Ombouw van Diesel naar Elektrisch

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Feb 2016, 01:33

aquanaut schreef: Dat is er al hoor.....vandaar dat we zo druk zijn met de e voortstuwing.
Nu nog voor de rondvaart, straks voor alle vaart.

Wat kan het toch mooi zijn voor mensen,die ergens in geloven.
Ik denk echter dat het een Utopie is.
Voor de rondvaart? En alle mensen die in een rondvaart zitten,en de reisleider wil hen iets vertellen wat ze allemaal aan de wal kunnen zien,kijken dan omhoog naar de zonnepanelen.Leuk uitzicht zeg.
Ik zie die sjinezen al aan boord zeg,kijken tegen hun eigen produkten aan.
Daarvoor komen ze niet naar Amsterdam?
Want als zo'n boot een beetje wil varen,zal er toch een aardige hoeveelheid op het dak moeten liggen.
Maar goed,je zegt "straks voor alle vaart".
Ik denk eerder dat al zoiets verplicht wordt gesteld,dat de hele pleziervaart in elkaar stort.
Er zijn al genoeg die hun bootje hebben weggedaan vanwege de regels inzake "vuilwatertank",wat in feite een veel mindere ingreep is,dan el-varen.Zowel verbouwing,als kostenplaatje.
Nee ik geloof niet in sprookjes.
El-varen? Ja in een roeibootje met een hengel aan boord.
Maar niet in plezierjacht van 9ton zwaar. 1 uur varen,6 uren bijladen.
En waar staan dan de laadpalen?Nergens denk ik,want dan is de gehele botenhandel al ingestort.
Zolang iemand er in geloofd,is het geen waarheid,want als het de waarheid wordt,is het geen geloof meer.
Noordvaarder
 

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor pascall » 28 Feb 2016, 07:00

Wat ik hier nog niet tegen kom is, is elektrische voortstuwing wel zo schoon als het lijkt?
Is het niet zo'n zelfde verhaal als windenergie, waarvan de productie en het plaatsen (en weer verwijderen) er van meer belastend is als conventionele energie.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor aquanaut » 28 Feb 2016, 09:35

@kodok,
Ik denk dat je eens in Amsterdam moet gaan kijken, want daar sloeg mijn opmerking ook op.
Vanaf 1-1-2015 moeten alle beroepsmatige schepen binnen de ring qua voortstuwing al voldoen aan de Tier 3b norm.
Dit is een emissienorm die ongeveer overeenkomt met wat op de weg Euro5 heet.
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat over een jaar of 2/3 de zero emissie norm in gaat.
Op dat moment vervallen alle huidige rondvaart vergunningen en zal er een nieuw vergunningenstelsel worden opgezet.
De onderneming met de meeste zero emissie schepen zal de meeste vergunningen krijgen.
Jij zal bij de naam rondvaart boot alleen de "glasbakken" op je netvlies hebben.
Uiteraard gaan ze daar geen pv panelen op gooien.
Wat je wellicht niet weet is dat er legio rondvaartboten rondvaren met een dak.
Nu gaan de dakoppervlakten van deze schepen NOOITvoorzien in de vermogensbehoefte van het schip, maar alle beetjes helpen.
Nogmaals ik heb het dus niet over de pleziervaart maar over beroepsvaart binnen de ring in 020.
@pascall: niet alle electrisch varen oplossingen zijn werkelijk schoon, dat is al lang bekend......maarja, ga dat eens in Amsterdam uitleggen waar een Daihatsu charade 3 cil dieseltje de stad niet in mag en door een Range Rover met 250 pk voorbij gestoken wordt die er wel door mag.

Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 28 Feb 2016, 11:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor quichot » 28 Feb 2016, 10:22

Stroom uit het stopcontact is stroom uit een centrale. Dus je vaart of rijdt dan op de brandstof waarmee die centrale wordt gestookt (voor een deel is dat trouwens ook windenergie). Dat geldt ook voor de stroom waarmee een windmolen wordt geproduceerd.
In die discussie wordt daarom kernenergie nog wel eens geopperd als 100% schone energiebron. Op dat beetje afval na dat niet meer bestaat zodra het uit het zicht is.
Maar wat daarbij vaak over het hoofd wordt gezien is dat kernenergie in aanloop, delving en onderhoud bijna net zo belastend is als een conventionele centrale, of als het oprichten en draaiend houden van een windmolenpark. Je zult ze de kost moeten geven die geloven dat een vliegdekschip met een pingpongballetje uranium vijf keer de wereld rondkomt. Wat dat betreft heeft de kernenergielobby uitstekend werk verricht.
Ik ben geen voorstander van het een of het ander. Ik denk alleen wel dat we pragmatische keuzes moeten maken, en alternatieven niet moeten afdoen als iets voor milieufreaks.
Als je nou echt over verspilde energie praat, is het wel de oeverloze discussie tussen voor- en tegenstanders van de verschillende alternatieven. Ik wil daar in principe buiten blijven, maar ik denk wel dat we van stoken met fossiele brandstoffen afmoeten, al was het maar dat die ooit opraken. Jammergenoeg vliegen ook over die termijn de voor- en tegenstanders elkaar weer in de haren. Met alleen die verloren energie kunnen we al een klein stadje van stroom voorzien!

Terug naar de topic. Wat aquanaut over Amsterdam zegt klopt. Er varen nu al 100% elektrische rondvaart- en salonboten. Maar die kunnen allemaal na een rondje aan de laadpaal. Dat is voor ons geen optie. Voor het binnenhavengeld heeft de gemeente een milieutarief ingesteld. Elektrisch varen is 70% goedkoper. Jammergenoeg was dat geen korting op het bestaande tarief, maar heeft de gemeente motorvaren in drie jaar tijd 4 x zo duur gemaakt.
En ik ben het levende bewijs dat het werkt. Voor mij was dat niet op te brengen, en ik lig nu buiten de stad in een verenigingshaven.

Die milieuzônes zijn trouwens flauwekul voor de buhne. Enorme heisa optuigen om kleine ondernemers en hobbyisten op de kast te jagen die nog geen 2% van het wagenpark bezitten. En dat terwijl natuurlijk uitsterven van het verouderde wagenpark hooguit drie jaar langer duurt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor Jan Huibers » 28 Feb 2016, 22:50

Ik zal es roepen waar ik een tijdje geleden aan zat te denken:

Naar een autodemontage bedrijf, een accupakket uit een prius2 halen (die zijn echt goed) en wellicht de electromotor ook. En dat in een voormalige reddingssloep bouwen.
Gewoon, niks moeilijk doen, de motor vastzetten op de voormalige motorfundatie met een python aan de schroefas. Het accupakket (of mischien 2) ergens opbergen en een laadpunt inbouwen.
Dan nog iets verzinnen met de aansturing, in de prius word dat door de ECU geregeld maar die kan je niet meenemen want die gaat op storing door gebrek aan signalen.

Overigens is als auto een duracell-bak niet echt aan mij besteed... Ik ben meer iemand als Jeremy Clarkson uit het britse autoprogramma Top-Gear.... POWERRR!!!! Hoe meer hoe beter, als het maar iets van VW diesel is. En in downsizen geloof ik ook niet... Minimaal 2.0 ltr inhoud en minimaal 200+ pk, gewoon omdat ik dat lekker vind. Het liefst zou ik de V10 tdi hebben maar dat mag niet van de baas, en ook dat zou ik laten tunen!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor MaartenKlop » 28 Feb 2016, 23:06

MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor aquanaut » 28 Feb 2016, 23:30

Ik denk dat je het bij denken moet laten Jan, :D

De accu van een Prius heeft een nuttige capaciteit van 3,3kWh....reken maar uit hoe lang je daar mee gaat doen.
Daarbij gaat het één en ander echt niet buiten de auto werken zonder een (dure) kunstgreep met besturing en batterij management.

De accu alleen is wel te gebruiken, een klant van ons gebruikt deze accu's (echt alleen de cellen) in een min of meer 48V configuratie (ietsjes meer)
Om met behulp van een Quattro patatkramen op een festival terrein van spanning te voorzien. (excl frituur, die gaat op gas)

Maar ik denk even met je mee Jan.
Stel je hebt nu een boot met een brandstofverbruik van 4 liter per uur, je krijgt hiervoor dus ongeveer 12kW aan vermogen van de oliestoker.
Eerder in dit topic haalde ik de € 150000,- kostende 120kWh accu aan, hiermee kun je dus 10 uur varen.
Dit pakket (opgebouwd uit 60 cellen van 12,8V/160Ah) staat dus gelijk aan een brandstoftankje van 40 liter.
Het pakket weegt (met de bi directionele converter) ongeveer 1750 kg
Met een 3 x 63A walaansluiting (= 40kW) pomp je de accu in 3 uur weer vol.
Uiteraard kan de accu vele malen goedkoper, alleen wordt hij dan vele malen zwaarder en laden in 3 uur kun je vergeten.

Op basis van het gewicht van een gemiddelde tractieset zit ja aan 6000 KG ( 75 cellen van 2V 800Ah á 80Kg)
Laden van deze accu gaat altijd tussen de 10 en 16 uur duren, prijs van deze tractieset ongeveer € 30.000,-

Hoe je het ook wendt of keert het gaat hem gewoon niet worden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

Berichtdoor vuuren1 » 28 Feb 2016, 23:40

Nog geen antwoord gehad van de ombouwer van de sleepboot. Ik houd het in de gaten..

Jan,
Leuk bedacht maar er is teveel angst om die zaak werkend te krijgen als onderdeel van een boot.
Ik heb een behoorlijk slimme vriend met een garage de ook zoveel als mogelijk mee gaat in de ontwikkelingen maar die gelooft er niet in om een stuk Prius op te pakken.
(ik heb dat al langer geleden bekeken en overlegd maar kom er niet verder mee)
Daarom zien we ook nog steeds de gemoderniseerde antieke dieselmotoren op de markt.
Nog los van het feit of een hergebruikt Prius systeem in de praktijk vergelijkbaar / toepasbaar is met/in een boot..

We moeten ook niet willen overdrijven (en/of alles geloven):
Als een Dutch Tender patrouilleboot van een overheidsinstelling gemiddeld per uur 2,5 liter dieselolie verstookt gaat het feitelijk nergens over.
De presentatie van een Hybride boot (van hetzelfde model en type) kan je geweldig mooi maken met allerlei bij hybride passende kreten.
Het gaat voor het milieu helemaal nergens over, het is echte onzin maar vooral leuk om naar buiten toe te presenteren...

Ik heb het destijds helemaal uitgezocht en in Amsterdam staat een kolencentrale die in grote mate verantwoordelijk is voor de energievoorziening van zgn. groene boten in die stad.

Note:
Formeel gezien kunnen we groene stroom inkopen op basis van certificaten (dat is groene stroom op papier).
Ik keek toch even dichterbij en ook naar de centrales in de buurt van de stad (in dit voorbeeld Amsterdam) en daaruit bleek dat we voornamelijk kolen nodig hadden voor de energieopwekking..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten