Schroefafdichting probleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroefafdichting probleem

Berichtdoor Vronsky » 06 Jun 2016, 09:00

Afgelopen winter heb ik de vetkoord afdichting vervangen door een rubber seal.
Bootje is dit weekend het water ingegaan.
Er is iets niet goed met de nieuwe seal:
1) er wordt vet uit de seal geperst (zie foto)
2) schroefas wordt heet

Afbeelding

Afbeelding

Tav. 1) vermoed ik dat dit residu is dat nog in de koker zit dat door de waterdruk er nu uit gedrukt wordt: in de oude vetkoord afdichting is destijds veel vet gespoten; mijn plan is om de klem wat los te maken, en al dit vet er uit te laten komen, en weg te nemen (maw. koker 'doorspoelen').

Tav. 2) blijkbaar werkt de watersmering niet goed; wellicht blokkeert het residu vet hierboven de watercirculatie; die luchtslang op de nippel loopt nu naar een doorvoer in de romp; ik vraag mij echter af of op deze nippel geen water aangevoerd zou moeten worden: product info is vaag hierover.

Gaarne jullie commentaar/ideeen.

Groet,
V.
Vronsky

ligplaats:
info:

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor Hans van Zijl » 06 Jun 2016, 17:03

Hallo Vronsky,

Volgens mij heb je geprobeerd om van een vetgesmeerde schroefas een watergesmeerde te maken. Dit kan volgens mij niet op deze manier. Als je de schroefas met water wil gaan smeren zal je schroefaskoker moeten voorzien van een daarvoor bestemd rubberen lager. Kijk maar op de site van Vetus daar is wel wat info te vinden.
Ik zou de nieuw geplaatste rubberenmof er weer afhalen en een een nieuw binnengaland plaatsen wat bedoed is voor een vetgesmeerde schroefas.

Mvg Hans van Zijl
Hans van Zijl

ligplaats: Giethoorn
info:

Berichtdoor Vronsky » 06 Jun 2016, 17:59

Hallo Hans,
Nee, 't is echt een watergesmeerde koker.

Groet,
V.
Vronsky

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 06 Jun 2016, 19:24

Er mag geen vet in zitten dat blokkeert het koelen d.m.v. water.
De aansluiting is bedoeld om op een waterschepje aan te sluiten niet om te ontluchten.

Als er vet tussen het geklemde deel lekt is dat niet goed, als het water was geweest zou de boot wellicht al gezonken zijn (vet is 'iets' dikker).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 06 Jun 2016, 20:14

Beste,
Is de tweede foto de oude situatie?
Waar zie ik dan de wateraansluiting van de watergesmeerde schroefas?
Ik zie een staufer potje waar een vetnippel op is gemaakt. Reken maar dat er lekker vet in de koker is gepompt.
Heb je misschien een foto van de buitengland?
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 06 Jun 2016, 20:58

Dit is een water gesmeerde schroefas (van een noorse spitsgatter). Het staartlager is rubber.

De binnengland was van het type vetkoord; De staufferpot diende om het vetkoord te smeren, en tevens het bronzen glandlager zelf. Dat heeft een smeergroef naar achter, in de koker.

Er is ooit veel te veel gesmeerd, in de veronderstelling dat dat nodig was om de schroefas zelf te smeren..De koker zit nu vol vet..

Dat vet moet eruit, om het water bij de nieuwe seal te krijgen. dat lukt het beste met perslucht. Het kan te water, maar dat geeft wel een kliederboel..

De nieuwe seal zit los!
Zoals Hans ook al zei, bestaat er gevaar voor zinken!! Waarschijnlijk loopt de klem knijp, waardoor het lijkt alsof de klemschroef vast zit, maar er wordt niet goed geklemd.

Het voorste messing stopje is niet origineel; De opening dient voor het toevoegen van speciaal smeermiddel.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Vronsky » 07 Jun 2016, 07:47

Dank allemaal.
Boot drijft nog steeds, en bilge is droog.

In die luchtslang zie ik water zitten zo hoog als het buitenwater, water in slang is behoorlijk helder.
Messing stopje is origineel, onderliggende vet reservoir is vol.

Het is mij eigenlijk nog steeds niet duidelijk waar die slangaansluiting precies voor dient, en dit staat ook niet in de handleiding van deze http://www.tormarine.eu/en/content/stuffy-box-spout-water: soms lees ik om 1) water naar de de seal aan te voeren, elders weer 2) als ontluchting.

Groet,
V.
Vronsky

ligplaats:
info:

Berichtdoor Vronsky » 07 Jun 2016, 07:56

Hoi Eagle,
Die klem lijkt toch echt vast te zitten: geen beweging in te krijgen. Maar dat vet komt er uiteraard ook niet zomaar uit....
Ik overweeg om deze brede klem te vervangen door de twee smalle klemmen van de vorige gland: geeft een betere afdichting denk ik.

Ik stoei met twee ideeen:
1) een waterslang op die nippel om het vet richting buitenlager er uit te persen
2) die slangklem wat verder los te zetten, en dan varend het resterende vet er uit te laten komen (zoals nu in feite al gebeurt).
Er zit water in die luchtslang, dus de koker is niet geheel geblokkeerd.

THANKS,
V.

eagle schreef:Dit is een water gesmeerde schroefas (van een noorse spitsgatter). Het staartlager is rubber.

De binnengland was van het type vetkoord; De staufferpot diende om het vetkoord te smeren, en tevens het bronzen glandlager zelf. Dat heeft een smeergroef naar achter, in de koker.

Er is ooit veel te veel gesmeerd, in de veronderstelling dat dat nodig was om de schroefas zelf te smeren..De koker zit nu vol vet..

Dat vet moet eruit, om het water bij de nieuwe seal te krijgen. dat lukt het beste met perslucht. Het kan te water, maar dat geeft wel een kliederboel..

De nieuwe seal zit los!
Zoals Hans ook al zei, bestaat er gevaar voor zinken!! Waarschijnlijk loopt de klem knijp, waardoor het lijkt alsof de klemschroef vast zit, maar er wordt niet goed geklemd.

Het voorste messing stopje is niet origineel; De opening dient voor het toevoegen van speciaal smeermiddel.

Gr, Eagle
Vronsky

ligplaats:
info:

Berichtdoor Vronsky » 07 Jun 2016, 08:03

varg schreef:Beste,
[...]
Heb je misschien een foto van de buitengland?
Groet
Arnold

Afbeelding
Vronsky

ligplaats:
info:

Berichtdoor Vronsky » 07 Jun 2016, 08:05

eagle schreef:Dit is een water gesmeerde schroefas (van een noorse spitsgatter). Het staartlager is rubber.

[...]
Gr, Eagle

Ik heb die oude gland nog liggen:
ik dacht dat die groef een kras-beschadiging was.... :oops:
Vronsky

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard