Ombouw van Diesel naar Elektrisch

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor Amersfow » 26 Feb 2016, 19:34

Bij greenline 33 zat er iets van 40k tussen alleen diesel of diesel met zonnecellen, accus en electromotor
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor vuuren1 » 26 Feb 2016, 22:14

Dit voorbeeld van de sleepboot is een leuk project maar we zitten nog niet in een fase van ommekeer naar de E-voortstuwing.
Zoals aquanaut schrijft zijn m.n. de accu's kostbaar, ook als is het GEL of AGM, de betere accu's zijn nog duurder.
Gewicht speelt hier weinig of geen rol dus is de keuzevrijheid groter dan voor een auto.

Een dieselmotor gaat in een jachtje 25-35 jaar mee (of langer).
Een accuset niet = vaker vervangen = kassa.

Voor het rendement hoeven we het ook niet te doen want we maken geen uren.
Het is m.i. een leuke hobby om mee te spelen en een hobby kost geld.

Voor een kleine boot die niet heel NL doorkruist maar voor tripjes wordt gebruikt is het eenvoudiger .
Dan kan een goedkope e-motor en een relatief kleine accuset voldoen.
Ook het laden kan eenvoudiger als het niet veel en snel hoeft te zijn.

In dat geval zal een buitenboord motor toch nog goedkoper zijn..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor gast » 27 Feb 2016, 02:04

We zitten nu in een fase dat de zogenaamde e-technieken razendsnel gaan, gisteren ondenkbaar, vandaag vooruitstrevend en morgen de normaalste zaak van de wereld. Bootjes hebben hierin geen prioriteit, slechts het topsegment zal zich willen onderscheiden mbt ontwerpen.
Quichot heeft 100% gelijk en daar hoef je geen waarzegger voor te zijn
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor quichot » 27 Feb 2016, 10:14

Hans, de realiteit van vandaag geeft je vooralsnog gelijk. Maar de ontwikkeling gaat wel veel sneller dan wij tien jaar geleden durfden te geloven.
Ik herinner me nog goed hoe destijds werd gereageerd op een demonstratie van ik dacht Tesla op de Erasmusbrug. Dat werd lacherig afgedaan als een commerciële show voor hemelbestormers. Inmiddels voorziet nota bene de BOVAG zelf binnen tien jaar een eind aan de dominantie van de verbrandingsmotor voor automobiliteit.
En de ouwe hap van dit forum herinnert zich vast nog wel die jongen die elektrisch wilde planeren met een klein speedbootje. Die arme jongen werd op uiterst neerbuigende wijze weggehoond. Feitelijk werd hij van het forum gepest. Maar wie hem bleef volgen op een ander forum weet dat hij het voor elkaar kreeg, en nu twijfelt niemand er nog aan dat het kan.
Zo snel gaat het soms.
De bottle neck is energie-opslag. Doorgaan met accu's lijkt niet de weg. Weliswaar gaat ook die technologie met sprongen vooruit, maar voor wereldwijde elektrische mobiliteit ontbreekt het op deze planeet aan voldoende zeldzame metalen. Misschien waterstoftechnologie (brandstofcel). Dat werd ook jarenlang als praktisch onhaalbaar gezien. En dat is het nu misschien nog, maar ook die ontwikkeling gaat razendsnel. Misschien in combinatie met zonne-energie. Daar zit nog veel rek in. Ik kan me voorstellen dat het hele dek van voor tot achter één groot beloopbaar daglichtpaneel wordt. En dan niet alleen in dat blauw, maar in elke kleur die je leuk vindt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor Klaver vier » 27 Feb 2016, 12:55

Ik hoop dat de diesels nog lang blijven,ik hoor namelijk heel graag het geluid,vooral als de motor een beetje moet werken.
Ik vindt wel dat de ontwikkelingen erg snel gaan,maar wat die Tesla betreft die draaien volgens mij nog miljoenen verlies,al verwachten ze wel snel weer winstgevend te draaien
Die Tesla is trouwens wel erg mooi,maar dat doet er niet toe.
Ik hoop nog lang te dieselen,zeker nu de brandstof prijzen lekker dalen.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor gast » 27 Feb 2016, 13:07

In de autowereld zal het pijlsnel gaan, kijk alleen maar hoeveel hybrids en elektrische modellen al op de markt zijn, ook Fastneds stampen ze her en der uit de grond.
Maar varen op brandstof met je bootje kan je echt nog wel heel lang doen, kijk alleen maar hoelang de gedateerde Indenors, Renaults, Albins, OM's etc etc er nog steeds in bootjes zitten, 10 jaar geleden werd er al op het forum geschreven dat die dingen op hun eind waren, en kijk we zijn alweer 10 jaar verder.
De hedendaagse diesels die ingebouwd worden hebben diezelfde weg nog te gaan en aangezien het (nog) niet lonend is om voor hybride of andere modernere voortuwingen te gaan zullen wij de algehele teloorgang van deze motoren niet meer meemaken.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor henkvd » 27 Feb 2016, 15:04

In de hybride autowereld is het bereik soms zeer teleurstellend en is het meer een fossiele brandstof motor met elektrische hulp aandrijving, wat dat betreft zouden om de ontwikkeling meer opgang te krijgen, eisen gesteld mogen gaan worden aan het bereik op elektrische aandrijving, waar sommige wagens net 40 KM halen kan ik nou niet zeggen dat het een hybride zou mogen heten, 150 KM zou een redelijk begin zijn, steeds verder opschroeven zou gewenst zijn.

Voor de pleziervaart met langere vaartochten biedt het nog geen alternatief
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor quichot » 27 Feb 2016, 15:17

henkvd schreef:Voor de pleziervaart met langere vaartochten biedt het nog geen alternatief

Klopt. Maar het woordje 'nog' kon wel eens een profetisch blijken te zijn!
René, net als jij hoop ik het ook zo lang mogelijk uit te zingen met m'n petroleumstel in de vetkuil, maar ik volg de ontwikkelingen met grote belangstelling.
Keer op keer worden prognoses door de realiteit ingehaald. Nogmaals: wie 10 jaar geleden zei dat er in 2016 in Nederland 1500 laadpunten voor elektrische auto's bij moeten komen, werd zonder meer aangeraden 's bij de psychiater langs te gaan.
Laatst gewijzigd door quichot op 27 Feb 2016, 15:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor henkvd » 27 Feb 2016, 15:21

Het succes van hybride zit deels goed verstopt in de bijtellingsregels voor lease wagens, in de particuliere markt valt het plaatje heel erg tegen.
Nu de spelregels voor de bijtelling en percentages voor hybride weer omhoog zijn gaan, zou 2016 weer een heel ander beeld kunnen gaan geven in de toename in 2016.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor quichot » 27 Feb 2016, 15:40

Hybride is een overgangsvorm. Vergelijk het met de doorbraak van stoom in de zeescheepvaart, toen schepen nog heel lang tuigage bleven voeren.
Niet toevallig brengen juist de prestigieuze Duitse merken modellen op de markt die als puur elektrisch worden gepresenteerd. Er zit nog maar een klein driecilinder generatortje onder de motorkap. Tot ook die verdwijnt.
Overigens is die fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik een Nederlandse aangelegenheid. Dat zal voor de grote merken niet de reden zijn geweest om hybrides te ontwikkelen. Met name in Amerika is hybride juist onder particulieren erg gewild.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten