Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

Berichtdoor Kwokko » 14 Sep 2022, 17:07

JanSenior schreef:Iets beter nog is een bus, die in de kamer voor het vetkoord past, met een O-ringafdichting.

Maar waarom zou je dan het vetkoord willen laten zitten dan?
Kwokko
 

Re: Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

Berichtdoor JanSenior » 14 Sep 2022, 20:51

Dat zeg ik niet. Lekker weglaten
JanSenior
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 18:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

Berichtdoor Kwokko » 14 Sep 2022, 21:03

JanSenior schreef:Dat zeg ik niet. Lekker weglaten

Ik begrijp dan even niet hoe dat stukje buis met die flens eruit moet zien.
Laat je dan de originele pakkingdrukker achterwege?
Want aan die bus zit dan ook een flens toch?
Ik wil namelijk ook wel van het gemier af met die vetkoord.
Je wordt ouder en minder leniger. Dusssss. :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

Berichtdoor Wolf1 » 14 Sep 2022, 21:37

Snap jullie keerring drang niet helemaal !
Houden we hierbij ook nog rekening met de schroefas lager smeerring ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

Berichtdoor Kwokko » 14 Sep 2022, 22:15

Wolf1 schreef:Snap jullie keerring drang niet helemaal !

Ik denk dat je dan iets niet goed hebt gelezen.
Of jij snapt het niet.
Waarbij vanaf wil ,is het gemier om in dat kleine ruimte steeds weer bijna op de kop ,er een vetkoord in te moeten peuteren?
Aan gezien ik geen 20 of 30 meer ben ,en niet valide meer ben ,lukt dat steeds slechter.
Maar gezien jou teksten ,denk ik dat jij de meiden nog van je af slaan. :lol: :lol:
Houden we hierbij ook nog rekening met de schroefas lager smeerring ?

Vanwaar die angst bij jou dat we dat niet meer zouden doen?
Ik zou namelijk niet weten waaruit jij moet herleiden ,dat dat niet het geval zou zijn.
Voor smering hoef ik niet onderin dat gat, dat kan ook bv met een Groeneveld smeersysteem( beetje duur en overbodig) met tijdklok ,of met een Lincoln vetspuit met vetpatroon.Mogelijkheden genoeg
Kwokko
 

Re: Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

Berichtdoor Wolf1 » 15 Sep 2022, 09:52

Kwokko schreef:Ik denk dat je dan iets niet goed hebt gelezen.
Of jij snapt het niet.
Waarbij vanaf wil ,is het gemier om in dat kleine ruimte steeds weer bijna op de kop ,er een vetkoord in te moeten peuteren?
Aan gezien ik geen 20 of 30 meer ben ,en niet valide meer ben ,lukt dat steeds slechter.
Maar gezien jou teksten ,denk ik dat jij de meiden nog van je af slaan.

Lees nderdaat al dat gewouwel niet, en snap het dus ook niet !
Ik weet wel dat ik 20 jaar geleden mijn vetkoord vervangen heb, nadat het er 8000 uur in had gezeten, en kom nu terug van een tripje van 500 uur (waar ik samen met mijn vrouw, met het mooie weer,vreselijk van heb genoten) er is geen druppel water in 10000 uur binnen gekomen.
Die ene keer dat ik dat vervangen heb, heb ik gelijk gezien dat, dat volledig overbodig was.
Ik wil hiermee zeggen, als jij aan regelmatig aan je stopbus moet werken, is er iets anders aan de hand, en dat los je niet op met een keerring.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

Berichtdoor kajoe » 15 Sep 2022, 12:42

op mijn vorige schip luxe motor uit voorzorg 1 x vetkoort verwisselt in de 12 jaar wij voeren gemiddeld 10 maanden per jaar met tussen de 4 en 10 uur per dag nooit lekkage gehad .en wel iedere reis even voor het varen en er na een aantal slagen op het vet kanon
nu met mijn jachtje die ik nu van af 2015 heb ik nog nooit de flens van de galan aangedraaid wel voor iedere vaart en na iedere vaart even een aantalslagen op het vet kanon en nog steeds geen druppel water nar binnen .
ik moet zeggen dat op het grote schip 2 stuwlagers zaten tussen koppeling en galan .
bij mijn bootje maar 1 stuwlager een 30 cm van af de galan ,dus geen trillingen of beweging in de as .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

Berichtdoor JanSenior » 03 Okt 2022, 18:56

Kwokko schreef:Ik begrijp dan even niet hoe dat stukje buis met die flens eruit moet zien. :mrgreen:


Een bronzen bus die in het gat van de pakkingdrukker past met een 0-ring afdichting.
aan de motorzijde een verdikking waarin een royale oliekeerring past
Aan de motorzijde een losse stalen flens met boutgaten met de afmetingen van de pakkingdrukker-flens, die de boel op zijn plaats houdt.

Meermalen gemaakt
JanSenior
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 18:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

Berichtdoor Kwokko » 03 Okt 2022, 20:05

JanSenior schreef:Aan de motorzijde een losse stalen flens met boutgaten met de afmetingen van de pakkingdrukker-flens, die de boel op zijn plaats houdt.

Kun je daar dan ook de pakkingdrukker zelf, andersom gemonteerd voor gebruiken?
Of is deze qua materiaal sterkte daar minder solide voor.
Ik bedoel daarmee ,dat deze flens van een hardere metaalsoort moet zijn dan een bronzen pakkingdrukker.
Kwokko
 

Re: Schroefas vervangen en schroefasafdichting aanpassen

Berichtdoor Tonny » 03 Okt 2022, 20:22

Ik heb zopas 2 stuks PSS-Shaft seals besteld voor mijn watergesmeerde RVS schroefassen. Niet goedkoop maar volgens de recensies absoluut waterdicht en volledig onderhoudsvrij........ De afdichtingen met vetkoord lekken of lopen warm, oude brol, niet meer van deze tijd. Over een paar weken ga ik de nieuwe seals monteren. Hiervoor worden de aandrukkers omgedraaid en gaat de rubber balg er overheen. Een keramische dichtingsring drukt tegen een RVS ring die op de schroefas gemonteerd wordt en meedraait. Is een beetje het idee van de keramische afdichting van keuken- en badkamer kranen. Volgend vaarseizoen zullen we zien hoe het werkt, maar ik heb alle vertrouwen in de technologie.

Groeten, Tonny
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten