Berichtdoor eagle » wo 31 okt 2012, 21:13
Over Perkins 6.354:
Ter info: 6.354 is geen P6.(die is ouder). 6.354 is een zg "dot" motor; X punt (dot) yyy. X=aantal cil. YYY=cil. inhoud. Dit zijn echte werkpaarden. Veel
zijn er gegaan naar landbouwmachines wo Massey Fergusson, New Holland, Claas.. De laatste die we reviseerden had 24.500 uur(!) gedraaid in een
Coles 30 to diesel-electrische kraan...
Temp: Thermostaat: begin openen bij 80 gr C, geheel open bij 94 gr C. (Meter/gever slecht?)
P olie: 3,5-4 bar /Nmax (2400 rpm). (Meter/gever slecht?) (opm: omdat temp en P olie beide afwijken is er mischien Dc-offset, bijv ergens slechte massa).
Dieselverdunning geeft bij deze motor een typisch neven effect: bij stat toeren gaat de P wijzer slingeren/ het druklamje knipperen in het ritme van de toeren.
Dat komt omdat de kleppentrein wordt gesmeerd via het 2e nokkenaslager; dat heeft hiertoe een plat kantje, waardoor er telkens een schotje olie naar boven kan.
Hierdoor daalt de druk iets, maar bij te dunne olie of te hoge temp zijn die dipjes zichtbaar op de meter/het lampje. De diesel kwam door een lek membraan in
de opvoerpomp (3x gezien in 15 jaar).
Het pomphuis van CAV DPA pomp voert geen druk; ligt direkt aan retour. (Er is wel zg transfer pressure in een deel van de pomp, toeren-afhankelijk,
maar die wordt gebruikt voor vultijdcompensatie en vervroeging van "inspuitbegin").
Oliesoort: 15w40 of 20w50 (moeilijker te krijgen).
Klepspeling: 0,30 in+uit, koud. Check-interval:2500 uur.
Zoals Vuuren al opmerkte valt een exakte diagnose voor rook nog niet mee via een forum, vandaar de wat algemene info.
Meestal proberen we uit te vinden of de rookbron algemeen is, of gelokaliseerd is tot een cilinder. Dit gaat als volgt: motor ca 1000 rpm laten draaien,
Dan een verstuiverleiding losdraaien. Effekt goed waarnemen (geluid,rook..). Dan leiding weer vast, en daarna hetzelfde bij de volgende verstuiver enz.
Als er een bij zit die minder verandering geeft, is dat een zwakke broeder..Compressiemetingen doen we steeds minder, vanwege de sterke afhankelijkheid van
het torntoerental (adiabatische compressie).Bij een 6 cil test je dan de laatste cil met een half lege accu, en is vergelijken niet meer eerlijk. Beter is
een lektest (perslucht).
Om de olielekkage langs de inlaatklepstelen te testen kan er onderdruk in de inlaatpoorten worden opgeroepen door het deels afsluiten van de inlaatbuis na
verwijdering van het luchtfilter ( met een plaat; nooit met de hand!!!). Eerst neemt dan de blauwe rook toe, en tenslotte, als het lucht-overschot nul
is geworden, gaat de motor roeten.
Berucht ivm rook is de "coldstart-aid". (niet altijd aanwezig). Vraag aan hr Bos: Kunt u voorgloeien?..
De el gloeispiraal verwarmt de inlaatlucht, en krijgt tevens diesel toegevoerd (door de opvoerpomp) waardoor er een vlam ontstaat in het inlaatspruitstuk.
Het in-uitschakelen van de dieseltoevoer gebeurt door het uitzetten van een messing stiftje. Indien het afsluiten niet geheel goed gaat ademt de motor steeds
lucht gemengd met een weinig diesel,en dat rookt..
In de hoop dat eea bijdraagt aan de oplossing,
gr, Eagle