kan deze motor beter gedempt worden?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

kan deze motor beter gedempt worden?

Berichtdoor JerryR » 22 Mrt 2015, 20:23

Heren, wij hebben in onze leeuwenschouw een oude yanmar 2qm20 staan. 2 cilinder. Als de motor rustig draait dan trilt alles in de boot van zijn plek. ik heb een beetje zitten kijken naar motorsteunen en flexibele askoppelingen maar ik vraag mij af of dit effect gaat hebben Voor dit type motor. Is het de invertering waard?

Alles bij elkaar is toch al snel 500 euro

Op moment zit er zo'n vol rubberen koppeling tussen

hieronder te zien.
Afbeelding
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: kan deze motor beter gedempt worden?

Berichtdoor aquanaut » 22 Mrt 2015, 20:49

Jerry,

Schiet eens wat meer foto's van de totale installatie.
Doe er gelijk een plaatje van de steunen bij.
Hoe oud zijn de steunen die er nu onder zitten?
Waarom twijfel je aan de investering? Ga je motor of boot binnenkort wegdoen?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor e.zewuster » 22 Mrt 2015, 21:02

hallo Jerry,

Ik heb hetzelfde gehad bij een twee cilinder van vetus.
Toen ik de kleppen had gesteld liep de motor veel rustiger en was het trillen bijna weg, ik zeg niet dat dat de oplossing is maar het kan meehelpen bij een rustiger loop van de motor.

groet uit het hoge noorden,

Bert
e.zewuster

ligplaats:
info:

Berichtdoor JerryR » 23 Mrt 2015, 19:21

twijfel, is er omdat ik geen 500 euro uit wil geven voor iets dat totaal geen effect heeft. Hoe oud zijn de steunen ?werkelijk geen idee als je zou zeggen het zijn de originele geloof ik dat ook wel. Als ik van de week op de boot ben zal ik eens wat foto's schieten
JerryR

info:

Berichtdoor JerryR » 02 Mei 2015, 20:30

om nog even terug te komen op de installatie, was even druk met van alles en nog wat. Als ik even aan kan geven hoe het trillen is, de fluitketel trilt van het gasstel af. de deuren rammelen in hun sponning.

hierbij de foto's van de totale installatie. het trillen is altijd aanwezig, met of zonder draaiende schroefas. ik heb de steunen beken maar zie ze maar heel weinig bewegen als de motor draait met de hand zit er sowieso geen beweging in.
http://i1298.photobucket.com/albums/ag5 ... 34z0r0.jpg
http://i1298.photobucket.com/albums/ag5 ... 2lpao7.jpg
http://i1298.photobucket.com/albums/ag5 ... qx2ylv.jpg
http://i1298.photobucket.com/albums/ag5 ... ptngn7.jpg

hoop dat de fotos werken mijn laptop heeft nogal wat moeite om de photobucket website te laden
JerryR

info:

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mei 2015, 21:22

De motorfundatie is veel te slap voor een twee cilinder diesel (eigenlijk voor iedere dieselmotor).
Soepel opstellen kan met de huidige (buiten)kabel montage niet omdat de buitenkabels vast aan het schip zitten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 02 Mei 2015, 21:42

Jerry, op de foto's zie ik zo weinig ruimte tussen de stalen motorsteunen en de fundatie. Ik weet dat tweecilinders flink kunnen bewegen, vooral als de dempers aan de slappe kant zijn (van Vuuren).
Het is toch niet zo dat de motorsteunen tegen de fundatie aan staan te rammelen?
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor JerryR » 02 Mei 2015, 22:09

Hey hallo, de rubbers zijn zo stijf dat de steunen absoluut de fundatie niet raken. dat ook gelijk het probleem denk veroorzaakt? als de motor wat meer zou bewegen zou ik me nog geen zorgen maken om de bedien kabel deze heeft een aardige slag nodig om naar neutraal terug te schieten. Als ik voor andere steunen wil kijken, aan welk gewicht /hardheid zou ik dan moeten denken? bij de keerkoppeling zwaardere nemen?

@vuren
wat zou een resultaat kunnen zijn van een te slappe fundering? de hoekstalen zitten direct tegen een 10mm dikke staande platen aan gelast die op hun beurt aan de buitenzijde weer zijn verstevigd met driehoeken op de spanten twijfel of dit veel steviger zou moeten?

Heb net ook de kleppen zitten stellen, deze stonden te krap 0.10/0.11 i.p.v de voorgeschreven 0.15 zal morgen is kijken of dit iets verbeterd. heb ook nog wat op youtube gevonden over het schoonmaken van de kleppen/zittingen dat dat deze motor ook goed doet. Hiervoor eerst even een nieuwe koppakking halen.

groet
JerryR

info:

Berichtdoor Simon de Danser » 03 Mei 2015, 00:45

@JerryR

Dat slangetje wat je op de eerste foto ziet loopt erg gevaarlijk over dat scherpe kantje.
Zeker als het hele handeltje zo staat te schudden kan je erop wachten dat op een zeker
moment het slangetje door geschavield is. (voordeel is dan dat je wel van het schudden af bent,
maar dat zal op die manier de bedoeling niet zijn)

Mvg
Felix
Simon de Danser

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor JerryR » 03 Mei 2015, 07:37

Thanx voor de tip, had um al vast gezet. Was de diesel leiding Ik heb een setje steunen gezien type 2x150 en 2x200 als ik op motorsteunen.nl kijk zie ik dat de 150 100kg kan hebben. Moet ik dit per steun zien?

Onze motor weegt denk ik een kleine 220 kg. Wat ik uit de technische gegevens kan halen.
JerryR

info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard