Nee, dat is denk ik niet voldoende.
Zonder waterlock krijgt je een enorm geronk achter de boot.
Dat is geen optie voor de bemanning of andere mensen op het water.
Je schreef:
“De demper in theorie: De aanvoerzijde van de uitlaatgassen zit lager dan de uitgaande zijde van de uitlaatgassen. Er zit in alle gevallen een barrière van water in de demper dat ervoor zorgt dat er nooit een directe verbinding is tussen de motor en de uitlaat.”
Klopt helemaal, zoals je dit beschrijft en dat is de oorzaak dat de decibellen veel te hoog worden.
Ook de intensiteit van de brom kan een punt zijn,
want jouw motor heeft een inhoud van 12,6 liter.
Daar kom je in de praktijk pas achter.
Het water in de uitlaatgassen verliest zonder de schotten in de waterlock, de geluid dempende werking.
Een waterlock, sluit water op (locked),
in het vat van de waterlock,
zodat er geen open verbinding is voor het uitlaat geluid.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met de kuilen die je in gedachten had.
Maar zolang je dit principe in de gaten houdt zit je goed.
De demper die jij aanhaalt is 100x30 .
Je schrijft niet wat de breedte is.
Deze moet voldoende inhoud hebben om als waterlock te kunnen dienen.
De 150 mm in en uitgang is niet groot genoeg voor 430 pk.
Dat zou rond de 203 mm of meer moeten zijn.
Qua vorm kun je de koeler op zijn kant in de lengte zetten.
Maak de ingang bovenin verticaal en onderin horizontaal.
Ik geef je een voorbeeld voor de uitlaat:
voor een dieselmotor met 7 liter inhoud met 200 pk
een watergekoelde Schwitzer turbo met een turbodruk van 1,5 bar.
Heavy duty rating,
een watergekoelde rubberen uitlaat,
een RVS waterlock van 130 liter,
dan kom je, bij een light duty of medium duty rating, op een minimale uitlaatdoorsnede van 127 mm bij een tegendruk van 0,1 bar.
Te veel tegendruk leidt, zoals je ongetwijfeld weet, tot hoge thermische belasting.
Daar moet je dus rekening mee houden bij de bouw van een waterlock.
Het is de bedoeling dat je het zo ontwerpt dat het binnen de normen
van de thermische belasting van de motor valt.
Denk dan aan de uitlaatgas temperatuur van zo’n 600 graden en de smeerolie temperatuur.
Een smeerolie temperatuur meter zie je haast nooit in de watersport.
en een temperatuurmeter op de uitlaat bocht ook niet.
De meesten doen het met een temperatuur alarm ( b.v. van Danfoss) op de waterlock.
Als b.v. de impeller waaier kapot is dan stijgt de temperatuur snel en gaat het alarm af.
De temp meter van het koelwater van de motor bij de stuurstand wijkt ook af van wat deze normaal aangeeft.
Zo voorkom dat de rubberen uitlaatslang smelt
want die krijg je er niet zo makkelijk meer uit als die gesmolten is.
Met jouw turbo motor van 12,6 liter en 430 pk kom je naar mijn idee op richting 203-250 mm doorsnede voor de watergekoelde uitlaat
en een waterlock, van ergens tussen de 130-260 liter.
Afhankelijk wat voor rating je nastreeft.
Vetus (pleasure rating) geeft een uitlaat van 203 mm op met 130 liter waterlock.
https://webshop.vetus.com/nl/product/ve ... aat-203-mmhttps://vetus.com/wp-content/uploads/03 ... MGSMGL.pdfDenk je aan een beluchter.
Op een boot is het een hele kunst om het motorlawaai te dempen.
Ideaal is rond de 67 decibel in de stuurhut.
Dan hebben we het over lood in de vloerplaten, op rubber strippen, motor in geïsoleerde kist,
sluizen voor de lucht inlaat van de motorkist,
een watergekoelde uitlaat, een waterlock,
met soms een water- en lucht scheider achteraan na het hoogste punt van de achterste uitlaatslang
De motor op een extra zware fundatie op zachte rubberen motorsteunen met een Centa elastische koppeling of een homokinetische koppeling en een schroef met zo weinig mogelijk cavitatie.
Allemaal om het leefbaar te krijgen aan boord.