Koelsysteem DAF:
DAF motoren die in boten staan zijn gemariniseerd.
Er zijn drie soorten koelsystemen mogelijk in een boot.
- interkoeling, een intern met koelvloeistof gevuld systeem dat gekoeld met een warmtewisselaar door het buitenwater dat verdwijnt via de uitlaat naar buiten.
- kielkoeling, gesloten systeem, koeling via buizen onder het schip, soms met droge uitlaat, soms met extra buitenwater koeling alleen voor de uitlaat.
- vlakkoeling, gesloten systeem, koeling via een beun (rechthoekig vat) die in het vlak gelast zit, soms met droge uitlaat, soms met extra buitenwater koeling alleen voor de uitlaat..
Alle drie koelsystemen hebben een expansievat.
Voor zover ik mij herinner had de dop op het expansievat bij interkoeling een openingswaarde van 0,28.
Dat getal zou daar dus op moeten staan.
Als er teveel koelvloeistof in het koelsysteem zit, wordt het teveel bij bedrijfstemperatuur, (75-80 graden) via het slangetje aan de dop afgevoerd naar de bilge of bij heel nette schippers, keurig in een oud plastic flaconnetje.
Normaal is het expansievat voor 3/4 gevuld.
Citaat uit de gebruiksaanwijzing van de DAF:
“EXPANSIETANK
DAF-scheepsdieselmotoren zijn uitgerust met een kleine voorraadtank voor motorkoelwater, de zoge-naamde expansietank. Dit tankje mag niet helemaal vol worden gevuld, doch slechts voor driekwart ge-deelte. Een te vol gevulde tank zal aanleiding geven tot koelwaterverlies via het ontluchtingspijpje.”
Bron:
https://ab-marineservice.com/wp-content ... AF_575.pdfVanaf blz 62, mariniseren DAF.
Je kunt niet zonder een goede gebruiksaanwijzing!
Hier op de volgende sites vind je verschillende gebruiksaanwijzingen van de DAF ook in het Nederlands.
http://www.varen4u.nl/Engines.htmlhttps://ab-marineservice.com/blog/handleidingen/Je doet er goed aan te kijken uit welke onderdelen het koelsysteem bestaat.
Zo leef je de motor kennen.
Als je een foto kunt plaatsen zijn er hier op het forum genoeg leden die je kunnen helpen.
Mvrg. Oeverloos