Pagina 3 van 4

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2016, 15:54
door henkvd
Die kleine 3 cilinders moet je je niet in vergissen, rij zelf in een Ford 3 cil 1 ltr, en daar zit pure power in.

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2016, 16:01
door quichot
Ik geloof je. Het is ook eigenlijk meer dan genoeg. Maar voor BMW en Mercedes, die traditioneel altijd hebben ingezet in vermogen, vermogen, en nog 's vermogen, is het een vrij radicale koerswijziging.

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2016, 16:34
door henkvd
dat blokje is even goed voor 125 ponies.

Denk dat we nog het meest succes zouden hebben als we weer naar het water kijken, met een wisselbaar accu pack, zoiets als bij heftrucks, gewoon de hele bank omwisselen en weer verder.

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2016, 19:06
door Noordvaarder
henkvd schreef:.. met een wisselbaar accu pack, zoiets als bij heftrucks, gewoon de hele bank omwisselen en weer verder.

Zie je het voor je?
Zoals bij fabrieken waar je met een apart karretje dat "blok" van 48Volt eruit rijden,en er nieuwe weer inzetten?
Hoe zie je dat voor je bij een boot?
Kraantje voor Pappie om het eruit te takelen? :) :)
Ik zie daar niks van terecht komen,omdat het naar boven moet.
Een heftruck en een boot zijn niet vergelijkbaar.
Als het dan toch bewaarheid wordt zal er een regiment aan laadplaatsen moeten komen in de jachthavens,en op vaste aanlegpunten.Te denken valt aan de MarreKrite aanleg steigers.
Automaat op de wal,en "stekkeren" maar. :)
Even een vergelijking wat gewicht betreft.
En vrachtwagen accu van 230Amp, 12 volt, weegt 63 kilogram.
Wie sjouwt daar een eind mee?
Niet te doen dus.

En dan nog een wat anders.
Zolang de meeste jachthavens de afzuig van de waste tank niet voor elkaar hebben,denk ik niet dat ze gaan investeren in laadpunten voor een electroboot,en zolang het reeds aanwezige areaal gewoon mag blijven varen met diesel en andere fossiele brandstoffen,wordt het niks.
Want dan loont het gewoonweg niet om laadpalen langs de waterkant neer te zetten voor die enkele milieufreak die zijn schuit op een electromotor vaart.
Het is een nobel streven,maar verget 1 ding niet.
Ook de electrisiteit moete ergens vandaan komen.
Het is in mijn ogen een drogreden,om te zeggen met een elvaartuig "ik vaar duurzaam".
We hebben in Nederland nu eenmaal geen natuurlijke aandrijvingen in de vorm van waterturbines,bergen etc.
En wat er is,staat nog in de kinderschoenen met de getijden centrales.
Dus alles moet hier opgewekt worden d.m.v. centrales die op gas,olie en op kolen werken.

Ik zie eerder dat men naar een tijderk gaat,wat boten betreft,dat de uitstoot van een dieselmotor schoner moet worden.Euro 4 of 5.
Dus moet er dan AdBlue bij,met schonere motor.Dat is haalbaar.
Misschien gaan ze wel zones verbieden voor vervuilende motoren,Maar over op electra ,an mass ,zie ik niet gauw gebeuren.

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2016, 20:19
door henkvd
Dat verbieden zit er al aan te komen als de plannen van A'dam doorgang vinden op de grachten.

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2016, 21:02
door quichot
We rekenen ons nu rijk met de lage olieprijzen, maar in feite zijn die een teken aan de wand. Het imploderen van het olietijdperk. OPEC-landen zijn niet meer bereid om afspraken te maken over productiebeperking, uit vrees dat zij als enige over 20 a 30 jaar met onverkoopbare reserves blijven zitten. Maar ze snijden zich in hun eigen vlees, want alle opslagtanks wereldwijd zijn boordevol. En voor de Europoort dobbert nog 's 5 miljoen ton in de ijdele hoop dat kunstmatige krapte het tij zal doen keren.
Een en ander is een direct gevolg van het veel globalere besef dat de mensheid op andere energiebronnen zal moeten overschakelen om de CO2-uitstoot te reduceren. Dan heb je het niet meer over die ene milieufreak. Blijven hakketakken over de vraag wat de oorzaak van die opwarming is, is trouwens sowieso een achterhoedegevecht.
De research zal zich moeten toespitsen op energie-opslag. Er is gratis energie zat, alleen loopt ons dat als zand door de vingers. Sahellanden zouden met internationale steun enorme zonne-energiecentrales kunnen bouwen, maar dat is het probleem niet eens. Probleem is; hoe sla je die energie handzaam op, en hoe maak je die vervoerbaar. Electrolyse van water, waarbij zuurstof en waterstof wordt geproduceerd, zou de sleutel tot een oplossing kunnen zijn.

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2016, 21:20
door aquanaut
henkvd schreef:Dat verbieden zit er al aan te komen als de plannen van A'dam doorgang vinden op de grachten.

Dat is er al hoor.....vandaar dat we zo druk zijn met de e voortstuwing.
Nu nog voor de rondvaart, straks voor alle vaart.
Aquanaut

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2016, 21:38
door quichot
@aquanaut, je hebt een pb.

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2016, 21:49
door vuuren1
Een erg leuke discussie en ook (bijna) alles is technisch mogelijk maar het is te duur voor pleziervaart...

Het hele diesel-elektrisch verhaal is al zo oud als de weg naar Kralingen en heet nu met een mooi woord Hybride.
De verschillen met vroeger?
- zonnepanelen
- meer keuze uit accusoorten
- kleiner (elektronica)
- compacte dieselmotor

In Amsterdam zal een stuk regelgeving zorgen voor verandering maar het is erg duur.
Als je er beroepsmatig wil blijven opereren zal er geen keuze meer zijn?

Provincie Zuid Holland wilde in 2008 serieus een Hybride Dutch Tender laten bouwen, is leuk voor het imago van zo'n instantie.
Niet verplicht op het Rijn-Schiekanaal, bezuinigingen etc. dus was het te duur; het hele verhaal viel stil.
Kort daarna kwam er weer gewoon een dieselaangedreven DT32.

In de tijd zullen de ontwikkelingen voortschrijden en wellicht wordt het steeds betaalbaarder (en dan misschien ook voor de pleziervaart).

Re: Ombouw van Diesel naar Elektrisch

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2016, 00:48
door G.brul
Hans,
Leuke discussie allemaal, maar heb je ook nog antwoord gekregen van de ombouwer?
Ben toch wel benieuwd naar zijn financiele onderbouwing.
Gerar