cavitatie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

cavitatie

Berichtdoor wending » 26 Jul 2015, 11:05

ik heb sinds 1 1/2 jaar een ijlstervlet van 9,7 meter en ervaar cavitatie ( borrelen onder het vlak bij de schroef ) bij zo'n 800 rpm. het gaat om een 20 duims schroef met spoed 13 duim. ik heb eerst de as lagers vervangen omdat deze zeer veel speling hadden maar dit was dus niet het probleem.
motor doet 40 pk bij 1000 rpm op de schroef as. ik heb ook de spoed al eens op 16 duim gehad om een andere reden en toen begon hij ook bij een lager toerental al te caviteren. maar dit puur ter info dus.kan iemand mij op weg helpen hoe dit op te lossen . zie foto voor inbouw voorbeeld van de schroef.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door wending op 26 Jul 2015, 22:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
wending

ligplaats: breukelen
info:

Re: cavitatie

Berichtdoor Marie Christina » 26 Jul 2015, 13:14

Is dit niet kathalitische werking ipv cavitatie?
Cavitatie zie je toch op de schroefbladen ipv op je schip?
(Misschien vergis ik me,hoor. Ik denk nu even hardop.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor wending » 26 Jul 2015, 15:01

Marie Christina schreef:Is dit niet kathalitische werking ipv cavitatie?
Cavitatie zie je toch op de schroefbladen ipv op je schip?
(Misschien vergis ik me,hoor. Ik denk nu even hardop.)

die plekken is gewoon van het afspuiten hoor geen zichtbare sporen op schroef en bodem voor zover ik kon zien. ( motor was af getoerd door de vorige eigenaar en heeft dus mogelijk nooit op deze 800 rpm gelopen)
wending

info:

Berichtdoor Lucter » 26 Jul 2015, 15:25

In principe is cavitatie op te lossen door het vergroten van de schroef, met het verkleinen van de spoed, wellicht eens opmeten hoeveel ruimte je hebt en overleggen met een expert.

Cavitatie wordt niet veroorzaakt door een slecht schroefaslager :!:
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor wending » 26 Jul 2015, 18:07

Lucter schreef:In principe is cavitatie op te lossen door het vergroten van de schroef, met het verkleinen van de spoed, wellicht eens opmeten hoeveel ruimte je hebt en overleggen met een expert.

Cavitatie wordt niet veroorzaakt door een slecht schroefaslager :!:

neen klopt maar een rammelende as klinkt ook ongeveer zo , vandaar en hij moest dus evengoed vervangen worden.
;)
grotere schroef had ik al aan gedacht maar zal lastig worden en wie garandeert het dan ?? ik wil best geld uitgeven maar het moet de zaak wel oplossen.
. evt de schroef iets naar achteren plaatsen zodat de aan stroming beter is>>??? of 4-5 blads evt ??
wending

info:

Berichtdoor peter jansen » 26 Jul 2015, 21:15

hallo wending.

leuk om de boot hier ook weer tegen te komen. laatst in purmerend ook langs gelopen. is het oude schip van onze buren.
is de 800 rpm op de schroefas of motor? cavitatie doet zich voor als er gebrek aan water is. zo aan de foto te zien zit de schroef erg dicht op het achterlager. theoretisch mag tussen het achterlager en schroef een afstand zitten van twee maal de as diameter. denk dat dit nu niet het geval is. is misschien lastig te proberen omdat je dan een nieuwe s
schroefas moet monteren. maar misschien kan dat een oplossing zijn.
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor wending » 26 Jul 2015, 22:40

peter jansen schreef:hallo wending.

leuk om de boot hier ook weer tegen te komen. laatst in purmerend ook langs gelopen. is het oude schip van onze buren.
is de 800 rpm op de schroefas of motor? cavitatie doet zich voor als er gebrek aan water is. zo aan de foto te zien zit de schroef erg dicht op het achterlager. theoretisch mag tussen het achterlager en schroef een afstand zitten van twee maal de as diameter. denk dat dit nu niet het geval is. is misschien lastig te proberen omdat je dan een nieuwe s
schroefas moet monteren. maar misschien kan dat een oplossing zijn.

geinig je hier te treffen. is 800 op d schroef, de 2 x diameter klopt wel als ik het goed voor de geest haal. moet even kijken of ik nog een andere foto kan vinden war dat beter op te zien is.maar misschien is er een betrouwbare oplossing die zeker effectief . dit blijft toch maar proberen . ik wacht de gouden tip gewoon even af.
wending

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Jul 2015, 23:57

Grotere schroef is niet de oplossing, zeker niet zelfs... MINIMAAL 10% van je schroefdiameter vrije ruimte houden tussen je vlak en de tippen van de schroef. Anders hoor je zeker weten de cavitatie binnen.
Ik heb slecht nieuws voor je: cavitatie kun je per definitie niet voorkomen. Je kunt wel verminderen.

Waarschijnlijk is in jou geval een 4 bladsschroef met dus minder spoed de oplossing. Maar ik vindt het vreemd want zo op de foto te zien lijkt je situatie niet de slechtste. Even meten en uitrekenen of je niet binnen die 10% zit

Als je cavitatie hoort binnen betekend dat dat je de machinekamer goed geisoleerd hebt ofwel zeer weinig motorgeluid.

Lees je even in hoe cavitatie exact onstaat ook, dan snap je meteen waarom onderzeeërs van die 'rare' schroeven hebben
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Klaver vier » 27 Jul 2015, 08:34

Wending Ik denk inderdaat dat het wel eens een verbetering kan geven als de schroef wat meer naar achter gaat,maar om daar nou meteen een nieuwe schroefas voor te draaien,is het niet mogelijk om een vulbus te maken tussen keerkoppeling en flens van de schroefas zodat je het eerst kan uitproberen.
Het is maar een idee maar misschien kan je er wat mee
Gr René( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor Marcel010 » 27 Jul 2015, 13:31

Naar mijn idee is de afstand van de schroef tot het roer ook vrij groot?
Ik heb hiervoor 12% van de schroefdiameter aangehouden, dan kom je hierop uit:

Afbeelding

Roer is niet gemonteerd, maar de as hiervan zie je wel ongeveer op het punt staan waar het roer komt.
En dan boven 10% vrijgehouden van de tippen van de schroef tot het vlak, ik kon dat rekken tot 15% en dat heb ik gedaan.

Verder inderdaad vanaf het schroefaslager tot de achterkant van de schroef maximaal 2x de diamter van de as, in mijn geval 60mm.
Ik heb daar 30mm van gemaakt, en ik heb het watergesmeerde lager zover mogelijk laten uitsteken om zoveel mogelijk water achter de schroef te hebben.

Hopelijk heb je er wat aan!
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard