger hangen betekent dus 5 meter waterkolom = 0,5 bar.
Het is lang goed gegaan, hoe zou dat kunnen?

Ik wil eigenlijk van dit systeem af en gewoon een kunststof reservoir plaatsen uit een auto met een drukdop erin.
Deze zou dan 10cm hoger moeten hangen dan de motor maar dit lijkt mij geen probleem toch?
Dan kan ik deze mooi onder een luik kwijt naast de motor en ben ik het grote stalen reservoir kwijt.
Kan ik uitrekenen hoeveel liter het reservoir zou moeten zijn?
Huidig reservoir is een liter of 10 als ik het zo moet inschatten.

Wat betreft de thermostaat is het inderdaad de vraag wat ik daar mee moet doen, de vorige eigenaar heeft hem eruit gehaald of nooit geplaatst bij het monteren van de motor.
Wel zat er een verschrikkelijke dikke laag troep om de koelbuizen, en daaronder een dikke laag koolteer.
Koelbuizen zijn minimaal duims, en in totaal een meter 10 grof geschat.

Wij hebben de koelbuizen zo goed als kaal gehad, 1x in de owatrol, 1x in de ZF primer en 1x in de HB coating.
Daarna 2 lagen AF.

Dus ik denk dat het nu ook al een stuk beter geleid.
Enfin, als alles weer draait komen we er wel achter, mocht de temperatuur te laag blijven zal ik alsnog overwegen om een thermostaat te plaatsen.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Mrt 2016, 23:27

Bij een standaard Peugeot Indenor circuleert er (bijna) niks, het is een thermostaat met 1 klep.
Als er een tak met een oliekoeler parallel loopt is dat niet goed omdat de pomp dat niet aankan.

Marcel vergeet in zijn schema het motorblok op te nemen omdat hij dat stukje niet kan zien.
De waterpomp zuigt achter de waaier koelvloeistof aan vanuit de motor.

Als er geen thermostaat in heeft gezeten dan is die er om duistere reden uitgehaald.
Zeker weten dat de motor die met thermostaat uitgerust behoort te zijn temperatuurproblemen heeft gegeven en dat daardoor de thermostaat er is uitgehaald.

Ofwel, als je, met opgefriste koelpijpen, er nu een thermostaat in zet heb je grote kans dat het alsnog fout gaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marcel010 » 21 Mrt 2016, 01:21

Hans,

Ik zou niet willen zeggen dat de koeler parallel staat, de pomp heeft een pers en een zuig aansluiting en een dunne aansluiting die naar het reservoir/spruitstuk gaat.
In de zuig aansluiting die afgekoeld koelwater vanaf de buizen onder het schip haalt zit de koeler in serie/lijn hiermee.

Ik zou even niet weten hoe het anders gemaakt zou kunnen worden?

En ik vermoed ook dat de thermostaat eruit is gehaald door problemen, we gaan het zien als alles weer draait.
Thermostaat kost 15 euro en is er weer snel uit natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard