Ik ben recent een boot gekocht, waar een DAF 475 in staat.
In principe had ik in mijn achterhoofd bij aankoop dat die wellicht vervangen diende te worden.
Maar na de overtocht afgelopen zaterdag denk ik daar anders over, en zou ik hem graag behouden.
Als hij namelijk warm is, loopt hij zeer netjes, en rookvrij.
enkel wanneer je tijdje stationair draait komt er ietsje rook uit, wat voor een DAF normaal word bevonden.
Wat ik echter niet normaal vind, is de enorme hoeveelheid blauw/grijzige rook bij koude start.
Hij start wel vlot bij +2 graden duurde het 2 seconden ofzo, en eenmaaal warm hoef je maar naar de sleutel te kijken en hij loopt.
Bij navraag bleken de kleppen voor het laatst gesteld in 2018 of 2019, zijn de verstuivers sinds de revisie in 2011 nooit meer nagezien, en werd er ook nog eens biodiesel in gegooid.
Ik wil dus eerst de kleppen stellen,
Controleren of de brandstofpomp nog mooi op tijd staat,
en de verstuivers vervangen.
en verder alle vloeistoffen en filters verversen.
Over die verstuivers heb ik een vraag,
Ik heb nog niets open gehaald, dus wellicht vraag ik iets voor de hand liggends.
De verstuivers zelf zitten onder het kleppendeksel,
aan de zijkant ervan, net onder het kleppendeksel gaan de diesel leidingen naar binnen.
- moeten die ook los, of kan dan van binnenuit onder het kleppendeksel.
- is er een risico dat er diesel in de motor lekt bij loshalen, daar ze onder het kleppendeskel zitten ? En zoja, hoe voorkom je dat het beste ?
- wie weet welke dopmaat ik nodig heb voort het tornen van de motor ? Ik weet dat ik het even op kan meten, maaar ik ben niet bij de boot.