Wie kan mij helpen.
Ik heb sinds 2013 een Gillissen vlet uit 1994.
Bij aankoop is een nieuwe schroefas (2013) met een nieuwe gland geplaatst en alles wat daarbij komt.
Na ca. een week varen ontdekte ik dat er een bonkend / kloppend geluid ergens in de aandrijving zit als de motor stationair (ca 800 tpm) draait met ingeschakelde schroef. Ik had het niet eerder gehoord omdat je het eigenlijk alleen in het achter ruim hoort (want daar is het motor geluid aanmerkelijk minder).
Het ritme ervan is ongelijk aan het motor geluid en ook veel langzamer.
Ik noem het bonkend of kloppen omdat het geen ratelend geluid is zoals je dat bij tandwielen heb.
Met iets meer toeren (900 tpm) is het bonken helemaal weg.
Verder zitten er geen bijgeluiden in de motor en aandrijving en tot aan 3000 toeren loopt alles als een zonnetje.
Mijn eerste gedachte was de schroef of schroefas.
In de winter van 2013-2014 de boot op de wal en alles nagekeken. Er zit nergens speling op de schroefas..
Het volgende idee was de demper plaat. Dus deze winter weer op de wal, keerkoppeling eruit, demperplaat eraf.
Het blijkt een R&D plaat te zijn met "ringen" die een uitslag van ca 5 a 10 graden kan maken.
Er is niets aan kapot, geen smelt plekken, geen slijpsel, geen scheuren.
De spelling op de spline tussen keerkoppeling en demperplaat is minder dan een graad (ca 2 mm op een diameter van 362 mm)
Er zit geen speling op het vliegwiel (althans wat ik zo met een stevige schroevendraaier kon voelen).
Op de ingaande as van de KK zit geen speling en bij het met de hand heen en weer draaien voel ik nauwelijks speling op de tanden.
Op de homokineet zit minimaal speling maar er lijkt een zwaar punt te zitten bij een wat grotere uitslag.
Wat Details:
Motor: Ford 2715; 6 pitter (gebouwd door OTOSAN = Turks): 135 pK; 380Nm; Loopt als een tierelier;
Koppeling: PRM302D/2.5; hydraulisch met schakel dempers die het schakelen vertraagd tot 1 second. Het omschakelen gaat werkelijk subliem.
Het geheel is gebouwd in 1994 en was nog nooit losgeweest (de verf zat nog op de bouten).
Draaiuren : ca 4000.
Ik heb inmiddels diverse tips gekregen die nog niet allemaal zijn afgewerkt
1. teveel vrije beweging in het roer = gecontroleerd. Wel wat in de hak en een beetje in de aansluiting naar de cilinder. moet ik nog verder bekijken
2. loszittende of defecte motor steunen. Moet nog gecontroleerd. Kan er nu niet bij omdat de KK op het luik staat.
Maar ik verwacht het niet omdat de motor niet staat te schudden.
3. De homokineet. Die heb ik gedemonteerd (ja echt). Geen schade, geen kuilen. Hij ziet er perfect uit.
Dit gaat weer terug. Alleen nog nieuw vet erin (welke) en ik heb nog pakkingen nodig (1.5 mm dik).
Waar kan ik die spullen het beste bestellen?
Inmiddels met Dintra gebeld (Gert).
Die denk wel mee. Echter hij weet het zo direct ook niet.
Als ik de demper zou willen vervangen dan adviseert hij een moderner model van R&D met 33 graden uitslag.
Kost maar €350 (ai-jai). Ik overweeg het to doen want de zaak is nu los.
Ergens anders in het forum had iemand wat bedenking tegen een te zachte (2 fasen) demperplaat. Dat zou weer een andere resonantie kunnen veroorzaken. Advies was om in dat geval een zwaarder model te kiezen. Het door Dintra aangeboden model is 680 Nm.
Ik twijfel nu toch ernstig.
Alle advies en tips zijn welkom.
Alvast dank daarvoor.
Groet, Hans