door Oeverloos » 16 Feb 2024, 12:24
De TAMD31P is een door Volvo Penta tussen 1994-2004 in Vara, Zweden
geheel origineel zelf gebouwde scheepsmotor.
TAMD31 is de 4 cilinder, de TAMD41 is de 6 cilinder versie.
Behoord tot typen 30-31 en 40-41 familie die jaren in deze fabriek is gebouwd.
TAMD staat voor Turbo Aftercooling Marine Diesel.
De 31P is een direct ingespoten 2,4 liter diesel met een gietijzeren motorblok,
cilinderkop en buiten water gekoeld gietijzeren spruitstuk en elleboog.
De Borg Warner K26 turbocompressor is water gekoeld.
Deze versie heeft 150 pk bij 3900 rpm
Gemaakt voor planerende boten.
Rating: pleasure duty.
Ik heb in de jaren 90 een tijd met een TMD31L 100 pk bij 3800 rpm gevaren (zonder after cooling)
en vond het een prettige, kwalitatief solide gebouwde motor.
Om antwoord op je vraag te geven, ik zou tenminste de compressie laten meten.
In nieuwstaat 17,5:1.
Wat wel eens voorkomt is een lekke koppakking als de motoren niet rustig op temperatuur zijn gebracht alvorens ze te belasten.
Kijk na wanneer de kleppen gesteld zijn.
Deze motoren moeten langdurig op 3600 rpm belast op 94 Celsius kunnen draaien,
met een schone romp en schone schroef.