Pagina 5 van 5

Re: filters

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2024, 14:16
door rene79shovel
contact gehad met donaldson , blijken filters van 17 micron te zijn

Re: filters

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2024, 17:39
door Wolf1
rene79shovel schreef:contact gehad met donaldson , blijken filters van 17 micron te zijn

En de dokter vertelde dat mijn grootmoeder het nog goed deed voor haar leeftijd !
Gr. Wolf1

Re: filters

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2024, 18:39
door Oeverloos
17 micron, dus.
Om het helemaal af te maken, hoort er eigenlijk een efficiëntie percentage bij of een beta rating.
Dus hoeveel procent van de deeltjes van 17 micron en kleiner houdt dit filter tegen?
Het is een verschil of dit 50%, 85% of 98% is.

Je zult je misschien afvragen waarom er geen micron nummer op het etiket van brandstof filters in de EU staat.
Dat komt omdat het geen voorschrift is in de EU.
Want de Europese Unie hanteert geen specifieke richtlijnen voor de micron waarden van brandstoffilters voor dieselmotoren die direct verband houden met de grootte van de gefilterde deeltjes.

In plaats van eisen aan filters,
worden eisen aan brandstof kwaliteit en specificaties gesteld volgens een ISO norm.
ISO 4406:2017 specificeert de reinheid van de brandstof door middel van een classificatiecode die aangeeft hoeveel vaste deeltjes van bepaalde groottes (bijvoorbeeld 4, 6, en 14 micron) aanwezig zijn in één milliliter brandstof.

Voor het verkeer over de weg betekent dat,
dat je mag vertrouwen op een constante hoge kwaliteit brandstof.

Voor de watersport betekent dat,
dat een oliemaatschappij een genormeerde EN590, zoals bas hierboven schrijft,
kwaliteit dieselolie levert met een ISO genormeerde reinheid aan de pomp langs het water.
Zie:
https://www.traxx-diesel.nl/wp-content/ ... 0-norm.pdf
Vanaf dat punt, dus de tank van het wal station, kan de kwaliteit afnemen.

Als in de tanks van een motorboot, de kwaliteit door veroudering minder wordt,
dan ben je op jezelf aangewezen om de injectiepomp van de scheepsmotor adequaat te beschermen tegen water, vergomming en microben.

Voor motoren uit de vorige eeuw,
waar wij mee varen, neem je dus de filters die daar voor in de handel zijn.
Want die passen op de houders.

Ondertussen is onze dieselolie fundamenteel veranderd met die van vroeger
met betrekking tot een lager zwavel gehalte en de toevoeging van FAME bio-componenten.
Maar de filters zijn niet mee veranderd.
Als je een filter koopt voor de scheepsdiesel van een onbekend merk,
geeft het etiket geen info.

Donaldson is absoluut een A merk.
Zij maken b.v. ook filters voor CAT, Cummins en Deere.
Maar dan nog moet je het juiste Donaldson filter weten op te zoeken.

In een markt waar in de EU geen microns op brandstof filters staan geschreven.

Overigens wordt het zeer op prijs gesteld dat je jouw informatie over Donaldson en het betreffende filter met ons deelt.

Re: filters

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2024, 20:38
door rene79shovel
ze zeggen 99%

Re: filters

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2024, 07:39
door rene79shovel
Wolf1 schreef:En de dokter vertelde dat mijn grootmoeder het nog goed deed voor haar leeftijd !
Gr. Wolf1

ik verbaas me elke keer weer over die lompe berichten van jou , wat is er met jou ?

Re: filters

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2024, 07:40
door rene79shovel
Oeverloos schreef:17 micron, dus.
Om het helemaal af te maken, hoort er eigenlijk een efficiëntie percentage bij of een beta rating.
Dus hoeveel procent van de deeltjes van 17 micron en kleiner houdt dit filter tegen?
Het is een verschil of dit 50%, 85% of 98% is.

Je zult je misschien afvragen waarom er geen micron nummer op het etiket van brandstof filters in de EU staat.
Dat komt omdat het geen voorschrift is in de EU.
Want de Europese Unie hanteert geen specifieke richtlijnen voor de micron waarden van brandstoffilters voor dieselmotoren die direct verband houden met de grootte van de gefilterde deeltjes.

In plaats van eisen aan filters,
worden eisen aan brandstof kwaliteit en specificaties gesteld volgens een ISO norm.
ISO 4406:2017 specificeert de reinheid van de brandstof door middel van een classificatiecode die aangeeft hoeveel vaste deeltjes van bepaalde groottes (bijvoorbeeld 4, 6, en 14 micron) aanwezig zijn in één milliliter brandstof.

Voor het verkeer over de weg betekent dat,
dat je mag vertrouwen op een constante hoge kwaliteit brandstof.

Voor de watersport betekent dat,
dat een oliemaatschappij een genormeerde EN590, zoals bas hierboven schrijft,
kwaliteit dieselolie levert met een ISO genormeerde reinheid aan de pomp langs het water.
Zie:
https://www.traxx-diesel.nl/wp-content/ ... 0-norm.pdf
Vanaf dat punt, dus de tank van het wal station, kan de kwaliteit afnemen.

Als in de tanks van een motorboot, de kwaliteit door veroudering minder wordt,
dan ben je op jezelf aangewezen om de injectiepomp van de scheepsmotor adequaat te beschermen tegen water, vergomming en microben.

Voor motoren uit de vorige eeuw,
waar wij mee varen, neem je dus de filters die daar voor in de handel zijn.
Want die passen op de houders.

Ondertussen is onze dieselolie fundamenteel veranderd met die van vroeger
met betrekking tot een lager zwavel gehalte en de toevoeging van FAME bio-componenten.
Maar de filters zijn niet mee veranderd.
Als je een filter koopt voor de scheepsdiesel van een onbekend merk,
geeft het etiket geen info.

Donaldson is absoluut een A merk.
Zij maken b.v. ook filters voor CAT, Cummins en Deere.
Maar dan nog moet je het juiste Donaldson filter weten op te zoeken.

In een markt waar in de EU geen microns op brandstof filters staan geschreven.

Overigens wordt het zeer op prijs gesteld dat je jouw informatie over Donaldson en het betreffende filter met ons deelt.


dank voor deze duidelijke uitleg , het spul is dus gewoon niet meer van deze tijd , zal op zoek gaan naar een paar andere filters