interne koelcircuit MD11 via Martec interkoeler aftappen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

interne koelcircuit MD11 via Martec interkoeler aftappen

Berichtdoor willem D » 25 Okt 2022, 14:54

Ik heb een MD11D met een 'after market' Martec interkoeler. Door de motor loopt dan ook koelvloeistof welke door de warmtewisselaar van het Martec gebeuren met buitenwater wordt gekoeld. Nu wil ik de interne koelvloeistof vervangen omdat ik geen idee heb hoe lang het er al in zit. Mijn probleem is echter dat ik heel slecht bij de aftap pluggen op de motor kan komen.
Mijn vraag is kan ik de retour slang, die op het expansietankje van de Martec zit loshalen en in een fles hangen en vervolgens het elektrische pompje van de Martec laten draaien om het interne circuit van de motor leeg te pompen? Of pomp ik dan slechts een klein deel van de koelvloeistof weg? Of kan ik misschien een andere slang op het Martec systeem loskoppelen om de koelvloeistof te verwijderen zonder de pluggen op de motor open te zetten?
willem D
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 Jun 2022, 08:42
ligplaats: friesland
info: joda 24, volvo penta MD11D

Re: interne koelcircuit MD11 via Martec interkoeler aftappen

Berichtdoor eagle » 26 Okt 2022, 10:28

Helaas, dat zal niet zondermeer gaan..

De Martec zelf leeg laten lopen door het losnemen van de haakse verbindingsslang onderaan het expantietankje, en de slangklem aan de andere kant daarvan oplossen, dan die een halve slag draaien, totdat hij naar beneden wijst.

De motor zelf: Thermostaathuis demonteren, thermostaat wegnemen.Aan de zijkant van het pompje de S vormige slang losnemen.

Perslucht aansluiten aan die slang; De koelvloeistof stroomt dan uit de opening waar de thermostaat zat.
Of:
Aan de S slang een slang van ca 1/2 meter koppelen, recht omhoog houden, trechter erop, verse koelvloeistof erin vullen; de oude vloeistof stroomt nu uit (vies). Als er nieuwe vloeistof verschijnt; stoppen. Motor zit nu vol met nieuwe vloeistof.

Alles weer monteren. Tankje vullen, pompje starten, bijvullen tot max niveau, in het tankje kijken; doorgaan totdat het retourstraaltje zonder haperen stroomt.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: interne koelcircuit MD11 via Martec interkoeler aftappen

Berichtdoor willem D » 27 Okt 2022, 07:20

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Echter ook het Martec pompje etc. zijn erg slecht bereikbaar. Ze hebben het systeem aan SB naast de motor gemonteerd en het geheel zit tegen de geluidsisolatie aan.
Ik neig er nu toch naar om op de motor zelf maar af te tappen. Ik voel met mijn hand aan de SB kant van de motor twee 'kraantjes' op de cilinderbehuizing. Het voelt tenminste als kraantjes, maar misschien zijn het ook pluggen o.i.d. Moet ik beide in gewoon open draaien en de koelvloeistof in de bilge laten lopen en het systeem dan via het expansie tankje van de Martec weer vullen? Of werkt dit bij een Martec systeem ook niet?
willem D
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 Jun 2022, 08:42
ligplaats: friesland
info: joda 24, volvo penta MD11D

Re: interne koelcircuit MD11 via Martec interkoeler aftappen

Berichtdoor eagle » 28 Okt 2022, 20:36

Ja, dat kan wel.

Een MD11c/d heeft drie aftapkranen: Bij beide cilindermantels: Onderaan, SB zijde; Bij cil 1 via een haaks bochtje (Startmotor zit ervoor), Bij cil 2 recht erin. En een derde aan de onderzijde van het uitlaatspruitstuk.
Speciale messing plugkraantjes, losdraaien tegen de klok in, tot het stopje los lijkt te zitten. Nu stroomt de vloeistof er uit. Indien het kraantje verstopt is, kan het stopje er geheel uitgedraaid worden door het opnieuw verder los te draaien terwijl er dan tegelijkertijd aan wordt getrokken. Vervolgens kan het kraantje doorgeprikt worden met een ijzerdraadje..

Vullen zoals eerder vermeld..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten