Bericht door vuuren1 » za 27 okt 2012, 20:38
@m-bosch
Wat zijn de globale scheepsgegevens waarin deze motor staat (lengte, breedte, gewicht)?
Wat is het maximale belaste toerental en op welk toerental draai je meestal?
Wat is je gemiddelde brandstofverbruik per uur?
Weet je het (echte) aantal draaiuren?
De P6 is in 1962 geboren (50 jaar geleden!) en toen keek men niet naar een beetje rook (neem de bekende DAF motoren maar als voorbeeld).
Het wisselen van de verstuivers is waarschijnlijk dan ook een vrij nutteloze actie geweest.
Hier een interessant stukje over deze motoren:
http://www.perkins.com/cda/layout?m=96906&x=7&id=286336De reacties van Henk en Jan zijn overigens zeker nuttig:
Blauwe rook komt van de motorolie en deze motoren kunnen best olie gebruiken.
Maar bij vaak onderbelast varen is het vaak grijs-blauw.
Bij vaak onderbelast varen kan er inderdaad gasolie in de motorolie komen (dat kan je bij een redelijke overmaat ruiken).
Dan blijft het oliepeil goed maar is niet goed voor de motor (5% gasolie in motorolie verdunt de motorolie met 50%!).
Als je de vragen beantwoordt dan kijken we verder.