In onze Doerak een Peugeot Indenor XDP490 met kielkoeling.
Ik ging vandaag naar de boot met het idee de olie te verversen. Bleek het expansievat met koelvloeistof leeg te zijn en het oliepeil boven het max.streepje te staan. Zowel het oliepeil als het koelvloeistofpeil waren twee weken geleden nog normaal. Ik heb daarna zo’n ¾ liter olie afgetapt met het carterpompje. In eerste instantie kwam er alleen maar koelvloeistof, tot er uiteindelijk olie uitkwam. Bingo dus
Kan ik er nu vanuitgaan dat de pezen onder de cilinderbussen zijn gaan lekken of zijn er nog andere manieren waarop de koelvloeistof in het carter terecht kan komen? (De boot heeft kielkoeling, er is dus geen buitenwaterpomp, dus die boosdoener kunnen we uitsluiten.) De motor heeft zo’n gecombineerd inlaat/uitlaatspruitstuk met expansievat (Zie foto). Zou deze inwendig lek kunnen raken?
En wat kan ik nu het beste doen? Toch maar olie verversen om de koelvloeistof er uit te krijgen? Ik ben best wel handig, maar als het blok uit elkaar moet, zal er toch iemand bij moeten komen. Daarom graag jullie advies.
Ik lees al heel wat jaartjes mee op dit forum en ben aardig op de hoogte van de zwakke punten van de Indenor. Ben bang dat dit het begin van het einde is…
Bedankt,
Geert