Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen
Geplaatst: 29 Aug 2022, 15:14
Hallo allemaal,
Sinds enige weken een trotse bezitter van mijn eerste boot (Marex 24 Suncab) die is voorzien van een Vetus M3.10 indirect gekoelde drie cilinder met TMC40 keerkoppeling. Het is een beetje een emotionele aankoop geweest en ben zo dom geweest om de motor en boot niet te laten keuren.
Ik ben zelf (nog) niet ervaren nog technisch, maar ik ben dit bootje als mijn project gaan zien en zoetjes aan bezig geweest met de eerste onderhoudsbeurt (Motorolie verversen, filters vervangen en zelfs de kleppen durven stellen).
Motor liep voor dit alles al niet helemaal lekker stationair (trillen en had meer >1000 toeren nodig om een beetje stabiel te lopen) en geeft witte rook als ik de motor onbelast meer toeren laat maken. Rook ruikt naar diesel en en misschien olie (denk ik) en er is een diesel filmpje op het water te zien. In eerste instantie kreeg ik de motor onbelast niet boven de 2500 toeren, terwijl het motor plaatje aangeeft dat de er 3600 toeren max uit het torretje moet kunnen komen. Na het kleppen stellen, loopt de motor netjes door naar 3600 toeren onbelast. Echter belast, kom ik niet verder dan 2500 toeren en bij de max. toeren krijg ik zwarte rook uit de uitlaat. Ik ben er inmiddels ook achter dat ik een linksdraaiende schroef heb op een rechtsdraaiende motor en zover ik heb begrepen kan de TMC40 keerkoppeling die ik heb dit wel aan echter is het niet ideaal aangezien ik dan maar 33% van zijn vermogen kan draaien en de bak enorm heet kan worden. Dit verklaard wellicht wel de zwarte rook bij max toeren en het probleem dat ik niet hoger kom dan 2500 toeren belast?
Na de nodige doe het zelf met wat begeleiding van vriend (automonteur), heb ik uiteindelijk een vetus monteur laten komen voor een compressie test en een algehele check, omdat het me niet lekker zat. Hij gaf aan dat er een bekend probleem is met dit type motor bij de water injectie naar de warmte wisselaar en dat er water terug kan hevelen in de motor en dat dit waarschijnlijk bij mij is overkomen aangezien ik geen beluchter heb tussen mijn wateraanvoer en de warmtewisselaar. De check die hij heeft gedaan was de gloeistift van de cilinder die het dichtst bij de uitlaatbocht zit eruit gehaald en met zijn duim afgedicht. Daarna kort de motor laten starten en toen wist hij het al, bijna geen compressie en mijn kop moet gereviseerd worden. Ik verbaasde me over de test methode maar aangezien ik er geen verstand van heb, heb ik hem gevraagd waarom hij er zo zeker van is, dat dit het probleem is. Het antwoord was ervaring.
Alhoewel de beste man heel hoog aangeschreven staat en een officiële Vetus monteur is, heb ik toch mijn twijfels of we niet wat hoofdstukken hebben overgeslagen alvorens de kop te late reviseren.....
De motor start prima, zelfs toen ik het vermoeden had dat 2 gloeistiften niet optimaal warm werden. Nu alle drie vervangen waardoor het starten nog sneller gaat. Geen rook na het starten en wel gaat de motor bokken tijdens het stationair draaien en moet ik de motor iets hoger in zijn toeren zetten. Ongeveer 1000 toeren is prima. Witte rook, kan niet helemaal plaatsen waar het precies naar ruikt maar ik denk diesel. Vergeet te vertellen dat ik last had van een dieselbacterie, dus ik heb de tank ook geheel doorgespoeld en gereinigd zover het kon aangezien ik geen mangat heb en alles door een 4cm flotter gat moest doen. Gespoeld met benzine en shock behandeling Acticide gegeven. Alle tests met de motor gedaan door de brandstof slangen (aanvoer en retour) direct in een jerrycan te plaatsen.
Wat ik tot nu toe heb gedaan aan de motor:
- Olie ververst (eerst twee keer doorgespoeld met olie voordat de Vetus motor olie erin ging)
- alle filters vervangen met die van de dieseldokter (Olie, brandstof filter)
- Brandstof slangen vervangen
- Gloeistiften vervangen
- Nieuwe Delphi groffilter geplaatst (nog niet in gebruik)
- Opvoer pomp filter gecheckt en schoongemaakt (was niet vies)
- Kleppen gesteld (waardes waren vrij ruim gemiddeld 0.4, terwijl handleiding 0.25 aangeeft)
Wat ik nog denk te kunnen testen:
- Verstuivers laten testen?
Voordat ik verder ga en de kop revisie overweeg zou ik heel graag willen weten of er zaken zijn die ik over het hoofd heb gezien en wat ik verder kan doen om zaken uit te sluiten voordat ik de hoofdprijs ga betalen.
Excuses voor de hele lange post, maar gezien ik nogal wat zaken heb aangepast weet ik niet of er iets invloed kan hebben of hebben gehad.
Dank voor het meedenken alvast...
Sinds enige weken een trotse bezitter van mijn eerste boot (Marex 24 Suncab) die is voorzien van een Vetus M3.10 indirect gekoelde drie cilinder met TMC40 keerkoppeling. Het is een beetje een emotionele aankoop geweest en ben zo dom geweest om de motor en boot niet te laten keuren.
Ik ben zelf (nog) niet ervaren nog technisch, maar ik ben dit bootje als mijn project gaan zien en zoetjes aan bezig geweest met de eerste onderhoudsbeurt (Motorolie verversen, filters vervangen en zelfs de kleppen durven stellen).
Motor liep voor dit alles al niet helemaal lekker stationair (trillen en had meer >1000 toeren nodig om een beetje stabiel te lopen) en geeft witte rook als ik de motor onbelast meer toeren laat maken. Rook ruikt naar diesel en en misschien olie (denk ik) en er is een diesel filmpje op het water te zien. In eerste instantie kreeg ik de motor onbelast niet boven de 2500 toeren, terwijl het motor plaatje aangeeft dat de er 3600 toeren max uit het torretje moet kunnen komen. Na het kleppen stellen, loopt de motor netjes door naar 3600 toeren onbelast. Echter belast, kom ik niet verder dan 2500 toeren en bij de max. toeren krijg ik zwarte rook uit de uitlaat. Ik ben er inmiddels ook achter dat ik een linksdraaiende schroef heb op een rechtsdraaiende motor en zover ik heb begrepen kan de TMC40 keerkoppeling die ik heb dit wel aan echter is het niet ideaal aangezien ik dan maar 33% van zijn vermogen kan draaien en de bak enorm heet kan worden. Dit verklaard wellicht wel de zwarte rook bij max toeren en het probleem dat ik niet hoger kom dan 2500 toeren belast?
Na de nodige doe het zelf met wat begeleiding van vriend (automonteur), heb ik uiteindelijk een vetus monteur laten komen voor een compressie test en een algehele check, omdat het me niet lekker zat. Hij gaf aan dat er een bekend probleem is met dit type motor bij de water injectie naar de warmte wisselaar en dat er water terug kan hevelen in de motor en dat dit waarschijnlijk bij mij is overkomen aangezien ik geen beluchter heb tussen mijn wateraanvoer en de warmtewisselaar. De check die hij heeft gedaan was de gloeistift van de cilinder die het dichtst bij de uitlaatbocht zit eruit gehaald en met zijn duim afgedicht. Daarna kort de motor laten starten en toen wist hij het al, bijna geen compressie en mijn kop moet gereviseerd worden. Ik verbaasde me over de test methode maar aangezien ik er geen verstand van heb, heb ik hem gevraagd waarom hij er zo zeker van is, dat dit het probleem is. Het antwoord was ervaring.
Alhoewel de beste man heel hoog aangeschreven staat en een officiële Vetus monteur is, heb ik toch mijn twijfels of we niet wat hoofdstukken hebben overgeslagen alvorens de kop te late reviseren.....
De motor start prima, zelfs toen ik het vermoeden had dat 2 gloeistiften niet optimaal warm werden. Nu alle drie vervangen waardoor het starten nog sneller gaat. Geen rook na het starten en wel gaat de motor bokken tijdens het stationair draaien en moet ik de motor iets hoger in zijn toeren zetten. Ongeveer 1000 toeren is prima. Witte rook, kan niet helemaal plaatsen waar het precies naar ruikt maar ik denk diesel. Vergeet te vertellen dat ik last had van een dieselbacterie, dus ik heb de tank ook geheel doorgespoeld en gereinigd zover het kon aangezien ik geen mangat heb en alles door een 4cm flotter gat moest doen. Gespoeld met benzine en shock behandeling Acticide gegeven. Alle tests met de motor gedaan door de brandstof slangen (aanvoer en retour) direct in een jerrycan te plaatsen.
Wat ik tot nu toe heb gedaan aan de motor:
- Olie ververst (eerst twee keer doorgespoeld met olie voordat de Vetus motor olie erin ging)
- alle filters vervangen met die van de dieseldokter (Olie, brandstof filter)
- Brandstof slangen vervangen
- Gloeistiften vervangen
- Nieuwe Delphi groffilter geplaatst (nog niet in gebruik)
- Opvoer pomp filter gecheckt en schoongemaakt (was niet vies)
- Kleppen gesteld (waardes waren vrij ruim gemiddeld 0.4, terwijl handleiding 0.25 aangeeft)
Wat ik nog denk te kunnen testen:
- Verstuivers laten testen?
Voordat ik verder ga en de kop revisie overweeg zou ik heel graag willen weten of er zaken zijn die ik over het hoofd heb gezien en wat ik verder kan doen om zaken uit te sluiten voordat ik de hoofdprijs ga betalen.
Excuses voor de hele lange post, maar gezien ik nogal wat zaken heb aangepast weet ik niet of er iets invloed kan hebben of hebben gehad.
Dank voor het meedenken alvast...