daf 575 komt niet aan z'n toeren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

daf 575 komt niet aan z'n toeren

Berichtdoor valksport » 13 Apr 2015, 15:54

Beste forum gasten,

De daf575 in onze valkkruiser sport 10.60, komt niet hoger dan 1900 toeren bij vollast.
maximum snelheid is daarbij net iets meer dan 13km/uur.
Toen we de boot net hadden konden we iets meer dan 2100 toeren halen, en een top van boven de 14. Maar motor huntte heel erg, en rookte ook wat flinker dan de normale daf.
Vorig jaar besloten om de motor een grote servicebeurt te laten geven door een gerenomeerd bedrijf onder de rotterdamse rook. Op zich een prima vooruitgang, want de motor is nagenoeg rookvrij, en loopt gewoon als een zonnetje. Verstuivers waren weer op 185 bar gezet, die stonden op gemiddeld 140 bar, dus werd wel weer eens tijd. Ook is er een nieuw membraam in de brandstofpomp gegaan. Dit verklaarde het hunten, aldus de monteur.
Maar waarom de motor niet hoger dan 1900 toeren komt, daar is geen verklarig voor te vinden. Misschien een wat zware spoed van de schroef. Maar die is niet veranderd sindsdien.
Zou het iets te maken hebben met de afstelling van de regulateur? Dat hij een soort van begrensd afgesteld is?

grt Henk
valksport

ligplaats:
info:

Re: daf 575 komt niet aan z'n toeren

Berichtdoor Basher » 13 Apr 2015, 16:24

Verstuivers op 185 bar is te weinig.
Fabrieksvoorschrift is al 195 bar.
Echter worden de meeste DAF's op 225 bar afgesteld.
Geeft een veel betere verbranding.
DAF is ook erg gevoelig voor het inspuitmoment.
Ik zou hier nog eens door een echte deskundige naar laten kijken.
Basher

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 13 Apr 2015, 19:53

@Valksport

Nadat de motor was teruggeplaatst, werd/wordt het eerder gehaalde maximum toerental onbelast wel gehaald?

Hier een link naar een handleiding voor een DAF 575.

http://www.boatservicehaarlem.nl/daf-dd575df615dt615.pdf
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor valksport » 14 Apr 2015, 00:17

@Basher, dat verhogen van de inspuitdruk was in de 1e instantie ook de bedoeling. Maar de monteur raadde het af omdat de verstuivers en de brandstofpomp te zwaar belast zouden worden. Na het afpersen van de verstuivers op 185 bar, bleek uiteindelijk ook de rookontwikkeling nihil te zijn, en lijkt de verbranding toch redelijk goed te zijn.
Maar nog even terugkomend op het verlies in toeren/snelheid. Door jarenlang in bedrijf te zijn geweest zonder dat er ooit maar 1 keer een onderhoudscontrole is geweest, waren de verstuiverdrukken gedaald tot onder de 140 bar. Hierbij haalde de motor desondanks 2100 toeren tijdens vollast. En nadat de drukken weer verhoogd waren tt 185 bar, zou je theoretisch een betere verbranding verwachten met een stabieler vermogen? Dat de verbranding schoner is dan voorheen, is geen twijfelaar. Maar waarom dat 200 toeren verlies, en snelheid? Boot is overigens helemaal opnieuw geschilderd en schoon onder water nu.

@stentor950. Motor is er niet uitgehaald. Maar heeft alleen een grote beurt gehad. zie bovenstaand verhaal. maximum toeren was voor de beurt 2100. En nu na de beurt, met schoon onderwaterschip maar 1900. maximum toeren vrijdraaiend is overigens 2900-3000. het enige wat ook vernieuwd is dat is het membraam in de brandstofpomp. en dan het brandstof en smeerolie filter.
valksport

ligplaats:
info:

Berichtdoor Simon de Danser » 14 Apr 2015, 00:37

@Henk,

Heeft de monteur ook de terugslagklepjes in het opvoerpompje vervangen?
Ik heb dit probleem nl. zelf ook met een DAF575 gehad. Deze ging heeeeel langzaam steeds langzamer lopen tot deze
op een zeker moment zelfs volledig stop viel. Achteraf bleek het proces al misschien wel 2-3 jaar aan de gang geweest
te zijn. En aangezien ik eigenlijk nooit volle kracht draaide kwam het probleem ook niet snel aan het licht.
Ik heb alles de schuld gegeven en na gekeken en toen bleken het heel simpel de terugslagklepjes in het
opvoerpompje te zijn. Kennelijk worden de veertjes die de klepjes dicht moeten drukken na verloop
van jaren steeds slapper en dan krijg je dit verschijnsel.
Met nieuwe klepjes was het probleem meteen opgelost.
Wat natuurlijk ook een oorzaak kan zijn is een zwaar aangegroeide boot en/of schoef. Maar dan moet je motor
bij vollast zwart gaan roken.
Succes ermee.
Mvg
Felix
Simon de Danser

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor Simon de Danser » 14 Apr 2015, 00:40

@Henk,

Zie dat je een schoon onderwaterschip hebt. Dan is de laatste optie die ik noemde natuurlijk niet aan de orde.
Mvg
Felix
Simon de Danser

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor vuuren1 » 14 Apr 2015, 22:42

Verstuiverdruk verhogen met als resultaat minder toeren bij vollast: Mogelijk brandstofpomp slijtage zodat de pomp bij 185 bar openingsdruk niet voldoende meer kan opbrengen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Davidos » 14 Apr 2015, 23:11

Veel roken kan meerdere oorzaken hebben, die redenen zijn jullie vast bekend dus ik zal ze niet herhalen.

1 reden waar dit probleem misschien vandaan komt kan zijn dat er voorheen teveel werd ingespoten door een te hoge opbrengst van de verstuivers en/of pomp. Dat heeft met een diesel meestal ook tot gevolg dat er meer vermogen vrijkomt. Lucht is er toch zat.

Wellicht is met de verstuiver revisie de opbrengst hoeveelheid ook gecorrigeerd? (van de verstuiver zelf danwel door de pomp terug te draaien?). Dan heeft de motor nu gewoon minder vermogen en komt nier meer aan het oude toerental.

Zo snel varen bij 1900 -2100 toeren per minuut vind ik al bijzonder, maar ik ken de 575 niet - misschien is dit wel een motor waarbij dat normaal is.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos

ligplaats: Loosdrecht
info:

Berichtdoor aquanaut » 15 Apr 2015, 05:13

Ik zou om te beginnen eens controleren of de gaslever op de brandstofpomp zijn maximaal aanslag raakt bij "volgas" van het morse handle.
Zo ja, dan eens proberen welk toerental gehaald wordt met het lever in deze stand zonder schroef erop. (high idle).
Als dit wel de juiste waarden oplevert eens zorgvuldig de complete brandstoflijn doorlopen, alle filters e.d.
indien dit allemaal postief bevonden is ga ik ook twijfelen aan de opbrengst van de pomp.
Heb je een 575 met Bosch pomp of CAV pomp?
Daarnaast, voor een Valk sport 1060 is de 575 redelijk overbemeten ik ken er meerdere die na hun DAF periode het vermogen hebben gehalveerd en nog gewoon hun rompsnelheid halen.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor quichot » 15 Apr 2015, 07:33

Davidos schreef: Zo snel varen bij 1900 -2100 toeren per minuut vind ik al bijzonder, maar ik ken de 575 niet - misschien is dit wel een motor waarbij dat normaal is.

aquanaut schreef:voor een Valk sport 1060 is de 575 redelijk overbemeten ik ken er meerdere die na hun DAF periode het vermogen hebben gehalveerd en nog gewoon hun rompsnelheid halen.

De verhoudingen tussen die vrij matige prestaties en het toerental vielen mij, als 575-schipper, ook op. De Jonge Willem, waterverplaatsing ongeveer 40 ton, en als vrachtscheepje nou niet bepaald scherp -zeg maar lomp- gelijnd, loopt na herberekening en aanpassing van de schroef 13 km/h bij 1800 rpm. (Wat ik overigens alleen doe als het echt nodig is, bij oplopen bijv.) Bij 1600 toeren loopt het scheepje nu 11 km/h, en dat vind ik mooi zat. Meer dan 1800 rpm heb ik zelfs nog nooit geprobeerd. Dus los van het probleem dat kennelijk na revisie is ontstaan krijg ik de indruk dat ook vóór die tijd de 575 voornamelijk als overbemeten slagroomklopper dienst deed.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende