Auto diesel als inboard gebruiken

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Auto diesel als inboard gebruiken

Berichtdoor morris.staal » 11 Dec 2015, 13:55

Hallo allemaal,

Ik zal mij even kort voorstellen. Ik heet Morris Staal, ben 19 jaar, en doe de opleiding middenkader engineering, met composiet en watersport MBO4.
Ik moet de laatste 2 jaar van mijn opleiding spenderen aan een eindproject, waarmee ik mijn studie afrond. Hiervoor doe ik alvast wat onderzoek, en vroeg mij af of jullie antwoord hebben op een paar vragen van mij.

Als project wil ik graag een jetboot bouwen. Ik heb ondertussen al een jet aandrijving uit een jetski kunnen kopen.
Daarbij heb ik natuurlijk nog een motor nodig. Ik zit zelf te denken aan 2 mogelijkheden:
- Een motorfiets blok van 600cc
- Een diesel blok uit een auto.

Nu vroeg ik mij af wat er allemaal komt kijken bij het eventuele ombouwen. Ik weet dat benzine erg vluchtig is in een afgesloten ruimte, en de motor dus aangepast moet worden zodat de boot niet in de hens vliegt. Ik weet alleen niet hoe dat met een diesel zit. Daarnaast zit ik ook nog met de toeren die de jet aandrijving moet halen. Over een keerkoppeling maar ik mij geen zorgen. Als ik een motorfiets blok ga gebruiken laat ik een as vanaf het koppelhuis lopen, aangezien ik geen versnellingsbak nodig heb (Veel werk en veel ontwerpen, maar ik heb het bij andere mensen ook al gezien)

Wat is jullie mening over deze 2 soorten motoren, en of het haalbaar is om te doen, en ik vroeg mij af of jullie weten wat erbij komt kijken om dit mogelijk te maken.
morris.staal

ligplaats: Almere
info:

Re: Auto diesel als inboard gebruiken

Berichtdoor stefan » 11 Dec 2015, 15:40

Leuk project met heel veel technische uitdagingen!

heb nog wel voor weinig een complete 4 cilinder 550 cc motorfiets (suzuki gsx 550 uit 1987) voor je om het blok van te gebruiken.... (loopt meestal goed maar electrisch probleempje...)

Andere klanten voor die motor zijn ook welkom :-)
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 11 Dec 2015, 15:56

Op het Snelle motorboten forum is iemand bezig (met succes) om een TDI autoblok in een boot te bouwen.
Ga daar eens kijken, dan kun je je direct verdiepen in alle voors en vooral tegens.
Je moet je daar wel registreren want het is een gesloten forum.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 11 Dec 2015, 16:21

chaea schreef: een TDI autoblok in een boot te bouwen.

Been there done that, goed het was een JTD ipv TDI maar het idee is het zelfde...
Afbeelding

10 jaar geleden......
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor AlfaR » 11 Dec 2015, 21:23

Zit dit in die Alfa Romeo speedboot uit Sneek? Van Koopmans toch? Leuk project was dat!
AlfaR

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 11 Dec 2015, 22:32

Over de autodiesel kan ik wel iets zeggen.
De tegenwoordige auto dieselmotoren zijn volledig elektronisch / computergestuurd, het is een enorme uitdaging om een dergelijke motor (juist) te laten draaien in een boot als je de rest van de auto weg laat.
Dit speelt al meer dan 15 jaar dat zoiets erg lastig wordt en is in de tijd alleen maar lastiger geworden.

Als je in een BMW van 2010 al geen accu meer kan vervangen zonder naar de dealer te moeten omdat er dan van alles volmaakt misgaat zegt mij dat al genoeg (de accu moet worden aangemeld en ingeleerd, alle zgn. truken van slimme techneuten falen ook).
Alles is ondertussen zo gekoppeld dat zelfs dit niet meer kan, net zoals je een trekhaak onder een auto zet zonder kasje belazer dan zal bij het aankoppelen van een aanhanger + stekker de auto of niet eens starten of op tilt raken.
Het is allemaal CAN-BUS wat de klok slaat en het wordt iedere universele garage zo moeilijk mogelijk gemaakt om er aan te werken door steeds meer fratsen in te bouwen.

Ga maar eens uitzoeken hoe je een dergelijke motor zover krijgt dat alles het goed doet, dat is een studie op zichzelf.

Behalve enkele merken die (verouderde) dieselmotoren met een motomanagement systeem toepassen zijn de meeste jachtmotoren gebaseerd op eenvoudige industriemotoren.
Volkswagen Marine (nu CMD) is wel elektronisch maar dan wel een reeds 10 achterhaald ontwerp dieselmotor.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 11 Dec 2015, 23:38

vuuren1 schreef:Over de autodiesel kan ik wel iets zeggen.
De tegenwoordige auto dieselmotoren zijn volledig elektronisch / computergestuurd, het is een enorme uitdaging om een dergelijke motor (juist) te laten draaien in een boot als je de rest van de auto weg laat.
Dit speelt al meer dan 15 jaar dat zoiets erg lastig wordt en is in de tijd alleen maar lastiger geworden.

Als je in een BMW van 2010 al geen accu meer kan vervangen zonder naar de dealer te moeten omdat er dan van alles volmaakt misgaat zegt mij dat al genoeg (de accu moet worden aangemeld en ingeleerd, alle zgn. truken van slimme techneuten falen ook).
Alles is ondertussen zo gekoppeld dat zelfs dit niet meer kan, net zoals je een trekhaak onder een auto zet zonder kasje belazer dan zal bij het aankoppelen van een aanhanger + stekker de auto of niet eens starten of op tilt raken.
Het is allemaal CAN-BUS wat de klok slaat en het wordt iedere universele garage zo moeilijk mogelijk gemaakt om er aan te werken door steeds meer fratsen in te bouwen.

Ga maar eens uitzoeken hoe je een dergelijke motor zover krijgt dat alles het goed doet, dat is een studie op zichzelf.

Behalve enkele merken die (verouderde) dieselmotoren met een motomanagement systeem toepassen zijn de meeste jachtmotoren gebaseerd op eenvoudige industriemotoren.
Volkswagen Marine (nu CMD) is wel elektronisch maar dan wel een reeds 10 achterhaald ontwerp dieselmotor.

Hierom refereer ik naar dat andere forum, is een lang draadje en zoals je al beschrijft gaat het niet zonder slag of stoot (en idd de ontbrekende auto is de factor)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Arthur » 12 Dec 2015, 11:24

Dan laat je toch gewoon de auto om het motorblok zitten en maak je daar een boot van, voorbeelden genoeg te vinden op internet, je heb er tenslotte 2 jaar de tijd voor.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur

ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Berichtdoor morris.staal » 12 Dec 2015, 14:56

Alvast heel erg bedankt voor de reacties allemaal. Vindt het vet dat het al vaker gedaan is door andere mensen.
Het hoeft natuurlijk ook niet een heel nieuw blok te zijn, omdat je dan inderdaad in de problemen komt met het management systeem.
Heeft iemand toevallig nog links naar andere forums, met ongeveer dezelfde projecten?
Dan kan ik mij daar wat beter over inlezen.
morris.staal

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 12 Dec 2015, 17:50

Hier de link; http://snelleboten.nl/viewtopic.php?t=10650

Zoals geschreven wel registreren.
gast

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard