Radiateurdop lekt DAF 475

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor kajoe » 11 Apr 2021, 13:28

de daf leverde zelf originele scheeps diesels uitgevoerd met interkoeling tank voor op de motor en het interkoeling systeem dat werd gekoeld door buitenboord water doormiddel vn een warmtewisselaar .werkte perfect .
ook kon je kiesen voor een systeem met beunkoeler of buizen onder het schip dan verviel de grote warmte wisselaar ronde kloswerkte ook prima
maar er kwamen ook vele gebruikte dafs op de markt die door bedrijfjes werden omgebouwd tj en hoe dat in elkaar kon steken daar kan ik niet over mee praten .
heb vele jaren met dafs als hooft motor maar ook heel wat met aggregaten gevaren nooit een probleem .
het enigste was dat het mogelijk was dat de vries proppen niet tegen veschillende koelmiddelen konden en er dus uit rotte probleem wat bekend bij de Daf en wij kregen van de leverancier inbouwer een doosje vol met van die dingen mee even als 2 ronde klossen voor de verschillende maten proppen .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor jkos » 11 Apr 2021, 13:42

Als dit directe koeling is zoals ts zegt dan is het water wat wij hier zien buitenboordwater.
Volgens mij heb je dan geen radiator dop nodig, deze zal nooit opengaan want de druk kan niet oplopen omdat het geen gesloten systeem is.
De lekkage zal dus komen omdat het rubber van de dop kapot is, nieuw rubbertje erin en gaan met die banaan.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Navigo » 11 Apr 2021, 14:10

HH,

Ik zie een summiere foto in de openingspost.

Een dubbele poelie, met twee v-snaren.

Laat me raden;
V snaar no 1 loopt over de poelie van krukas, interne koelwaterpomp(dubbele poelie) en dynamo (opspannen gebeurd door dynamo te verstellen).
V snaar no 2 loopt over de poelie van al dan niet de krukas, dubbele poelie en de poelie van de externe koelwaterpomp(opspannen gebeurd door pomp te verstellen?
Klopt dit?

Op de getoonde as waarop je de dubbele poelie ziet, zit namelijk ook de waaierpomp(opgenomen in het blok) voor het interne koelsysteem, met hierboven op het thermostaathuis.
In mijn ogen heb je dus een buitenboord systeem waarbij er via een wisselaar het gesloten systeem gekoeld wordt.


Als je een gesloten koelwatersysteem heb dan mag je niet alleen de dop vernieuwen, maar ook de roestbruine substantie(wat koelwater met antivries of koelvloeistof was).

Als kleine aanpassing voor je avatar een daf 475 heeft geen 105pk, in max met aangepaste specificatie slechts 85pk.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 11 Apr 2021, 14:36

Krijg sterk de indruk dat we weer allemaal langs elkaar heen zitten te lullen !
Zou wel eens een paar foto's van de 475 willen zien en wel speciaal van de voorkant, en heeft al eens iemand zijn vinger in het koelstof vulgat gestoken?
Als je ribbels (pijpjes) voelt hoef je niet naar de dokter maar heb je interkoeling en dus ook een buitenwaterpomp !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Mopolcamper » 11 Apr 2021, 15:03

Nou valt wel mee.
Er is er maar een die zeker weet dat er sprake is van directe koeling, ts.
De rest is er vrij zeker van dat hij zich vergist en dat hij indirecte koeling heeft.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor jkos » 11 Apr 2021, 15:11

Als ts nou zeker weet dat het gaat om directe koeling waarbij het buitenboordwater direct door de motor gaat, durf ik te beweren dat het systeem bijna drukloos is. Dus heb je ook geen radiatordop nodig, enkel een afdichtdop.
Het water wat je dan ziet moet wel buitenboordwater zijn, er zit immers geen andere koelvloeistof in het blok, aldus de ts.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor pascall » 11 Apr 2021, 15:56

Toch niet zo'n fijne situatie, wetende dat deze boot al jaren op zoutwater ligt.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor kajoe » 11 Apr 2021, 16:10

als het rechtstreekse koeling is zou ik mij ernstig zorgen maken zeker om de vries proppen maar ook om andere zaken .
bij grote direct omkeerbare motoren was dat soms zo later kregen bijna al dat soort motoren beun koelling of een beste warmte wisselaar er tussen dikke stralen koelwater en je moest niet zorgen dat je er onder kwam te liggen en zag je vaak op sluizen dat er een berg water over de muur liep dat er stond motor af in de sluis was voor veel schippers nou net een brugetje te ver net als nu maar dan omdat de walm blijft hangen en sommigen snappen dat niet goed .wat dat betreft waren de omkeerbare motoren zo gek nog niet .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 11 Apr 2021, 16:47

jkos schreef:Als ts nou zeker weet dat het gaat om directe koeling waarbij het buitenboordwater direct door de motor gaat, durf ik te beweren dat het systeem bijna drukloos is. Dus heb je ook geen radiatordop nodig, enkel een afdichtdop.
Het water wat je dan ziet moet wel buitenboordwater zijn, er zit immers geen andere koelvloeistof in het blok, aldus de ts.

Doe je buiten beweren ook nog wel eens nadenken ? Directe koeling ? Waarvoor is dan de vuldop ? En hoe werkt de thermostaat dan ? En denk je dat met de interne circulatie pomp te doen ? Geloof niet dat er iemand met zo'n achterlijke DAF rondvaart !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor jkos » 11 Apr 2021, 18:49

Wolf, ik denk wel degelijk na,
Als ts bij hoog en laag volhoud dat het hier gaat om directe koeling houd dat volgens mij in dat er buitenboordwater direct door de motor stroomt
Ts geeft aan dat er geen andere koelvloeistof in de motor zit dan buitenboordwater, daarom begrijp ik ook heel die radiatordop niet.
Als het is zoals jij zegt dat er buizen in deze tank zitten hebben we het over een ander koelsysteem; dan wordt koelt het buitenboordwater de koelvloeistof in de koeler.
Ik weet donders goed hoe een koeling in elkaar zit, maar als ts herhaaldelijk zegt dat er verder geen koelvloeistof aanwezig is neem ik aan dat het om directe koeling gaat.
Laat ik jou een vraag stellen: als het water op het spruitstuk geen buitenboordwater is wat is het dan?
Ik heb zelf wel een idee hoe het in elkaar zit, maar ts zegt er zeker van te zijn dat er geen koelvloeistof in de motor zit die door een warmtewisselaar wordt gekoeld.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Joson, RuudM en 104 gasten