Schroefberekening Indenor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroefberekening Indenor

Berichtdoor Roelofsz » 14 Nov 2015, 15:14

Sinds afgelopen zomer vaar ik over de Amsterdamse grachten met een aluminium geklonken (ex marine) sloep.
In deze sloep staat ene prima draaiende peugeot Indenor, waarschijnlijk een xdp488. De boot heeft wat aandacht nodig dus is voor de winter op de kant gezet om het onderwaterschip en wat ander achterstallig onderhoud aan te pakken.
Tot mijn verbazing ben ik het volgende tegen gekomen
1. Een opgelaste 25mm conus op een 35mm as.
De 35mm as is origineel en er hoort een 50cm schroef onder volgens de bouwtekeningen van de sloep.
Om een duistere onbekende rede is de 35mm conus afgezaagd en is er een 25mm conus opgelast. Deze 25mm conus staat ook nog eens scheef of een paar mm uit het lood.....
2. achter de motor is een Hurth HBW15-2R geplaatst. Samen met de draairingting van de Peugeot zou er een rechtsdraaiende schroef onder moeten zitten.
Echter, er is op de (scheve) 25mm conus een 15x14LH (links!!) geplaatst. De keerkoppeling in achteruit schakelen geeft dus een voorwaartse beweging van de boot.
De reductie verhouding van de keerkoppeling is A 1:2.0 en B 1:1.75. A is vooruit en B is achteruit (met rechtse schroef).
Ik vaar nu dus een 15x14LH op een reductie 1:1.75. De boot heeft een prima gangetje en de motor komt ook vlot op toeren. Rompsnelheid is geen enkel probleem.

Omdat de as 35mm naar 25mm constructie mij niet bevalt overweeg ik een nieuwe 35mm as. Omdat de boel toch uit elkaar gaat wil ik meteen een rechtse schroef plaatsen.
Ik heb voor een zeer kleine prijs een Radice E12 17x13R aangeschaft. Een klus collega op de werf heeft achter dezelfde motor en keerkoppeling een Radice E12 18x13R dus ik denk dat het wel lukt, maar wil het graag zeker weten en een idee krijgen hoe de prestaties zullen zijn tov de oude 15x14LH schroef (met andere reductie).

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een schroefberekening kan doen en wat de formules zijn of is er iemand die het voor mij kan doen?
Roelofsz

ligplaats:
info:

Re: Schroefberekening Indenor

Berichtdoor Rene » 14 Nov 2015, 20:42

http://www.vicprop.com/displacement_size.php

Let wel, dit is theoretisch, werkelijke waardes kunnen afwijken.

René
Zij wilde de wereld zien, hij installeerde google earth.
Gebruikers-avatar
Rene

ligplaats: Giethoorn.
info:

Berichtdoor vuuren1 » 14 Nov 2015, 23:35

Deze keerkoppeling mag in de achteruitstand vooruit draaien, dus met een linkse schroef.

Omdat de vooruit reductie wat meer is kan je die 17x13 gewoon monteren.
De genoemde schroeven zijn uit het hoofd iets aan de zware kant waardoor de xd-88 niet meteen over de 3000 toeren zal komen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Roelofsz » 14 Nov 2015, 23:50

Rene,
Het programma heb ik gebruikt, daar komt een 3 Blade 17.9X16.7 uit. Is wel heel veel meer dan er nu onder zit.

Vuuren,
De 15x14LH is volgens mij een P3B van vetus, Fa/F=0.52 (0.19m2 bladoppervlak?)
De 17x13RH is een Radice E12, Fa/F=0.426 (0.18m2 bladoppervlak?)

Zullen de prestaties daarmee ongeveer gelijk blijven of wordt het minder omdat de reductie van de keerkoppeling in vooruit veranderd?
Roelofsz

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 15 Nov 2015, 20:33

17.9 x 16,7 is wel heel erg zwaar voor een xd88 met een 2:1 reductie, dat klopt niet.

Met de natte vinger bekeken zullen de prestaties (max. belast toerental) weinig veranderen.
Je gaat iets zwaarder met de 17x13 maar de reductie is ook weer hoger in de vooruitstand.

Het maakt in de praktijk ongeveer niks uit of die motor nu 2800 of 3100 toeren belast draait, je draait gemiddeld mss 1800-2200 toeren en een scheepsschroef is alleen bij vollast van de aangesloten motor goed.
Daaronder wordt een schroef met de derde macht (TE) kleiner.

Dus knip dicht houden en monteren...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard