Beste allemaal, mijn naam is Ramon en kom uit het midden van het land. Afgelopen Koningsdag een (vinden wij) hele leuke Aquanaut 750 van een kennis overgenomen waar wij zeer blij mee zijn. Maar waar tegelijkertijd een koelprobleem is ontstaan na de winterperiode waar ik wat advies over zou willen hebben van de kenners, evenals over de opstelling van het koelsysteem
Ik heb al vele uren gelezen op het forum en ben een heel stuk wijzer geworden over de verschillende manieren van koelen toegepast in boten/schepen.
Zoals gezegd een Thornycroft T90 met vlakkoeling (Blokland) uitgerust, dus droge uitlaat, indirecte koeling en geen wierpot. Ook geen impeller. Volgens velen een fijn systeem.. als het werkt..
Mijn kennis heeft er vorig jaar de Elfstedentocht mee gevaren, 600km in 2 weken en geen problemen.. al heeft hij in het verleden wel eens een koelprobleem gehad maar dat was later weer weg.
Het probleem is als volgt: kokende motor op geheel willekeurige tijden. Plaatselijk kokend dan, want er zit een thermostaat in van 60 graden, waar de motor normaal gesproken netjes op blijft hangen. Wanneer de motor gaat koken, loopt de temperatuur ineens snel op naar 70-80, Max 90 graden en dan begint hij uit het expantievat te spuwen en te borrelen. Dus op de plek van de temperatuursensor is de motor nog niet op kooktemperatuur (de sensor zit om welke reden dan ook op de andere kopse kant, dus niet aan de kant van de thermostaat waar hij volgens mij oorspronkelijk hoort).
Ik kan zo uren varen op 1200rpm, niks aan de hand. Het koken begint als ik een tijdje 2000rpm ga varen, of juist ff stationair voor een brug lig te wachten. Maar soms ook niks aan de hand.
Ik dacht dus een luchtbel. Bovenste slang van de thermostaat naar het spruitstuk verwijderd en inderdaad een hoop lucht. Alles ontlucht op deze manier, en toen heb ik twee middagen probleemloos uren kunnen varen. De derde middag, na een anderhalf uur probleemloos varen, even stationair voor een brug, temperatuur in een minuut naar de 85-90 graden en weer begint het spuwen uit het expantievat. Zoon aan het stuur gezet, geen mogelijkheid om aan te leggen dus ik tijdens de vaart de bovenste koelslang weer los, waarop het expantievat stopt met spuwen, maar er uit de bovenste slang alleen maar damp onder druk vandaan komt en vrijwel geen kvs (heel vreemd want dit is de slang vanaf de thermostaat, een beetje lucht snap ik wel maar hier bleef stoom uit komen )
Na een tijdje spelen hiermee kwam er op een gegeven moment weer wat vloeistof uit en daalde de temperatuur vrij snel weer naar de 60 graden en zijn we verder gevaren. Probleemloos anderhalf uur terug…
Het is dus een kwestie van lucht. Ik dacht in eerste instantie dat er na de winterperiode lucht in zat, wellicht doordat de boot op de kant heeft doorgebracht, dus misschien bij het eruit halen een verstopte luchtbel omhoog was gekomen. Maar nadat ie goed ontlucht was en ik na drie keer varen ineens weer heel veel lucht had, kon dat niet het geval zijn.
Nu denk ik:
1. Thermostaat blijft soms in de dichte positie staan?
2. Koppakking/scheur in kop…
Alle klassieke symptomen van een lekke koppakking heeft hij NIET.. geen kvs in de olie of andersom, geen bubbels in het vat als hij niet kookt, geen hoge druk in de slangen, nagenoeg geen rook, alleen wat bij de koude start, maar dat is gewoon dieselrook en zeker geen witte rook, en hij start ook perfect, ook koud, zelfs met kort 20 a 30 sec voorgloeien. Dit zegt natuurlijk niet dat het de koppakking niet kan zijn maar toch..
Daarnaast zou ik graag jullie mening willen over de opzet van het huidige koelsysteem en dan met name de route.. want dat dit niet origineel zit is me wel duidelijk (het heeft trouwens altijd goed gewerkt de afgelopen jaren bij mijn kennis). Volgens mij is de zuigzijde van de waterpomp rechtstreeks verbonden met de koele kant van de vlakkoeler, dan pompt de waterpomp richting de motor, dan volgt de thermostaat, naar het vloeistofgekoelde spruitstuk, vervolgens naar de koeling van de keerkoppeling om vervolgens de vlakkoeler in te gaan.. lijkt me ook een vreemde route toch?
Daarnaast zit het expantievat aangesloten op de retour vanuit de vlakkoeler, dus sowieso niet op het hoogste punt van de motor…
Alvast bedankt!