Afgelopen winterperiode ben ik druk bezig geweest met het vernieuwen van alle elektra aan boord, wat helemaal naar zin gelukt is. Daar ben ik mij vorig jaar meer in gaan verdiepen als voorbereiding op het klussen aan boord en daarbij ben ik ook langzaam in de techniek van de motor gedoken. Daar moet ik nog een hoop kennis bij verzamelen, maar hiermee kom ik weer een stapje verder
Nu heb ik hier op het forum veel gelezen afgelopen tijd en heb toch het idee dat we een beetje te kortaf zijn geweest voor de winter. En ik neem liever het zekere voor het onzekere om eerst wat aandacht aan de motor te besteden om eventuele problemen te voorkomen. Wat is de juiste aanpak nu voor de zomer? Of overdrijf ik en kan ik beter eerst gewoon proberen te starten?
Op een rijtje:
Oliefilter en brandstoffilter heb ik reeds, die gelijk vervangen, motor eerst warm?
Turbo? Nee dus, dank Aquanaut!
Er is wat olielekkage geweest en er zit dus denk ik te weinig meer in het carter, maar verversen moet warm gebeuren?
Impeller etc controleren denk ik?
Vorig seizoen geen problemen gehad, op een paar kapotte gloeispiralen na die ik heb vervangen.
6 Cilinder Peugeot Indenor XDP6.90.
Conclusie: Heeft iemand een soort van uitgebreide zomer klaar checklist? In het alternatief probeer ik met een monteur of iemand van Drinkwaard eerst alles even af te gaan.
Bedankt! Groet Luuk