door kajoe » 16 Okt 2015, 10:28
tja ik kan alleen over mij zelf praten ,mijn hydraulische twindisc deze was er splinternieuw ingekomen , heb ik in ruim 8 jaar niet ververst had ruim 4500 uur er op staan ,bij de jaarlijkse controle d.w.z. de pen met magneet eraan er uit trekken ,bleek nooit dat er metaal deeltjes aan zaten de olie bleek na die tien jaar vrijwel niet aangetast te zijn volgens de leverancier na controle ,
maar ach eens verschonen mocht best eens van hun ,dus de door hun voorgeschreven olie van de shell er in ,en weer rustig verder .
smeerolie verversen deed ik wel ieder jaar vlak voor het vaar seizoen en uiteraard de door de motorleverancier voor geschreven olie ,is wel duurder dan de olie die gewoonlijk op de markt is . maar goed wij laden inder tijd altijd bij de bunker stations van de bekende merken .
ik weet niet hoe het nu gaat maar vroeger toen ik nog op een bunkerboot voer hadden de schippers zo hun eigen merk in hun hooft ,je werd er wel eens krankjorum van .
gasolie dit merk smeerolie dat merk verf de ene kleur van dit merk de andere kleur dar merk en ga zo maar door ,
uiteraard niet doen zoals ik het deed ,was geen goed voorbeeld .
groet wout.