Vermogen Perkins 4.154

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Ronaldjack » 09 Mei 2023, 10:53

Hallo, ik ben Ronald nieuw op dit forum en in het bezit van een Biam 800 met een Perkins 4.154 Diesel die bij 3500 toeren 70PK levert . ( ook volgens spec )

Nu loopt de diesel lekker rustig en mooi, alleen heb ik een vraag.

Mijn diesel loopt niet harder dan 8 knopen ( ongeveer ) 15 Km/u.

Nu lees ik op meerder sites dat er andere motoren met minder PK,s harder lopen qua snelheid dan die van mij ?

Mijn vraag ?
Waar zou dat aan kunnen liggen ( uitgaande van een zelfde soort boot )

Is er wat aan te doen om mijn diesel wat harder te laten lopen qua snelheid ?

Hoop dat er wat reacties komen ben echt benieuwd naar wat antwoorden of evt. oplossingen.

Mvg Ronald
Ronaldjack
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 Mei 2023, 10:40
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats:
info: Biam 800
Perkins 4.154 70 PK Diesel

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Mopolcamper » 09 Mei 2023, 14:19

Bootje zit op zijn rompsnelheid. Je kunt wel meer gas geven maar dat leidt alleen maar tot een groter gat in het water en in je dieseltank. Motor is veel te groot voor het bootje, had het gemakkelijk met 30 pk afgekund.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor SimondeDanser » 09 Mei 2023, 15:45

En niet alle verhalen geloven van lieden die beweren dat ze met minder vermogen toch harder lopen. Dat hoort thuis in het rijk de fabelen.
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Svalk » 09 Mei 2023, 16:55

Ik denk dat @MOPOLCAMPER helemaal gelijk heeft en @SIMONDEDANSER ook. Het is de rompsnelheid die bepaald. Ik denk ook dat als je vol gas geeft je gemakkelijk op je theoretische maximale toerental zult komen en is je schroef dus te klein voor je motor en zou je nog een grotere schroef of schroef met meer bladen kunnen overwegen maar nogmaals het verschil zal minimaal zijn vanwege de rompsnelheid. Je zou echter wel problemen kunnen krijgen met deze motor omdat deze naar alle waarschijnlijkheid altijd onderbelast loopt en daar kun je weinig aan doen ben ik bang anders dan een grotere schroef te plaatsen maar of dat effect op je snelheid gaat geven is maar zeer de vraag.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Svalk » 09 Mei 2023, 17:36

SimondeDanser schreef:En niet alle verhalen geloven van lieden die beweren dat ze met minder vermogen toch harder lopen. Dat hoort thuis in het rijk de fabelen.


Harder waarschijnlijk niet vanwege diezelfde rompsnelheid maar dezelfde snelheid is zeker wel mogelijk, groter en zwaarder is niet altijd beter of effectiever.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor SimondeDanser » 09 Mei 2023, 19:02

Svalk schreef:Ik denk dat @MOPOLCAMPER helemaal gelijk heeft en @SIMONDEDANSER ook. Het is de rompsnelheid die bepaald. Ik denk ook dat als je vol gas geeft je gemakkelijk op je theoretische maximale toerental zult komen en is je schroef dus te klein voor je motor en zou je nog een grotere schroef of schroef met meer bladen kunnen overwegen maar nogmaals het verschil zal minimaal zijn vanwege de rompsnelheid. Je zou echter wel problemen kunnen krijgen met deze motor omdat deze naar alle waarschijnlijkheid altijd onderbelast loopt en daar kun je weinig aan doen ben ik bang anders dan een grotere schroef te plaatsen maar of dat effect op je snelheid gaat geven is maar zeer de vraag.

Je schroef vergroten of van de bestaande schroef de spoed vergroten kan ook nadelig werken. Je minimale snelheid gaat ermee omhoog wat lastig kan zijn in klein vaarwater omdat je dan mogelijk al bij stationair toerental de maximum toegestane snelheid overschrijdt.
Daarnaast neemt de thermische belasting van de motor toe. Je gaat dan onder normale omstandigheden langzamer draaien om dezelfde kruissnelheid te varen. Dit betekent dat de motor hetzelfde vermogen moet leveren als voorheen. Maar doordat het toerental lager is draaien ook de smeeroliepomp en de koelwaterpomp langzamer. En dat verhoogt de thermische belasting van de motor.
Ik zou het maar eens zo laten als het is want de kans dat verandering iets oplevert is nihil.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Ronaldjack » 09 Mei 2023, 19:40

Allen bedankt voor alle antwoorden.

Ik heb weer wat geleerd.
Mijn conclusie is dan ook,
Gewoon zo laten zoals het nu is en lekker genieten.

Want bij mijn voorgaande boot heb ik alleen maar ellende gehad en daar ben ik nu eigenlijk wel een beetje klaar mee.


Nogmaals bedankt
Mvg Ronald
Ronaldjack
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 Mei 2023, 10:40
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats:
info: Biam 800
Perkins 4.154 70 PK Diesel

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor helenakruiser » 09 Mei 2023, 21:48

Dit vind ik bij een dealer ....Deze Biam 800 is voorzien van een 86pk Volvo Penta diesel motor. Deze sterke en betrouwbare motor maakt dit een snel varende boot.(25km/h) Dit maakt deze Biam uitermate geschikt voor rivieren, grote meren en tripjes naar de Waddeneilanden.

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Ronaldjack » 11 Mei 2023, 17:45

helenakruiser schreef:Dit vind ik bij een dealer ....Deze Biam 800 is voorzien van een 86pk Volvo Penta diesel motor. Deze sterke en betrouwbare motor maakt dit een snel varende boot.(25km/h) Dit maakt deze Biam uitermate geschikt voor rivieren, grote meren en tripjes naar de Waddeneilanden.

Vriendelijke groet


Oke,
dat kan kloppen maar ik heb een Perkins 70 PK en geen 87 PK.
Ik denk dat het bij iedere motor anders is qua snelheid.
Bedankt voor de reactie.
mvg Ronaldjack
Ronaldjack
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 Mei 2023, 10:40
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats:
info: Biam 800
Perkins 4.154 70 PK Diesel

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Mopolcamper » 11 Mei 2023, 18:42

Jij snapt het kennelijk niet.
Een boot gaat nooit harder dan zijn rompsnelheid, tenzij het een planerend is en zich dus uit het water verheft.
Al leg je er 1000 pk in, de rompsnelheid is in jouw geval bepalend.
Die dealer is waarschijnlijk een man in een pak.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten