micro separator

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

micro separator

Berichtdoor helenakruiser » 19 Apr 2015, 09:27

Hallo , heeft of hebben jullie ervaring met de micro separator zoals aangeboden door Drinkwaard ?...wij zijn van plan om komend seizoen de rivieren te gaan bevaren..en wij willen er alles aan doen om motorstoring te voorkomen...zover het mogelijk is..

Vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: micro separator

Berichtdoor elrenegado » 19 Apr 2015, 09:47

lijkt erop alsof het niet veel meer doet dan wat een kav filter/waterafscheider ook niet, alleen is deze vele malen duurder.

als je tank schoon is,
en je hebt een goed voorfilter met waterafscheider, en een goed fijn filter, en je gooit bij elke tankbeurt ook nog eens een preventieve dosis anti bacterie spul erbij, lijkt het mij dat je er wel van uit kan gaan dat je niet snel stilvalt door vervuiling.
Uiteraard met enige regelmaat een controle doen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor vuuren1 » 19 Apr 2015, 20:35

Leuk verhaal van de fabrikant..
De kans op een juiste centrifugaalwerking is bij een dergelijk passief ding ongeveer nihil.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 20 Apr 2015, 07:19

BTW, let op dat de standaard diesel conditioner geen bacteriedoding component er meer in heeft, dat mocht om milieu redenen niet meer. Er is een aparte dope voor bacterien. Ik heb de bacterie vriendjes al jaren aan boord :cry: heb mechanisch alles weer uit de tank verwijderd en de dope toegevoegd, volgend jaar weer de bodem checken of er weer van het slijm op de bodem ligt.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 20 Apr 2015, 21:28

Zoals al vaker ter sprake gekomen, ligt de hoofdoorzaak van verontreiniging in het feit dat van regeringswege bio-diesel wordt toegevoegd. Blijkbaar een prima voedingsbodem voor de "drek" die je al een aantal jaren in je tank hebt zitten.

Mechanische reiniging gaat je daar echt niet van verlossen! Ik wil je niet ontmoedigen, maar als de bacterie eenmaal aanwezig is dan heb je deze levenslang tenzij je de tank helemaal leeg maakt, schoonmaakt en een tijd lang laat drogen. Veel is gelegen aan het feit waar en hoe de tank geplaatst is en of er niet toevalligerwijze ook wat vocht in de tank kan komen.

Vandaag toevallig op mijn boot de jaarlijkse check gehouden. Altijd een heel gedoe omdat je ongeveer een slangenmens moet zijn om bij de aftapplug te komen. Deze losgedraaid en er een paar liter uit laten lopen. Alles kraakhelder. Ik ben dan hij ook weer een gelukkig mens.

NB. Mijn broer is 15 jaar lang schipper geweest op de KNRM reddingboot Harlingen. Gedurende deze tijd heeft hij talloze jachten op sleeptouw gehad met verstopte filters door de nodige zwarte drek. Het merendeel betrof trouwens zeiljachten. Logisch ook omdat daar relatief weinig op de motor wordt gevaren.
De meeste motorbootvaarders draaien de complete brandstofvoorraad er in een seizoen wel doorheen. Daardoor neemt de en kans op een voedingsbodem voor bacteriegroei ook af.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Apr 2015, 08:40

Ja ik weet dat ik er "tanklevenslang" aan vast zit; misschien is er een kansje dat het middel dat ik nu gebruik ze dood, maar weinig hoop daarop. Ik vind het niet zo'n probleem, het meeste verzameld op de bodem of haalt de Separ eruit. Het liefst plaats ik een nieuwe tank; de huidige hangt boven de schroefas en ver boven de waterlijn, onmogelijke plaats en verhoogd het zwaartepunt. Beter zou zijn 2 tanken aan beide zijden van de motor (ergens anders kan ik ze niet kwijt denk ik).

Op onze andere boot heb ik zowat een liter water uit de waterzak afgetapt, verbaasd me wel na 1 seizoen. Gelukkig daar nog geen bacterien (denk ik) want de diesel is ook op de bodem kraakhelder.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 21 Apr 2015, 17:23

Ik ben het er niet mee eens dat je er je levenslang aan vast zit.
Onze boot is van 1971, de tank was sterk vervuilt,ik heb alles er uit gehaald goed gereinigd,daarna de dieselolie die ik had opgeslagen in vaten weer terug in de tank,behalve de prut die onder in de vaten was gezakt was.
Sindsdien altijd een toevoeging door de brandstof gedaan, en nooit meer een spoortje vocht of drab,mijn brandstof blijft al een paar jaar brandschoon.
Het is een vreselijke klus geweest,met een tank van 700 liter,maar het resultaat geen problemen meer.
De tank zit in de kiel voordeel konstante temperatuur + zwaartepunt mooi laag
Ik ben blij dat ik het gedaan heb, want stilvallen is niet mijn hobby.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor iJack » 31 Mei 2015, 11:43

Maand of wat geleden een brandstof tank opengemaakt van een Pikmeer die ook zeer sterk vervuild was. Was in feite fluitje van een cent, het openmaken althans. Tank leeggemaakt gezogen tankdop eraf gelaten, met compressor lucht onderin de tank geblazen zodat alle gassen weg konden en zo al blazend met een reciprozaag een gat gezaagd, verschrikkelijk wat een bende was het onderin de tank. Alle gedode resten lagen daar nog vrolijk ons aan te kijken leek het wel. Vervolgens de handel geschrobd en geschuurd. Vervolgens stalen plaat op het gat en de tank weer dicht gemaakt.

Afbeelding

En nu twee weken geleden ging motor weer inhouden, filters zijn nog steeds schoon en ook het fijnfilter is schoon maar toch vrees ik dat er weer iets inzit want hij was bang dat hij vervuilde jerrycan gebruikt heeft. We hebben daarna tijdelijk een losse tank aangesloten en motor loopt dan als een zonnetje, binnenkort weer de andere tank proberen wat er gebeurd als we een voorfilter zetten voor het fijnfilter maar dat afdoende is.....

Motor trekt geen valse lucht en lekt nergens, en op noodtank loopt hij als voorheen dus moet het toch iets zijn in tank.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack

ligplaats: RMU
info:

Berichtdoor Klaver vier » 31 Mei 2015, 14:29

Wordt de bestaande tank wel goed belucht?
Als er vuil in de jerrykan heeft gezeten zou het toch in de filters moeten komen.
Als de tank niet goed belucht en je haalt de vuldop er af moet je volgens mij een zuigend geluid ktijgen
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor iJack » 31 Mei 2015, 14:43

De Stoere schreef:Wordt de bestaande tank wel goed belucht?
Als er vuil in de jerrykan heeft gezeten zou het toch in de filters moeten komen.
Als de tank niet goed belucht en je haalt de vuldop er af moet je volgens mij een zuigend geluid ktijgen
Gr René ( De Stoere).

Dat klopt inderdaad maar de tank beluchting hadden we ook al nagekeken. Het zal ongetwijfeld een keer boven water komen wat er opdoet. Het kijkglas van het filter is brandschoon en dat was met de bacterie nog in leven echt niet het geval. Die meuk is zo smerig dat diesel niet eens meer naar diesel ruikt.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack

ligplaats: RMU
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard