Svalk schreef:Ik denk dat @MOPOLCAMPER helemaal gelijk heeft en @SIMONDEDANSER ook. Het is de rompsnelheid die bepaald. Ik denk ook dat als je vol gas geeft je gemakkelijk op je theoretische maximale toerental zult komen en is je schroef dus te klein voor je motor en zou je nog een grotere schroef of schroef met meer bladen kunnen overwegen maar nogmaals het verschil zal minimaal zijn vanwege de rompsnelheid. Je zou echter wel problemen kunnen krijgen met deze motor omdat deze naar alle waarschijnlijkheid altijd onderbelast loopt en daar kun je weinig aan doen ben ik bang anders dan een grotere schroef te plaatsen maar of dat effect op je snelheid gaat geven is maar zeer de vraag.
Je schroef vergroten of van de bestaande schroef de spoed vergroten kan ook nadelig werken. Je minimale snelheid gaat ermee omhoog wat lastig kan zijn in klein vaarwater omdat je dan mogelijk al bij stationair toerental de maximum toegestane snelheid overschrijdt.
Daarnaast neemt de thermische belasting van de motor toe. Je gaat dan onder normale omstandigheden langzamer draaien om dezelfde kruissnelheid te varen. Dit betekent dat de motor hetzelfde vermogen moet leveren als voorheen. Maar doordat het toerental lager is draaien ook de smeeroliepomp en de koelwaterpomp langzamer. En dat verhoogt de thermische belasting van de motor.
Ik zou het maar eens zo laten als het is want de kans dat verandering iets oplevert is nihil.
Mvg Felix