door eagle2 » 13 Jun 2022, 23:41
BELANGRIJK! Allereerst dit:
De MD11 C en D hebben een wat afwijkend smeersysteem: De oliepomp bevindt zicht Niet In de motor, maar buiten de motor, op de voorzijde, achter het vliegwiel. De olie pers-en aanzuigkanalen zijn boringen door het raakvlak tussen motorblok en pomphuis. De zuigkanaalboring loopt naar een vertikaal aangebrachte grote boring, met daarin een buisvormige zeef, die tot in de carter olie reikt, en waar doorheen de olie wordt opgezogen. Die zeef wordt opgesloten door een grote messing plug. In het midden hiervan steekt de oliepeilstok, voorzien van schroefdraad en rubber dichtring. Als OF de peilstok, OF die plug niet aanwezig zijn, wordt alleen Lucht aangezogen, en valt de druksmering uit!
Dus Nooit de Peilstok bij Draaiende Motor Uitnemen!!
Dan de olielekkage:
De Carter-overdruk ten gevolge van gaslekkage langs de zuigerveren wordt afgevoerd via de olievuldop. Om eventuele meegevoerde olie(damp) af te vangen is die dop gevuld met staalwol, waarin de olie neerslaat, en terug lekt in de eronder liggende beker. De door de staalwol komende gassen komen uit het pijpje bovenop de olievuldop. Hierop is een slang gestoken die uitkomt in het luchtfilter (eigenlijk aanzuiggeruisdemper) van cilinder 2, en aldus wordt de carterlucht meegezogen met de inlaat lucht, de cilinder in. Eventuele oliedamp verbrandt daar dan.
In het luchtfilter zelf zit een gaasfilter. Indien er erg veel gaslekkage is, dus veel carterdruk, en de olievuldop de meegevoerde olie niet genoeg tegenhoudt, komt die in de zeef van het luchtfilter terecht.
Zolang de motor draait, wordt die olie weggezogen, maar na stopzetten lekt de zeef leeg, uit de tuit van het filter.
Er is dus kennelijk teveel carterdruk: Slechte zuigerveren, te dunne olie (Liefst ouderwetse 20W50), slechte olievuldop, Te hoog oliepeil, machine te stijl achterover, Verwijder het luchtfilter eens, en check of het een smeerboel is in het inlaatkanaal.....
Gr, Eagle