Radiateurdop lekt DAF 475

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2021, 15:07

ik heb eens overwogen en later gevraagd of er geen thermische olie in het interkoeling circuit kon bij de daf maar ze raden me dat af .
op de tankers waar ik op voer hadden we verwarmings ketels die op die olie werkte om de lading te verhitten maar het bleek als er ev water bij kwam het ging schuimen dus pech .en toen maar gewoon met antievries en nog een middeltje e dat werkte ook wel koelvloeistof tot 50 graden en ja duur toen .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 31 Okt 2021, 01:34

hallo aan iedereen ik heb het zelfde probleem met dat expansievat zoals op de foto
mijn motor is gereviseerd en het oude expansievat is er weer op gekomen
ze hebben onder de dop een tuitje gemaakt met een slangetje
wat in een flesje gaat
eerst zat er niks in dat flesje
nu hoorde ik water ik op onderzoek uit , zag ik dat het flesje over liep
kan het wezen dat die dop niet meer goed reageert, ik heb dus een nieuwe dop besteld
of loopt het dan nog over ,voor heen zat er geen tuitje aan ,dan kan volgens mij de boel ook niet overlopen
of heb ik dit verkeerd
wat er ook gezegd werd de de eigenaar van de haven
het expansievat kan ook lek wezen ,hij kon het afpersen dan komt het koel buiten water bij het koelvloeistof
en dan loopt die over .
ik hoop eigenlijk dat het de dop is want dat is het makkelijkste .vond het al vreemd dat er onder de dop het iets roestig was
maar nu loopt die echt over
ik heb aan de binnenkant bij de motor een soort koelbuizen maar dan van plaatstaal gelast,hier zit koelvloeistof in
om de motor te koelen.
het buitenwater zit op de uitlaat in het expansievat en boven in het expansievat zit koelvloestof
wie kan me hier meer over vertellen
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor jkos » 31 Okt 2021, 10:14

Kijk eens bij autodoc.nl /MEYLE iedere zichzelf respecterende groothandel in auto materialen kan deze dop leveren.
Of je er water of koelvloeistof in doet is een keuze die je zelf maakt, water is goedkoper maar heeft zo zijn nadelen :mrgreen:
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Kwokko » 31 Okt 2021, 11:45

annfra schreef:hallo aan iedereen ik heb het zelfde probleem met dat expansievat zoals op de foto
mijn motor is gereviseerd en het oude expansievat is er weer op gekomen
ze hebben onder de dop een tuitje gemaakt met een slangetje
wat in een flesje gaat
eerst zat er niks in dat flesje
nu hoorde ik water ik op onderzoek uit , zag ik dat het flesje over liep
kan het wezen dat die dop niet meer goed reageert, ik heb dus een nieuwe dop besteld
of loopt het dan nog over ,voor heen zat er geen tuitje aan ,dan kan volgens mij de boel ook niet overlopen
of heb ik dit verkeerd

Dat heb je verkeerd.
Bij een nieuwe dop zal het water ook naar het tankje lopen .
Als de motor warm wordt ,zet het water uit.
Teveel aan water gaat naar het expansie tankje toe.
Koelt de motor weer af,dan zuigt deze door onderdruk ,het water weer uit het expansietankje.
Als een expansietankje overloopt ,zit er teveel water in de motor of het tankje is te klein t.o.v. het aantal liters koelvloeistof inhoud van de motor.

Ik zie trouwens geen foto waar een expansietankje op staat, in dit draadje waar jij aan refereert.
ik heb aan de binnenkant bij de motor een soort koelbuizen maar dan van plaatstaal gelast,hier zit koelvloeistof in
om de motor te koelen.

Hoe wordt deze plaatstalen koelbuizenbak dan gekoeld?
het buitenwater zit op de uitlaat in het expansievat en boven in het expansievat zit koelvloestof
wie kan me hier meer over vertellen

Ik heb de indruk dat je ergens een belletje hebt horen rinkelen ,maar dat je niet weet waar en hoe de klepel erin moet hangen.
Want ik denk dat je het verschil niet weet tussen een warmtewisselaar en een expansietankje, mede gelet op je laatste uitspraak .

Maak een paar duidelijke foto's ,en plaats deze hier op het forum.
Wie hier kan posten ,kan ook foto's plaatsen.
Uitleg hoe ,vind je achter de grote emoticon met camera links op de frontpage.
Kwokko
 

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 31 Okt 2021, 12:23

ik heb nog geen eigen foto maar hoe plaats ik een foto
ik bedoelde dus de warmte wisselaar loop over
door een tuitje met slangetje naar een flesje
voor heen kwam er niks in het flesje nu loopt die over
ook zat er in het begin geen tuitje aan onder de dop ,dit heeft het revisie bedrijf
wel zo gemaakt.
waarom moet er een tuitje aan ,wat gebeurt er als het gat van het tuitje dicht gemaakt word
ik had hem ver onder de rand gevuld
waarom loopt die eerst niet over en nu wel
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 31 Okt 2021, 13:53

krijg er geen foto in alleen url
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 31 Okt 2021, 13:57

annfra schreef:krijg er geen foto in alleen url

Goed oefenen, gaat het zeker een keer lukken! !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 31 Okt 2021, 13:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Kwokko » 31 Okt 2021, 13:57

annfra schreef:krijg er geen foto in alleen url

Wie hier vragen kan stellen,kan ook foto's plaatsen.
Instructies over het e.e.a vind je hier: viewtopic.php?f=35&t=1112
Kwokko
 

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Kwokko » 31 Okt 2021, 14:13

annfra schreef:ik heb nog geen eigen foto maar hoe plaats ik een foto
ik bedoelde dus de warmte wisselaar loop over
door een tuitje met slangetje naar een flesje
voor heen kwam er niks in het flesje nu loopt die over
ook zat er in het begin geen tuitje aan onder de dop ,dit heeft het revisie bedrijf
wel zo gemaakt.
waarom moet er een tuitje aan ,wat gebeurt er als het gat van het tuitje dicht gemaakt word
ik had hem ver onder de rand gevuld
waarom loopt die eerst niet over en nu wel


Als je al niet snapt waarom er water uit loopt,heb dat eerder uiteengezet( uitzetting door warmte),lijkt het mij verstandig dat je professionele hulp zoekt bij iemand die verstand van zaken heeft ,i.p.v. zelf te gaan "knutselen en prutsen".

Nogmaals, waarom loopt het expansietankje over?
Het flesje loopt over omdat het niet toereikend is in verhouding met de inhoud van het koelsysteem, te klein expansietankje.
En/of er zit teveel koelvloeistof in de motor.

Waarom zit er een tuitje met slangetje en een expansietankje aan?
Om het koelvloeistof op peil te houden in je koelsysteem.

Vloeistoffen zetten uit als je het verwarmd.De volume wordt dan groter.
Bij afkoeling "zuigt" het systeem het door de onderdruk weer terug uit het flesje.

Hoe groot is het flesje?
1 liter, 2 liter , 5 liter?
Het flesje is je expansietankje.
We spreken dus niet van "flesje",maar van expansietankje.

Bier zit in een flesje, niet in een expansietankje. :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Oeverloos » 31 Okt 2021, 16:19

Koelsysteem DAF:

DAF motoren die in boten staan zijn gemariniseerd.
Er zijn drie soorten koelsystemen mogelijk in een boot.
- interkoeling, een intern met koelvloeistof gevuld systeem dat gekoeld met een warmtewisselaar door het buitenwater dat verdwijnt via de uitlaat naar buiten.
- kielkoeling, gesloten systeem, koeling via buizen onder het schip, soms met droge uitlaat, soms met extra buitenwater koeling alleen voor de uitlaat.
- vlakkoeling, gesloten systeem, koeling via een beun (rechthoekig vat) die in het vlak gelast zit, soms met droge uitlaat, soms met extra buitenwater koeling alleen voor de uitlaat..

Alle drie koelsystemen hebben een expansievat.
Voor zover ik mij herinner had de dop op het expansievat bij interkoeling een openingswaarde van 0,28.
Dat getal zou daar dus op moeten staan.
Als er teveel koelvloeistof in het koelsysteem zit, wordt het teveel bij bedrijfstemperatuur, (75-80 graden) via het slangetje aan de dop afgevoerd naar de bilge of bij heel nette schippers, keurig in een oud plastic flaconnetje.
Normaal is het expansievat voor 3/4 gevuld.

Citaat uit de gebruiksaanwijzing van de DAF:

“EXPANSIETANK
DAF-scheepsdieselmotoren zijn uitgerust met een kleine voorraadtank voor motorkoelwater, de zoge-naamde expansietank. Dit tankje mag niet helemaal vol worden gevuld, doch slechts voor driekwart ge-deelte. Een te vol gevulde tank zal aanleiding geven tot koelwaterverlies via het ontluchtingspijpje.”

Bron: https://ab-marineservice.com/wp-content ... AF_575.pdf

Vanaf blz 62, mariniseren DAF.

Je kunt niet zonder een goede gebruiksaanwijzing!

Hier op de volgende sites vind je verschillende gebruiksaanwijzingen van de DAF ook in het Nederlands.

http://www.varen4u.nl/Engines.html

https://ab-marineservice.com/blog/handleidingen/

Je doet er goed aan te kijken uit welke onderdelen het koelsysteem bestaat.
Zo leef je de motor kennen.

Als je een foto kunt plaatsen zijn er hier op het forum genoeg leden die je kunnen helpen.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten