Pagina 3 van 4

Re: Indenor XDP 6.90

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2023, 19:04
door kvh
Dag allemaal,

Vandaag de nieuwe en oude voeringen vergeleken.
Ook het blok goed gereinigd zodat de voering echt perfect liggen.

Uit de meting blijkt dat de bovenste rand inderdaad wat dikker is als de oude.
Dit verklaart ook de afwijkende meetwaarde.
De oude voering rand is 7.00 mm dik
De nieuwe zit op 7.08

Na het goed schoonmaken kom ik op een hoogte van .16 tot .18 boven het blok.
Dan is met het aandrukken van de voering uiteraard.

Kan iemand mij vertellen wat de dikte normaliter is bij nieuwe voeringen?
Dan kan ik eventueel gaan kijken om deze te retourneren en te vragen voor een alternatief.

Groeten
Kvh

Re: Indenor XDP 6.90

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2023, 20:55
door eagle
Hoe dik waren de shims?

Gr, Eagle

Re: Indenor XDP 6.90

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2024, 19:53
door kvh
Goedenavond,

Het probleem met voering hoogte is opgelost en de motor heb ik inmiddels ingebouwd.
Met hulp van de handleiding die ik hier gevonden heb is alles gemonteerd en afgesteld (wat een getob met de brandstof pomp) maar het is gelukt

Nu ben ik de koelwaterslangen aan het monteren en heb ik daar een vraag over.
Waar komt de thermostaat bij de indenor. Voor de 4 cilinder kan ik het zo vinden op google maar de 6 cilinder niet…
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Mij lijkt het dat deze komt in de slang tussen de watergekoelde uitlaat en cilinderkop zoals bij een 4 cilinder.

Heeft iemand een foto hiervan.?
Bij voorbaat dank.
Kvh

Re: Indenor XDP 6.90

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2024, 20:38
door Oeverloos
Heb je hier wat aan?
http://www.varen4u.nl/pdfs/volvo/MB_21-32.pdf
Blz. 7
Ik meen dat de MD32 en de XDP 6.90 niet zo veel verschillen.
Maar ik kan mij vergissen.

Re: Indenor XDP 6.90

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2024, 21:52
door kvh
De md32 is net wat anders dan de xdp6.90

Bij mij is er geen motor gemonteerde warmtewisselaar maar vlakkoeling
Ik probeer een foto te uploaden maar dat wilt nog niet vlotten.

Re: Indenor XDP 6.90

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2024, 22:36
door Oeverloos
Voor zover mijn ervaring gaat, (ik ben niet technisch deskundig, maar gewoon een watersporter),
zou jouw motor evengoed een expansievat moeten hebben bij vlakkoeling.
Dan zou de thermostaat tussen het expansievat en de kop van de motor moeten zitten.

Re: Indenor XDP 6.90

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2024, 23:01
door kvh
Uiteraard heeft deze een expasievat.

De watergekoelde uitlaat dient ook als expansievat, hier zit de druk/vuldop namelijk.

Re: Indenor XDP 6.90

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2024, 16:01
door kvh
Betreffende het koelmiddel wat is een geschikt product?

Is dit een goed koelmiddel voor een indenor?
https://www.nauticgear.nl/bootonderhoud ... B#773=1857

Meteen nog een vraag voor de keerkoppelingsolie, deze doe ik ook verversen voor de eerste vaart.
https://www.techniekwebshop.nl/kroon-oi ... n-bus.html

Info vergeten het is een velvet 70c

Is deze daarvoor geschikt?

Re: Indenor XDP 6.90

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2024, 23:01
door Beemer
kvh schreef: …..een vraag voor de keerkoppelingsolie, ………..het is een velvet 70c?

In principe een ATF en uiteraard dat die Kroon olie voldoet. Maar Velvet geeft in al haar documentatie ook aan dat bij laag belaste koppelingen ook gewone motorolie mag worden gebruikt. Zou zelf ATF erin gooien.

Nog gekeken naar de kleur van de oude olie die uit de koppeling kwam? Nog mooi rood, dan een ATF. Indien donkerbruin, dan of heeeel oude ATF olie of te heet geweest. Indien meer geel van kleur, dan was dit ws een gewone motorolie.

Re: Indenor XDP 6.90

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2024, 23:11
door Beemer
kvh schreef:Uiteraard heeft deze een expasievat.
De watergekoelde uitlaat dient ook als expansievat, hier zit de druk/vuldop namelijk.


Ik vind ‘expansievat’ wel een iets overdreven omschrijving voor een vloeistofreservoir van enkele liters groot.
Voor derden: denk dus niet aan een type expansievat zoals bij een cv-installatie thuis :lol: