Radiateurdop lekt DAF 475

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor funnyric » 14 Apr 2021, 21:54

Dankzij jullie ben ik er nu achter dat het inderdaad een indirecte koeling is, waarvoor dank.
Er zit nu dus water in met antivries van de afgelopen winter. Ik ga morgen kijken waar en hoe ik het kan aftappen en vervolgens voorzien van koelvloeistof.

Nogmaals dank allemaal.
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor pascall » 15 Apr 2021, 07:46

Daar zag het wel naar uit.

Wat koelvloeistof betreft, daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik kan uit ervaring meededen, bij ons eigen scheepje schild het bijna 5 graden in temperatuur bij een of het ander merk.
De huidige generatie motoren, waar veel verschillende legeringen van metalen in zijn toegepast is dit essentieel!
Behoorlijke problemen gehad met twee hagelnieuwe John Deere motoren, na een jaar ellende bleek niet het voorgeschreven koelvloeistof in de motoren te zitten!
Ik mik er Shell in.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor pascall » 15 Apr 2021, 07:50

Wat de dop betreft, een nieuw rubbertje er in of de twee lipjes met een tang iets samen knijpen.

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 15 Apr 2021, 09:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor jkb » 15 Apr 2021, 08:49

In mijn DAF 615 met indirecte koeling zit al sinds minstens 20 jaar gewoon water met (echte) antivries in het interne koelsysteem. Jaarlijks even controleren of het nog voldoende tegen strenge vorst beschermd is. Mij is ooit verteld dat koelvloeistof juist niet goed is voor de motor. En het peil staat circa 4 cm onder de rand bij de Afsluitdop . Ik heb aan de zijkant van de ring waarop de dop gaat een slangetje voor eventuele overloop naar een los blikje om eventuele overlopende vloeistof op te vangen. Maar dat stamt nog uit de tijd dat ik het vloeistofniveau hoger afvulde. Nu loopt er nooit iets over. MVV Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor pascall » 15 Apr 2021, 09:12

jkb schreef:In mijn DAF 615 met indirecte koeling zit al sinds minstens 20 jaar gewoon water met (echte) antivries in het interne koelsysteem. Jaarlijks even controleren of het nog voldoende tegen strenge vorst beschermd is. Mij is ooit verteld dat koelvloeistof juist niet goed is voor de motor. En het peil staat circa 4 cm onder de rand bij de Afsluitdop . Ik heb aan de zijkant van de ring waarop de dop gaat een slangetje voor eventuele overloop naar een los blikje om eventuele overlopende vloeistof op te vangen. Maar dat stamt nog uit de tijd dat ik het vloeistofniveau hoger afvulde. Nu loopt er nooit iets over. MVV Jan


Vertel je dat ook ff tegen die lui van John Deere, die speciaal uit Canada zijn overgevlogen om de problematiek rond de twee hagelnieuwe motoren op te lossen!?

Er wordt zoveel verteld, zijn meestal aannames!
Mij is ook ooit verteld dat sinterklaas bestaat :( :D ;)

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor bas » 15 Apr 2021, 09:29

gewoon water met (echte) antivries in het interne koelsysteem. Jaarlijks even controleren of het nog voldoende tegen strenge vorst beschermd is. Mij is ooit verteld dat koelvloeistof juist niet goed is voor de motor.

Dit is echt een broodje aap verhaal idd. Gewoon water is leuk voor nood om de kant te halen, meer niet. KVS hoort zoveel meer te doen dan alleen tegen vorst te beschermen.
En nu zal het bij een DAF allemaal nog niet zo nauw luisteren maar de ervaringen van Pascall met moderne torretjes kan ik alleen maar beamen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Kwokko » 15 Apr 2021, 13:41

jkb schreef:In mijn DAF 615 met indirecte koeling zit al sinds minstens 20 jaar gewoon water met (echte) antivries in het interne koelsysteem.

Kun je mij ook vertellen wat " water met echte antivries" is?
Want degene ,jij dus, die het over echte antivries geeft,zal ook wel weten wat dan "onechte antivries" is.
Mij is ooit verteld dat koelvloeistof juist niet goed is voor de motor.

Dus hiermee wil jij beweren,dat alle motoren leveranciers ,of het nu om een motor gaat die in een boot moet of in een auto,het totaal verkeerd doen al decennia lang.
Ik weet wel zeker, dat wat jou ooit verteld is, beter je ene oor ik kon ,maar bij het andere oor er weer uit was gegaan,want dan had hier die onzin niet gestaan.
Kwokko
 

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor jkb » 15 Apr 2021, 16:18

Sjonge wat een opwinding ineens! Wat wordt mij allemaal in de mond gelegd.. Ik wilde een bijdrage leveren en vertel over mijn situatie. Hoe komt men er dan bij dat ik daarmee een oordeel heb over anderen. Met echte antivries denk ik aan onverdunde antivries. Laten we gewoon vriendelijk tegen elkaar blijven. Mvg Jan.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor pascall » 15 Apr 2021, 16:56

Hoi Jan,

Komt misschien zo over, maar wat ik wil zeggen is dit;
Je wekt de suggestie dat het niet gebruiken van een goede koelvloeistof geen toegevoegde waarde heeft.
Helaas uit ervaring weet ik inmiddels dat dit weldegelijk zeer belangrijk kan zijn.
Omdat dit een openbare discussie is, en mensen hier informatie uit halen is het wel belangrijk dat er ook juiste informatie verstrekt wordt.
In dit geval wordt er dus op onjuiste informatie fel reageert, puur ook omdat het een aanname is, zoals je zelf suggereert.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor funnyric » 16 Apr 2021, 10:51

Oude vloeistof verwijderd en goed doorgespoeld (kwam niet echt veel bagger uit). Daarna voorzien van nieuwe koelvloeistof.
De dop is inmiddels vervangen. We kunnen er weer tegenaan.
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten