Lekkage PRM keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor Kwokko » 20 Nov 2022, 13:37

SimondeDanser schreef:En dan moet ik aan de binnenkant ergens tegen aan kijken? En weet je misschien ook waarvoor dat "iets" dan dient? M.a.w. wat gebeurt er als dat "iets" er niet (meer) is?
Ik ga er van de week naar kijken.

Ik geloof er niks van ,dat het bochtje aan de binnenkant zou ontbreken, want zo ik het lees a.d.h.v. de tekening van het manual , zit dat bochtje van binnenuit gemonteerd.
(Pak een lange sate prikker ,en steek die in het pijpje , want kijken in een donker gat ,dan zie je nog niks. :mrgreen: )
Als deze er niet zit , moet de kk uitelkaar ,want dat is dan vergeten bij in de inbouw.
Zou kunnen,g maar geloof jij dat?

Wat mij ook opvalt , is dat op de foto die jij hebt gemaakt, je 2 pijlen hebt getekend.
Bij de rechtse pijl kan dat olie niet komen,want tussen de linker pijl en de rechter pijl zit een deksel verhoging (brugje) ,en daar gaat de olie niet overheen.

Een oplossing heb ik niet , maar een uitsluiting heb ik wel.
Pak een stukje slang die om de ontluchting past , van hooguit anderhalve cm lang.
Neem een slang die de binnendiameter heeft ,van die andere zijn buitendiameter, want je moet de kop van het ontluchtingspijpje vrijhouden.
Neem een slangklem ,en knel deze combi vast op dat ontluchtingspijpje, en leid de slang naar een opvangmogelijkheid .
Daarmee sluit je uit , of het aan de ontluchting ligt.
Komt er dan nog olie op die bewuste plaatsen van je beide pijlen,dat ligt je probleem elders.
Zo zou ik het doen om iets uit te kunnen en kost je bijna niks.

Je kunt trouwens ook de olie die op de bewuste plaatsen ligt ,kunnen laten analyseren ,en zien of deze overeenkomt met je olie uit de keerkoppeling. Dan weet je ook of het dezelfde olie is.
Maar die oplossing heeft een prijskaartje.
Kwokko
 

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 20 Nov 2022, 13:41

Navigo schreef:HH,

Als je nu op pagina 38 kijkt van https://www.prm-newage.com/media/File/302%20man.pdf.

Dan zie je des betreffende bocht, ik denk zelf dat deze er zit vanwege de rondslingerende olie vanaf de koppelingsplaten.
Mogelijk dat deze niet goed zit. Of er niet zit.

Navigo

Bedankt. Ik had hem na enig zoeken ook op de tekening gevonden. Ik ga kijken wat er wel of niet zit.
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 23 Nov 2022, 12:33

Kwokko schreef:Ik geloof er niks van ,dat het bochtje aan de binnenkant zou ontbreken, want zo ik het lees a.d.h.v. de tekening van het manual , zit dat bochtje van binnenuit gemonteerd.
(Pak een lange sate prikker ,en steek die in het pijpje , want kijken in een donker gat ,dan zie je nog niks. :mrgreen: )
Als deze er niet zit , moet de kk uitelkaar ,want dat is dan vergeten bij in de inbouw.
Zou kunnen,g maar geloof jij dat?

Wat mij ook opvalt , is dat op de foto die jij hebt gemaakt, je 2 pijlen hebt getekend.
Bij de rechtse pijl kan dat olie niet komen,want tussen de linker pijl en de rechter pijl zit een deksel verhoging (brugje) ,en daar gaat de olie niet overheen.

Een oplossing heb ik niet , maar een uitsluiting heb ik wel.
Pak een stukje slang die om de ontluchting past , van hooguit anderhalve cm lang.
Neem een slang die de binnendiameter heeft ,van die andere zijn buitendiameter, want je moet de kop van het ontluchtingspijpje vrijhouden.
Neem een slangklem ,en knel deze combi vast op dat ontluchtingspijpje, en leid de slang naar een opvangmogelijkheid .
Daarmee sluit je uit , of het aan de ontluchting ligt.
Komt er dan nog olie op die bewuste plaatsen van je beide pijlen,dat ligt je probleem elders.
Zo zou ik het doen om iets uit te kunnen en kost je bijna niks.

Je kunt trouwens ook de olie die op de bewuste plaatsen ligt ,kunnen laten analyseren ,en zien of deze overeenkomt met je olie uit de keerkoppeling. Dan weet je ook of het dezelfde olie is.
Maar die oplossing heeft een prijskaartje.

Bedankt voor je suggesties.

Het ontbreken van het bochtje onder de ontluchter lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk. Maar ik zal het toch controleren.

Dat van de verhoging in het randje waar ik steeds smeerolie vind dat klopt. En daaruit concludeer ik ook dat de olie ergens van bovenaf moet komen. Anders kan het onmogelijk in dat randje belanden. Dan zijn er maar 2 mogelijkheden, de olie komt via: 1. de ontluchter of 2. de peilstok. De rest zit allemaal lager of helemaal aan de andere kant van de kk. En de andere kant loopt onder ca. 45 graden naar bb af. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat olie vanaf de bb zijde tegen de zwaartekracht in naar sb kruipt.
De afdichtingsring onder de peilstok bleek beschadigd, dus die heb ik vorig seizoen al vervangen door een nieuwe. Maar het probleem is gebleven.
Het feit dat er een afdichtingsring onder de peilstok zit geeft wel aan dat er kennelijk altijd een beetje druk in de kk wordt opgebouwd. Vreemd omdat er ook al een ontluchter gemonteerd is. Die zou toch een eventuele overdruk meteen af moeten voeren.

De lekkage moet m.i. om 2 redenen aan de kk toegeschreven worden:
1. De olie in de kk is blank en die in de motor is zwart. En onder de kk ligt blanke olie.
2. Het oliepeil in de kk zakt gedurende het seizoen heel langzaam en dat van de motor blijft stabiel.

De oplossing om de ontluchter aan te sluiten op een reservoir had ik zelf ook al bedacht (en ook hier beschreven). Dus dat ga ik ook doen. De spullen liggen al klaar.
De kk heb ik inmiddels met ontvetter helemaal schoon gemaakt en deze is weer spic en span. Voordat ik weer ga varen zal ik er nog wat krijtstrepen op zetten en na iedere tocht de kk minitieus bekijken.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor Navigo » 23 Nov 2022, 13:13

HH,

Ik geloof er niks van ,dat het bochtje aan de binnenkant zou ontbreken,


Het gaat er niet om wat je gelooft, het gaat erom dat je iets systematisch gaat uitsluiten. Vandaar een controle en krijtstrepen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Jan 2023, 23:07

Navigo schreef:HH,

Nog een andere gedachte; is de ont/ beluchter wel helemaal compleet?
Aan de binnenzijde hoort ook nog een gebogen(haaks om) onderdeel te zitten.

Je kunt dus niet recht naar beneden kijken, het gebogen onderdeel; bochtje loopt naar sb weg.

Navigo

Het gebogen haaks om bochtje aan de binnenzijde van de koppeling zit er gewoon. Het hangt rechtstreeks aan de ontluchter.
Dat is trouwens een gevaarlijke constructie. Als je de ontluchter eraf schroeft dan zou het zomaar kunnen zijn dat je het stukje doorvoer wat van buiten naar binnen loopt er mee afdraait. Als dat gebeurt dan valt dat haaks om dingetje aan de binnenzijde in de keerkoppeling. Wat er dan precies gebeurt dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat dan de kk open moet want daar kom je anders nooit meer bij.
De ontluchter is inmiddels vervangen door een slangpilaar met daaraan een dun slangetje wat in een aluminium fles uit komt. Zodra het een beetje vaarweer wordt zal ik deze constructie eens gaan uitproberen. Ik ben benieuwd.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor RuudM » 17 Jan 2023, 10:26

Felix,

laat het ons weten, een schone bilge ben ik ook van.

Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Jan 2023, 18:53

RuudM schreef:Felix,

laat het ons weten, een schone bilge ben ik ook van.

Ruud

Ja, dat zal ik doen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Mrt 2023, 12:43

RuudM schreef:Felix,

laat het ons weten, een schone bilge ben ik ook van.

Ruud

Ruud,
Nadat ik de koppeling van de winter met ontvetter helemaal schoon had gemaakt en er ook krijtstrepen op had gezet heb ik nu, na ca. 1 uur draaien, een lekkage ontdekt. Er komt olie tussen de nippel waarop de ontluchter zit geschroefd en het huis door.
Hoe ik daar een afdichting tussen ga krijgen zonder dat de nippel met daaraan het vreemde schelpje aan de binnenzijde naar beneden valt daar moet ik nog even goed over nadenken. Eigenlijk moet er een afdichtingsring aan de binnenkant van de koppeling op de nippel geplaatst worden. Maar of ik daar de koppeling helemaal voor open wil gaan maken dat weet ik nog niet.
Wellicht ga ik het eerst maar eens proberen met een o-ring aan de buitenzijde over de nippel heen. Dat zal ook een uitdaging worden want om die aan te brengen mag de nippel ook niet naar beneden vallen.
Maar goed, in elk geval lijk ik nu een oorzaak te hebben gevonden.

Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor RuudM » 29 Mrt 2023, 21:06

Felix,

Bedankt voor je terug koppeling. Ik ga het bij ons ook even onderzoeken. Verf ziet er bij ons nog helemaal intact uit…


Succes!
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Mei 2023, 22:20

Hallo Ruud,
Het lijkt erop dat ik de lekkage bij de be- of ontluchter nu onder controle heb.
Ik heb eerst het door Dintra geadviseerde klepje van de beluchter verwijderd. Daarna een 8mm Fischer plug in het pijpje geschoven en daar een houtschroef half ingedraaid. Aan de houtschroef een nylon draadje vastgemaakt en dat ergens boven de kk vast gezet zodat het pijpje na verdere demontage niet per ongeluk in de keerkoppeling kon vallen. Daarna de moer waar het pijpje mee vast zat verwijderd. Onder de moer zat een usit-ring waarvan het rubber hard en vervormd was.
De moer heb ik voor de zekerheid aan de onderzijde even schoon gedraaid zodat ik zeker was dat daar geen oneffenheden op zaten.
Ter vervanging van de usit-ring heb ik een kunststof ring gedraaid. De moer heb ik met blauwe siliconenpakking tegen de ring aan gedraaid.
De eerder gemonteerde fles met ontluchtslangetje heb ik nog laten zitten. Pas als ik weet dat het definitief werkt haal ik deze misschien weer weg.
Ik heb sindsdien nog niet veel motoruren, maar mijn krijtstrepen blijven nu wel droog. En dat was voorheen wel anders. Binnenkort hoop ik aan een grote reis te gaan beginnen. Dan zal moeten blijken of het echt werkt, ook als alles dagenlang warm is.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten