door eagle » 26 Nov 2023, 21:52
Een motor levert vermogen in vorm van een combinatie ven Draaimoment (koppel) en toerental.
Bij een Calorische motor wordt thermisch vermogen (verbranding) omgezet in mechanisch vermogen, meestal in vorm van een draaiende as (PTO).
Een van de bepalingen van het max vermogen is de cilinder inhoud: Bij een dieselmotor wordt daarin lucht gezogen of geperst, omdat verbranding alleen kan met zuurstof. In die lucht zit 19% zuurstof (de rest,80%, is stikstof..)
Er is dus een vaste hoeveelheid zuurstof beschikbaar voor de verbranding van de diesel. Wordt er toch meer diesel ingespoten dan er kan verbranden, omdat dan de zuurstof op is, dan blijft er onverbrande diesel over, die mee de uitlaat in wordt geblazen, en daar dan alsnog gedeeltelijk verbrandt, waardoor er roet ontstaat.
De inspuitpomp zorgt voor het op tijd inspuiten van een bepaalde hoeveelheid diesel; dat kan alles zijn tussen Nul en Max. Dat Max is een vaste instelling op de pomp; het is de grootste hoeveelheid die er vanwege de beschikbare hoeveelheid zuurstof zinvol is: Dit is de zg Roetpunt Instelling; meer mag de pomp niet inspuiten..
Hoeveel er op een bepaald moment wordt ingespoten, maakt de pomp niet zelf uit; hij krijgt hiervoor opdracht van de Regelaar.
De regelaar bewaakt het toerental van de motor. Hiertoe heeft hij een ingebouwde toerenteller die het toerental meet en doorgeeft aan de regelaar. Tevens heeft de regelaar een ingang waardoor hij het Gewenste Toerental krijgt meegedeeld; die ingang, een hefboom, is verbonden met de Morse Control waarmee de Schipper de toeren-opdracht geeft.
De regelaar vergelijkt voortdurend het werkelijke toerental met de wens van de Schipper; de stand van de Morse Control. Bij de kleinste afwijking verandert hij de opdracht aan de inspuitpomp in Meer, als de toeren te laag, of Minder, als de toeren te hoog zijn.
Overbelasten kan dus niet, omdat in geval van een vraag (door de schroef) naar (te) veel vermogen, de regelaar dan weliswaar aan de inspuitpomp de opdracht geeft om meer in te spuiten, maar die loopt dan tegen de Roetpunt Afstelling aan, en weigert om meer in te spuiten..
Het gevolg is dat de gevraagde toeren niet (meer) worden gehaald; de motor vermogens grens is bereikt/ overschreden.
Om te onderzoeken of de motor het gevraagde vermogen wel-of niet kan leveren, dient men na te gaan of de Regelaar nog de baas is over het toerental, of niet meer.
Ga varen, voer het toerenta geleidelijk op via de Morse Control, en let goed op de toerenteller (bij afwezigheid daarvan; op het motorgeluid..). en check of de toeren toenemen, gelijk met de verandering van de stand van de Morse Control, tot aan het Maximum toerental. Volgen de toeren mee tot aan Max: Geen overbelasting.
Maar volgen de toeren op het laatste stuk voor Max de Morse Control niet meer (Dood gas): overbelasting.
Gr Eagle