Electrische vetpers o.i.d.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor SimondeDanser » 05 Dec 2023, 22:54

Wolf1 schreef:Snap weer eens niets van je vraag ! Vaar me leven lang al met zo'n vetpomp met een platte riem op de schroefas.
Je schroeft het aantal elementen er in, afhankelijk van het aantal smeerpunten en de diepte bepaald de hoeveelheid vet.
Hij smeert naarmate het aantal omwentelingen van de schroefas en de hoeveelheid kan je voor elk punt instellen.
Wat wil je nu nog meer ? Zonder te vergeten. Hard draaien veel vet, stil liggen geen vet, dus smeren waarneer nodig, met de hoeveelheid die jij bepaalt,
Gr. Wolf1

Had ik in mijn vorige boot ook. Werkt inderdaad prima. Zonder electriciteit, zonder het te vergeten en zonder teveel of te weinig te smeren.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor SimondeDanser » 05 Dec 2023, 23:01

elrenegado schreef:Idd, maar nu nog in de versie voor 1 smeerpunt, ik wil niet beide assen op dezelfde pomp zetten.

Kwestie van maar één plunjertje erin schroeven.
In al dit soort vetpompen kan je meerdere plunjers schroeven al naar gelang je aantal smeerpunten.
Ik zou trouwens voor 2 plunjers kiezen, één voor je buitengland en één voor je binnengland. Die hebben als het goed gemaakt is ieder hun eigen smeerpunt.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor bas » 06 Dec 2023, 09:59

Maar wat je wil kan toch met elke elektrische vetpomp? Het is de schakeling ervoor die uiteindelijk doet wat je wil. Automatisch met een tijdrelais o.i.d. of gewoon met een aan/uit schakelaar.
Een stuk voordeliger is overigens met een vetleiding/slang je smeerpunt verleggen naar een plek waar je er een stuk beter bij kan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor kajoe » 06 Dec 2023, 10:46

dat smeren op de as zoals wolf vermeld hadden wij ook op vele schepen en werkte prima je moet het wel kwijt kunnen onderin .
enigste falen was ls er weer eens vergeten was vet in de houder te doen je had houders van 1tot zoals wij op sommige schepen 25 liter .
wij hadden die op beide assen een staan .
je hebt ze ook die je met een knopje kan laten draaien wanneer je wil ,,maar dan vergeet je het of om aan of om uit te zetten .
zelf met mijn bootje heb ik nu een handpers gewoon iedere keer na het varen een slag of vier /vijf als het lukt en we kunnen weer een dag vooruit ;
en als wij als jacht schipper varen is het meestal een uur of 6/10 per dag .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Dec 2023, 15:26

bas schreef:Maar wat je wil kan toch met elke elektrische vetpomp? Het is de schakeling ervoor die uiteindelijk doet wat je wil. Automatisch met een tijdrelais o.i.d. of gewoon met een aan/uit schakelaar

Mag je dan toch nog even over nadenken !
Mijn beschreven pomp geeft (toeren afhankelijk) alleen wat er werkelijk nodig is en kan niet vergeten worden.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor bas » 06 Dec 2023, 17:12

Alles heeft voors en tegens. Die met riem kun je idd niet snel vergeten al hoeft dat met een elektrische ook niet, afhankelijk van de schakeling. Je zit alleen wel vast aan de positie waar die pomp kan komen te staan. En het is een mening maar persoonlijk vind ik het veel makkelijker elektrisch af te regelen dan met het afstellen van die plunjertjes.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Amersfow » 06 Dec 2023, 17:44

Hoeveel vet persen jullie erin dan?? Ik doe 1 slag met de vetpomp (naar voor en achter gland) of 5 knijpjes met de vetspuit na een dag varen (3-6 uur). Zoveel moeite is dat toch niet? Ik heb alle tijd in de vakantie.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Dec 2023, 19:47

bas schreef:Alles heeft voors en tegens. Die met riem kun je idd niet snel vergeten al hoeft dat met een elektrische ook niet, afhankelijk van de schakeling. Je zit alleen wel vast aan de positie waar die pomp kan komen te staan. En het is een mening maar persoonlijk vind ik het veel makkelijker elektrisch af te regelen dan met het afstellen van die plunjertjes.

Het grote voordeel van de riem is, de hoeveelheid wordt bepaald door het toerental van de as ! Natuurlijk kan dat ook elektrisch, maar de vraag was dus, hoe ?
Als je me dat even uitlegd, hou ik me aanbevolen, zou blij zijn, met de vrije keuze van de elektrischepomp waar te plaatsen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor bas » 06 Dec 2023, 20:45

De hoeveelheid vet icm toerental wordt niet geregeld idd, het is gewoon een x aantal minuten per uur dat de pomp geschakeld word wat je af kunt stellen via een tijdrelais. Zie eerlijk gezegd de noodzaak ook niet per se om meer vet te pompen bij een hoger toerental, dat is doorgaans lange strek werk en dan kan de hoeveelheid vet juist lager. En bij meer manoeuvreren juist omhoog.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor elrenegado » 07 Dec 2023, 10:47

SimondeDanser schreef:Kwestie van maar één plunjertje erin schroeven.
In al dit soort vetpompen kan je meerdere plunjers schroeven al naar gelang je aantal smeerpunten.
Ik zou trouwens voor 2 plunjers kiezen, één voor je buitengland en één voor je binnengland. Die hebben als het goed gemaakt is ieder hun eigen smeerpunt.
Mvg Felix


Nee, ik heb een ietswat afwijkende schroefas installatie erin zitten. Eigenlijk een combi van water en vet, gescheiden uiteraard :-)

bas schreef:Maar wat je wil kan toch met elke elektrische vetpomp? Het is de schakeling ervoor die uiteindelijk doet wat je wil. Automatisch met een tijdrelais o.i.d. of gewoon met een aan/uit schakelaar.
Een stuk voordeliger is overigens met een vetleiding/slang je smeerpunt verleggen naar een plek waar je er een stuk beter bij kan.


Dan moet ik hem naar buiten de motorruimte halen.
Toegang tot de machinekamer is via de salon, de tafel kan je kantelen en zo kom je bij de trap naar beneden.
In vorige boten was het idd 1 luikje en je kon zo bij de vetpers, maar nu is dat gewoon teveel gedoe om "even" snel te doen.
Dus daarom een electrische.

Wolf1 schreef:Mag je dan toch nog even over nadenken !
Mijn beschreven pomp geeft (toeren afhankelijk) alleen wat er werkelijk nodig is en kan niet vergeten worden.
Gr. Wolf1


Lijkt mij ook de mooiste oplossing, echter niet toe te passen in mijn installatie.


Ik twijfel nu tussen een volledig electrische, met een timer op x tijd, en dan schakelen met het contact mee.
Of een veerbelaste, met een electrische afsluiter ertussen.
Dan is die druk er ook af zodra de afsluiter dicht zit en we langere tijd stil liggen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten