Bericht door Lucter » vr 24 mei 2013, 09:19
Nachtvlinder schreef:
Je "stroom tegen" verhaal lijkt alleen te gelden onder zeer specifieke condities
Da's nu precies wat ik bedoel, misschien heb me onvoldoende duidelijk uitgedrukt, de essentie is dat Hans in de basis volledig gelijk heeft, maar er wel degelijk uitzonderingen zijn.
Overigens heb ook ik geen hydrodynamica gestudeerd, maar heb wel veel praktijkervaring. Het hele onderwerp is behoorlijk complex vanwege de verschillende invloeden.
Als je een (afgemeerd) binnenvaartschip op stroom moet meten, zie je dat de kop dieper ligt als deze stroomopwaarts ligt, draai je het zelfde schip om (met de kont in de stroom) dan ligt de kont dieper
dan voorheen. Deze verschillen hebben invloed op de wijze van waterverplaatsen bij op- of afvaart, en dus invloed op snelheid en verbruik. Niet voor niets laden schippers die niet tot de ijk
zijn geladen, de kop wat dieper af ivm brandstofbesparing.
Ander voorbeeld van verschillende invloeden: vaar met je motorkruiser op stil water maar eens 1 uur met bijv. 1800 rpm en meet het verbruik.
Knoop hem vervolgens vast aan het steiger en laat de motor 1 uur lang met 1800 rpm vooruit draaien en meet weer het verbruik.
Je zult zien dat dit fors is gestegen, m.a.w. de belasting is totaal anders, terwijl de romp geen druppel water heeft verplaatst.
Al met al heb ik alleen willen pareren dat het bij theoretische rompsnelheid/vermogen zou ophouden, er zijn bij de keuze van het vermogen maar factoren die een rol kunnen spelen.
Wel ben ik het eens met de stelling dat door de band genomen motorkruisers behoorlijk overgemotoriseert zijn