Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken
Geplaatst: 22 Nov 2022, 21:26
Kwokko schreef:Hier moet ik Wolf1 gelijk in geven.
Waarom zijn methode niet even gevolgd?
Want je zet de motor in principe weg tot volgend jaar ,en in die tussentijd kan er veel gebeuren waarmee je dan onaangenaam verrast wordt.
Alsnog nog die verstuivers eruit ,en een beetje boorolie op de zuigers spuiten.
Zoveel werk zit daar niet in.
Na de olie- en filterwisseling de motor warmdraaien met de olievuldop eraf; Het restwater verdampt door de vul opening.
Toevoeging van een weinig boor olie ( klassieke Emulgeer olie shell Dromus B) kan in het inlaatspruitstuk worden gespoten. Geen moderne snij/boor olie gebruiken!!
Kwokko schreef:Heb je dan de thermostaat ook eerst verwijderd?
Zo niet ,dan moet ik nog zien,dat het koelvloeistof achter de thermostaat zit,en rondom de cilinders zit.
Want de thermostaat blijft bij een koude motor dicht staan ,en dan gaat het koelwater/koelvloeistof via de bypass naar de uitlaatslang.
Bij buitenwatergekoelde motoren eerst het blok aftappen. ( de 2qm30 heeft daartoe aan BB zijde een aftap-naaldafsluitertje).
Pas daarna bij draaiende motor de koelvloeistof toevoeren. Een thermostaat regelt het uittreden van het koelwater bij de uitgang van het koelcircuit van het blok, niet aan de aanvoer ingang.. Daarom zal de koelvloeistof eerst het lege blok vullen, en niet de gesmoorde bypass. De lucht verdwijnt door de voorloop opening in de thermostaatklep.
Kwokko schreef:Je kunt m.i. je motor beter indirect gekoeld gaan maken.
Daar zijn wel mooie after market setjes voor te koop.
Dan heb je dit niet ,en als voordeel , je motor komt en blijft op bedrijfstemperatuur, wat de motor ten goede komt.
Mee eens!
Martec heeft daar warmtewisselaars voor. Ook een warmere thermostaat plaatsen (75-80 gr C), en een warmere gever voor het temp alarm, of thermometer.
Gr, Eagle