Ombouw van Diesel naar Elektrisch

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor henkvd » 27 Feb 2016, 15:54

Die kleine 3 cilinders moet je je niet in vergissen, rij zelf in een Ford 3 cil 1 ltr, en daar zit pure power in.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4393
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor quichot » 27 Feb 2016, 16:01

Ik geloof je. Het is ook eigenlijk meer dan genoeg. Maar voor BMW en Mercedes, die traditioneel altijd hebben ingezet in vermogen, vermogen, en nog 's vermogen, is het een vrij radicale koerswijziging.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2840
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor henkvd » 27 Feb 2016, 16:34

dat blokje is even goed voor 125 ponies.

Denk dat we nog het meest succes zouden hebben als we weer naar het water kijken, met een wisselbaar accu pack, zoiets als bij heftrucks, gewoon de hele bank omwisselen en weer verder.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4393
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Feb 2016, 19:06

henkvd schreef:.. met een wisselbaar accu pack, zoiets als bij heftrucks, gewoon de hele bank omwisselen en weer verder.

Zie je het voor je?
Zoals bij fabrieken waar je met een apart karretje dat "blok" van 48Volt eruit rijden,en er nieuwe weer inzetten?
Hoe zie je dat voor je bij een boot?
Kraantje voor Pappie om het eruit te takelen? :) :)
Ik zie daar niks van terecht komen,omdat het naar boven moet.
Een heftruck en een boot zijn niet vergelijkbaar.
Als het dan toch bewaarheid wordt zal er een regiment aan laadplaatsen moeten komen in de jachthavens,en op vaste aanlegpunten.Te denken valt aan de MarreKrite aanleg steigers.
Automaat op de wal,en "stekkeren" maar. :)
Even een vergelijking wat gewicht betreft.
En vrachtwagen accu van 230Amp, 12 volt, weegt 63 kilogram.
Wie sjouwt daar een eind mee?
Niet te doen dus.

En dan nog een wat anders.
Zolang de meeste jachthavens de afzuig van de waste tank niet voor elkaar hebben,denk ik niet dat ze gaan investeren in laadpunten voor een electroboot,en zolang het reeds aanwezige areaal gewoon mag blijven varen met diesel en andere fossiele brandstoffen,wordt het niks.
Want dan loont het gewoonweg niet om laadpalen langs de waterkant neer te zetten voor die enkele milieufreak die zijn schuit op een electromotor vaart.
Het is een nobel streven,maar verget 1 ding niet.
Ook de electrisiteit moete ergens vandaan komen.
Het is in mijn ogen een drogreden,om te zeggen met een elvaartuig "ik vaar duurzaam".
We hebben in Nederland nu eenmaal geen natuurlijke aandrijvingen in de vorm van waterturbines,bergen etc.
En wat er is,staat nog in de kinderschoenen met de getijden centrales.
Dus alles moet hier opgewekt worden d.m.v. centrales die op gas,olie en op kolen werken.

Ik zie eerder dat men naar een tijderk gaat,wat boten betreft,dat de uitstoot van een dieselmotor schoner moet worden.Euro 4 of 5.
Dus moet er dan AdBlue bij,met schonere motor.Dat is haalbaar.
Misschien gaan ze wel zones verbieden voor vervuilende motoren,Maar over op electra ,an mass ,zie ik niet gauw gebeuren.
Noordvaarder
 

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor henkvd » 27 Feb 2016, 20:19

Dat verbieden zit er al aan te komen als de plannen van A'dam doorgang vinden op de grachten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4393
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor quichot » 27 Feb 2016, 21:02

We rekenen ons nu rijk met de lage olieprijzen, maar in feite zijn die een teken aan de wand. Het imploderen van het olietijdperk. OPEC-landen zijn niet meer bereid om afspraken te maken over productiebeperking, uit vrees dat zij als enige over 20 a 30 jaar met onverkoopbare reserves blijven zitten. Maar ze snijden zich in hun eigen vlees, want alle opslagtanks wereldwijd zijn boordevol. En voor de Europoort dobbert nog 's 5 miljoen ton in de ijdele hoop dat kunstmatige krapte het tij zal doen keren.
Een en ander is een direct gevolg van het veel globalere besef dat de mensheid op andere energiebronnen zal moeten overschakelen om de CO2-uitstoot te reduceren. Dan heb je het niet meer over die ene milieufreak. Blijven hakketakken over de vraag wat de oorzaak van die opwarming is, is trouwens sowieso een achterhoedegevecht.
De research zal zich moeten toespitsen op energie-opslag. Er is gratis energie zat, alleen loopt ons dat als zand door de vingers. Sahellanden zouden met internationale steun enorme zonne-energiecentrales kunnen bouwen, maar dat is het probleem niet eens. Probleem is; hoe sla je die energie handzaam op, en hoe maak je die vervoerbaar. Electrolyse van water, waarbij zuurstof en waterstof wordt geproduceerd, zou de sleutel tot een oplossing kunnen zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2840
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor aquanaut » 27 Feb 2016, 21:20

henkvd schreef:Dat verbieden zit er al aan te komen als de plannen van A'dam doorgang vinden op de grachten.

Dat is er al hoor.....vandaar dat we zo druk zijn met de e voortstuwing.
Nu nog voor de rondvaart, straks voor alle vaart.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2506
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50
en een
Riantkruiser van 7,5m

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor quichot » 27 Feb 2016, 21:38

@aquanaut, je hebt een pb.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2840
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor vuuren1 » 27 Feb 2016, 21:49

Een erg leuke discussie en ook (bijna) alles is technisch mogelijk maar het is te duur voor pleziervaart...

Het hele diesel-elektrisch verhaal is al zo oud als de weg naar Kralingen en heet nu met een mooi woord Hybride.
De verschillen met vroeger?
- zonnepanelen
- meer keuze uit accusoorten
- kleiner (elektronica)
- compacte dieselmotor

In Amsterdam zal een stuk regelgeving zorgen voor verandering maar het is erg duur.
Als je er beroepsmatig wil blijven opereren zal er geen keuze meer zijn?

Provincie Zuid Holland wilde in 2008 serieus een Hybride Dutch Tender laten bouwen, is leuk voor het imago van zo'n instantie.
Niet verplicht op het Rijn-Schiekanaal, bezuinigingen etc. dus was het te duur; het hele verhaal viel stil.
Kort daarna kwam er weer gewoon een dieselaangedreven DT32.

In de tijd zullen de ontwikkelingen voortschrijden en wellicht wordt het steeds betaalbaarder (en dan misschien ook voor de pleziervaart).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor G.brul » 28 Feb 2016, 00:48

Hans,
Leuke discussie allemaal, maar heb je ook nog antwoord gekregen van de ombouwer?
Ben toch wel benieuwd naar zijn financiele onderbouwing.
Gerar
G.brul
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 12:27
Woonplaats: Almere
ligplaats: Zeewolde
info: Doerak 780AK uit 1969.

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten