Facet pompje

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Facet pompje

Berichtdoor Wilfried » 28 Nov 2022, 22:59

@Eagle
Nee, op accu
Nee
Nee
12.6 Volt op het pompje, gecheckt met multimeter

Ik ga 5 meter koperen leiding vervangen, misschien zit er daar iets van vuiligheid die uit de tank komt. De tanks zijn uit kunstof ( pp ) op maat gemaakt, misschien is er bij de constructie iets achter gebleven.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Navigo » 28 Nov 2022, 23:58

HH,

Is die 12,6Volt gemeten op het pompje met draaiende motor?

12,6Volt als accuspanning zou kunnen, als de dynamo zijn werk doet ligt deze normaliter ergens rond de 14Volt.
Als je het pompje niet voelt pulseren, staat of de “plunjer” vast of een component is verbrand.

Als alles schoon is zou hij iig weer moeten pulseren, tenzij een component verbrand is. Dit gebeurd niet zomaar en zeker niet twee keer achter elkaar.

Sloop je oude pompje eens open en meet eens de spoel in ohmse weerstand? Bekijk alles eens goed, voordat……..

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Wilfried » 29 Nov 2022, 01:07

Die 12.6 volt is gemeten nadat het pompje kapot was, ter controle als het pompje wel stroom kreeg.
Plunjer is er uit en pompje doet niets als ik het aansluit rechtstreeks op een accu.
Ga het eens proberen open te gooien.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Navigo » 29 Nov 2022, 09:26

HH,

Zie linkje, kijk maar of je er iets mee kan.
https://www.youtube.com/watch?v=Dtf66p8M11g&t=297s

Geeft in ieder geval duidelijk de werking en opbouwvolgorde weer.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor Wilfried » 29 Nov 2022, 10:29

Prachtige video.

Bij mijn pompjes zal het dus de elektronica zijn die het begeven heeft.

Vermoedelijke reden: vervuiling of verstopping in de aanvoer.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Facet pompje

Berichtdoor eagle » 29 Nov 2022, 15:20

Opvoerpompen, mechanisch, of elektrisch, hebben als eigenschap, dat de afnemer (de inspuitpomp) de opbrengst bepaalt.
Bij vrije Uitgang leveren ze een veelvoud van wat nodig is! Maar door de uitgang af te knijpen, kan elke hoeveelheid tussen 0 en max worden verkregen, zonder dat de druk zal stijgen!
Aldus krijgt de inspuitpomp diesel aangeboden met een vaste (lage) druk, en bepaalt deze zelf, hoeveel hij toelaat (...nodig heeft bij een bepaalde belasting van de motor).
Als zo,n pomp verstopt raakt, of de aangesloten leidingen, wordt de pompwerking gewoon doorgezet; hij denkt dat de inspuitpomp niets nodig heeft.. Is er een gedeeltelijke verstopping, dan past de pomp zich hier op aan door zijn opbrengst te verminderen; hij ziet dan de deel verstopping aan voor de ingangsweerstand van de brandstofpomp, en zal dus te weinig leveren aan deze, waardoor er vermogensverlies ontstaat, en/of het zg "hunten".
Maar de pomp gaat er Niet stuk van...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten