Eind vorig seizoen merkte ik iets meer gerammel van de motor tijdens een vaartocht dan gewoonlijk. De flexibele koppeling tussen de keerkoppeling en schroefas bleek beschadigd en de rubbers behoorlijk versleten (zie foto). Omdat de koppeling vervangen moet worden lijkt het mij ook logisch om de trillingsdempers van de motor te vervangen, zeker aangezien er een scheur zit in minstens één demper (zie vierde foto).
De motor is een Peugeot Indenor DTP-40. Volgens de specificaties is het gewicht (incl. keerkoppeling) 231 kg. Ervan uitgaande dat het gewicht gelijk verdeeld is heb je dan 58 kg per blok.
Ik ben uitgekomen op Vetus K100 trillingsdempers, die een minimum belasting van 50 kg, een maximale belasting van 100 kg en een hardheid van 65 shore hebben. Deze hebben dezelfde afmetingen als de oude dempers. Op https://www.ace-ace.nl/nl/berekeningen/trillingsdemper-berekening.html kom ik ook uit op dempers met een hardheid van 65 shore.
Mijn vraag is dus - zijn deze trillingsdempers een verstandige keuze of kan ik beter een iets zachtere variant (55 shore bijvoorbeeld) kiezen? Of 55 voor en 65 achter (om de trillingen aan de kant van de flexibele koppeling te verminderen)?
De schroefas is vetgesmeerd en er is geen stuwdruklager. De afstanden tussen de dempers dwarsschips en langsschips zijn respectievelijk 440 mm en 550 mm.