Radiateurdop lekt DAF 475

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Oeverloos » 01 Nov 2021, 10:13

Je ziet hier volgens mij een DAF gemariniseerd voor kiel- of beunkoeling.
Dus een gesloten systeem van zo’n 200 liter koelvloeistof zonder interkoeling (warmtewisselaar).
Het expansievat koelt hier het spruitstuk.

De aansluiting boven op de elleboog is bedoeld voor de buitenwaterkoeling van de water gekoelde uitlaat.
Het buitenwater komt binnen ergens via de buitenwaterkraan op het vlak, gaat door de impellerpomp en dan direct naar de uitlaat.
Koelt dus alleen de uitlaat en niet de motor.

De motor wordt gekoeld door buizen onder de boot of door een beun in het vlak, rondgepompt door de interne waterpomp.

Houd er rekening mee dat als de motor uit de boot is geweest of als er een gereviseerde motor in de boot geplaatst is, dat je nog lang luchtbellen in het gesloten systeem kunt hebben.
Die lucht zet uit bij temperatuur stijging en kan dus leiden tot het onverklaarbaar overlopen van het koelssyteem.
Dat wordt afgevoerd via de overdrukventiel van de dop op het expansievat.

Mijn ervaring beperkt zich tot DAF’s met interkoeling, dus als dit onjuist is hoor ik het graag.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 01 Nov 2021, 13:07

Oeverloos . je hebt het aardig bij het rechte eind
dat water koelt inderdaad alleen de uitlaat.
ik heb dus geen buizen onder de boot ,maat vlak koeling.
rechts voor zit de kraan voor het buiten water, die naar de externe inpeller pomp gaat ,en dan naar de expansievat/warmte wisselaar.
en dan naar de waterlok en dan uitlaat .
als ik de water kraan vergeet, dan word het zo heet dat de waterlock smelt .
dus het water koelt de uitlaat.
als de water kraan open staat en de moter is aan, maar nog koud, dan loopt dit systeem over bij de dop.
daarom is mijn conclusie dat het water bij het koelvloeistof komt, en dan overloopt.
dus met andere woorden hij is lek.
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 01 Nov 2021, 15:10

Weer zo'n topic waar geen eind aan komt, stelletje ingenieurs, de foto's laten toch duidelijk dubbele slangklemmen op de moffen van het uitlaatspruitstuk zien en een buitenwaterpomp met wierbak !
Dus dan wordt het een interkoeler met het koelelement in het spruitstuk en als je hier aan twijfelt dan trek je het element er uit doe aan 1 zijde een tijgerplasticdop aan de ander zijde een stukje slang met een prop en een slangpilaar, zet er luchtdruk op en leg hem in de sloot.
It is so easy.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Marcel Spoor » 16 Okt 2022, 14:40

Is aan de foto's te zien inderdaad indirecte koeling. Tweede wat daar op wijst, is de rubberen uitlaatslang waar het externe koelwater op uitkomt. Twee pomps systeem, 1e voor het externe koelwater 2e voor de interne (koelvloeistof), systeem. Heb op 1 uitzondering na, een gelijkwaardig systeem in mijn boot liggen. Heb namelijk een warmtewisselaar los van het (koelwater) gevulde uitlaatspruitstuk zitten. Dus mijn (koelvloeistof gekoelde) uitlaat spruitstuk heb ik helemaal verbouwd, en er een aparte warmtewisselaar bij gezet. Met een apart expansievat.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Biertje1985 » 30 Mei 2023, 11:53

Ik heb al heel wat wat van die DAF motoren van dichtbij gezien, er is er niet 1 gelijk. of het moet een Originele DAF gemariniseerde versie is. (Niet deze dus)
Dit is naar mijn idee een Drinkwaard marinisatie. En die komt in vele vormen, op dit moment vaar ik er ook mee rond en dan nog een aloude CAV vaccum gestuurde brandstofpomp versie, bij jou zit er een
andere pomp op (Bosch denk ik) zonder die vaccuumregulateur.

Met interkoeling, misschien wel direct gekoeld onverigens omdat de interkoeler lek is, dat zou een storing kunnen zijn, en dan lekt de dop ook uiteraard.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten